Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie 29 stycznia 2025 r. (VI SA/Wa 2964/22) stwierdził, że decyzja Bankowego Funduszu Gwarancyjnego dotycząca wszczęcia przymusowej restrukturyzacji wobec Getin Noble Banku została wydana z naruszeniem prawa. WSA w Warszawie orzekał kierując się wskazówkami (wytycznymi) udzielonymi przez TSUE w wyroku z 12 grudnia 2024 r. (C-118/23), w odpowiedzi na zadane uprzednio pytania prejudycjalne.
Czytaj więcej
Ewentualne roszczenia odszkodowawcze wobec Skarbu Państwa nie będą miały wpływu na postępowanie upadłościowe Getin Noble Banku.
Przymusowa restrukturyzacja Getin Noble Banku. Dlaczego sąd nie mógł wyeliminować z obrotu wadliwej decyzji?
Sąd administracyjny nie mógł wyeliminować wadliwej decyzji z obrotu poprzez jej uchylenie czy stwierdzenie nieważności, bowiem wykluczają to przepisy ustawy z 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (dalej: u.b.f.g.) (pytanie czy są zgodne z prawem europejskim i Konstytucją RP zostawiam obok).
W grę wchodziło albo stwierdzenie jej wydania z naruszeniem prawa (równoznaczne z uwzględnieniem skargi), albo oddalenie skargi (po merytorycznym rozpoznaniu zarzutów), ewentualnie – w przypadku uchybienia terminowi lub innych braków formalnych – jej odrzucenie (m.in. art. 105 ust. 2 i 3 u.b.f.g. oraz odpowiednie przepisy ustawy – Prawo postępowaniu przed sądami administracyjnymi; p.p.s.s.).
Wyrok dotyczący przymusowej restrukturyzacji Getin Noble Banku jest istotny z kilku powodów
To orzeczenie jest istotne z kilku względów. Pierwszy raz w historii sąd stwierdził, że decyzja BFG jest wadliwa. Wcześniejsze orzeczenia względem decyzji dot. Idea Banku (VI SA/Wa 201/21) czy Podkarpackiego Banku Spółdzielczego w Sanoku, w której to sprawie orzekał NSA (II GSK 2553/21) nie dostrzegały nieprawidłowości. Po drugie pokazuje, że polskie przepisy nie są doskonałe oraz wymagają zmian. Po trzecie, jeżeli wyrok się uprawomocni, to otworzy drogę do domagania się odszkodowań, choć trudno dziś nawet oszacować prawdopodobieństwo skuteczności takich żądań.