Święta Zmartwychwstania Pańskiego to dla chrześcijan najważniejszy czas w całym roku liturgicznym. Doniosłość ich znaczenia utrwalana była przez wieki także w ludowej tradycji. Polska, która od stuleci jest krajem katolickim, zgromadziła na przestrzeni dziejów niezwykle bogaty skarbiec wielkanocnych obyczajów. Zróżnicowane kulturowo regiony Polski nadawały im jeszcze piękniejszy koloryt. Nie zatrzymując się zatem zbytnio na liturgicznym przebiegu Triduum Paschalnego i Świąt Wielkiej Nocy, który w Kościele katolickim jest jednolity i dobrze nam wszystkim znany, spróbujmy przypomnieć kilka najciekawszych zwyczajów towarzyszących świętom paschalnym w Polsce.
Bazie dobre na wszystko
Nie sposób mówić o świętach Zmartwychwstania Pańskiego w oderwaniu od Wielkiego Tygodnia, czasu szczególnego przygotowania się na przyjęcie największej tajemnicy chrześcijaństwa. Rozpoczyna go Niedziela Palmowa, upamiętniająca triumfalny wjazd Jezusa do Jerozolimy. Głównym atrybutem tego święta jest palma, którą przynoszą do kościołów wierni ze wszystkich regionów Polski. Zwyczaj ten opisuje malowniczo Zofia Kossak-Szczucka: „W Palmową Niedzielę każdy kościół polski zakwita wiązankami wierzbiny, modrzewiu, borówek, borowinku, jak gdyby całe gaje weszły do świątyni oddać hołd Zbawicielowi. Wierzbina usiana białymi kotkami – to polska palma wdzięczna i pokorna. (...) Wychodząc po nabożeństwie z kościoła, należy połknąć parę poświęconych baziek. Miękkie, kosmate, z trudem przechodzą przez krtań, lecz zabieg wart jest trudu, chroni bowiem od chorób gardła na przeciąg roku".
Zwyczaj połykania wierzbowych baziek z poświęconej palmy znany jest w ludowej tradycji od wieków, jednak dopiero na początku XX stulecia odkryto, że wierzba zawiera kwas acetylosalicylowy, z którego wytwarzana jest aspiryna. Fakt ten zapewne wyjaśnia, dlaczego tak chętnie stosowano wierzbowe „kotki" w celach leczniczych.
Według wierzeń połknięte zapobiegały chorobom gardła, sproszkowane i dodane do naparów z ziół nabierały mocy uzdrawiającej, a zmieszane z ziarnem siewnym i podłożone pod pierwszą skibę zapewniały urodzaj.
W symbolice Kościoła wierzba jest symbolem zmartwychwstania i nieśmiertelności duszy