Temu i Shein nie przestrzegają prawa UE? Federacja Konsumentów ostrzega

Federacja Konsumentów zbadała, jak platformy sprzedażowe stosują się do przepisów o oznaczaniu ceny z ostatnich 30 dni. Według organizacji praktyki Shein i Temu w tym względzie budzą wiele wątpliwości. Firmy zaprzeczają, a UOKiK przygląda się sprawie.

Publikacja: 11.08.2024 19:42

Platforma Shein

Platforma Shein

Foto: Adobe Stock

Tzw. dyrektywa Omnibus została w Polsce implementowana od początku 2023 r. Nakłada ona na przedsiębiorców sprzedających w sieci liczne obowiązki, w tym przede wszystkim konieczność oznaczenia nie tylko ceny promocyjnej i wcześniejszej, ale także najniższej ceny w ciągu ostatnich 30 dni przed obniżką. Ma to zapobiegać podnoszeniu cen przed okresami promocji („Black Friday”, Boże Narodzenie) by następnie je „obniżyć”, lub wywoływaniu wrażenia, że cena jest okazyjna i czasowo ograniczona, podczas gdy nie odbiega zbytnio od tej regularnej.

Federacja Konsumentów przygotowała raport w sprawie oznaczania „omnibusowych” cen. Zaznaczono w nim, że nie wszyscy sprzedawcy od razu dostosowali się do przepisów. Wynikało to w dużej mierze z krótkiego czasu oraz faktu, że polska implementacja odbiega nieco od treści dyrektywy, poszerzając zakres jej obowiązywania. Jak jednak wskazują eksperci Federacji Konsumentów, większość firm zmieniła już praktyki, które kwestionował UOKiK (we wszczętych postępowaniach i wystąpieniach)  i dostosowały sposób informowania o promocjach cenowych do przepisów wynikających z Dyrektywy Omnibus wciąż występują uchybienia i niedopuszczalne praktyki.

Łamanie dobrych praktyk sprzedażowych, niestosowanie wytycznych

Chodzi tu m.in. o nieuczciwe sposoby wywierania presji zakupowej, takie jak celowo nieintuicyjne promocje czy odliczanie na stronie, sugerujące konieczność szybkiego podjęcia decyzji o zakupie. Takie nieprawidłowości wykryto przy analizie platform Shein i Temu. „Zastanawiający jest fakt, że wszystkie dostępne produkty prezentowane są jako objęte jakiegoś rodzaju promocją, zniżką, »gorącą« okazją, limitowaną ofertą lub w ramach niemal wyprzedanego asortymentu. Taki model działania jest zakazany” – czytamy w raporcie "17 miesięcy obowiązywania ceny Omnibusowej” przygotowanym przez FK.

 Przeanalizowaliśmy niemal 1600 ofert na tych platformach. Nasi eksperci dopatrzyli się sytuacji, w których mogło dojść do łamania dobrych praktyk sprzedażowych i niestosowania się do wytycznych unijnych przepisów. Na tej podstawie zwróciliśmy się do UOKiK z prośbą o przeanalizowanie tej kwestii – podkreśla Michał Herde, członek Zarządu Federacji Konsumentów.

Czytaj więcej

Koniec tanich zakupów w Temu czy Shein? Polska szykuje uderzenie w chińskie serwisy

UOKiK: Na platformach spoza Unii konsument ma takie same prawa

UOKiK skierował już wystąpienia do Temu, Shein i AliExpress, (ta ostatnia zmieniła kwestionowane praktyki w ubiegłym roku.)

–Pewne zmiany widzimy również na Temu i Shein. – mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowa UOKiK. – Ponadto sprawdzamy w dwóch postępowaniach wyjaśniających stosowanie tzw. dark patterns, czyli zwodniczych interfejsów, przez platformy Temu i Shein. Wyjaśniamy także kwestie nieprawidłowego informowania o zasadach weryfikacji prezentowanych opinii konsumenckich – dodaje.

Urząd przypomina przy tym, że kupując na zagranicznych (w tym pozaunijnych) stronach internetowych, które kierują ofertę do polskiego konsumenta mamy te same prawa, jak w polskich e-sklepach.

Czytaj więcej

Google Maps, Ceneo, Znany Lekarz z fałszywymi opiniami. Kolejne firmy ukarane

Oświadczenia platform Shein i Temu:

„Rzeczpospolita” zwróciła się do obu platform z prośbą o stanowisko w sprawie i odniesienie się do zarzutów przedstawianych w raporcie Federacji Konsumentów.

-Nie sądzimy, żeby te roszczenia były trafne. W konstruktywny sposób współpracowaliśmy z UOKiK w celu zapewnienia zgodności naszych działań z Dyrektywą Omnibus i przepisami wykonawczymi w Polsce, a na wszelkie wątpliwości odpowiedzieliśmy w ubiegłych miesiącach tego roku - czytamy odpowiedzi marki Shein.

-Przez cały ten czas uważnie słuchamy opinii klientów, organów regulacyjnych i grup wspierających konsumentów. Aktywnie dostosowujemy nasze usługi do lokalnych praktyk i preferencji, a także zobowiązujemy się do pełnej zgodności z przepisami prawa i regulacjami obowiązującymi na rynkach, na których działamy. Ściśle współpracujemy z zewnętrznymi sprzedawcami, regulatorami, grupami konsumenckimi oraz innymi interesariuszami, aby chronić interesy konsumentów - głosi z kolei oświadczenie Temu. 

Firma dodaje, że zamierza kontynuować dialog z odpowiednimi interesariuszami w celu poprawy usług.

-Jeżeli zidentyfikujemy obszary wymagające poprawy, chętnie podejmiemy współpracę, aby udoskonalić nasze usługi i rozwiązać wszelkie niedociągnięcia. Stawiamy na pierwszym miejscu interesy konsumentów i dążymy do zapewnienia bezpiecznej, godnej zaufania usługi, która wnosi znaczącą wartość dla ludzi - czytamy w konkluzji stanowiska platformy.

Czytaj więcej

Resort rozwoju chce wyjaśnień od chińskich gigantów Temu oraz Shein

Tzw. dyrektywa Omnibus została w Polsce implementowana od początku 2023 r. Nakłada ona na przedsiębiorców sprzedających w sieci liczne obowiązki, w tym przede wszystkim konieczność oznaczenia nie tylko ceny promocyjnej i wcześniejszej, ale także najniższej ceny w ciągu ostatnich 30 dni przed obniżką. Ma to zapobiegać podnoszeniu cen przed okresami promocji („Black Friday”, Boże Narodzenie) by następnie je „obniżyć”, lub wywoływaniu wrażenia, że cena jest okazyjna i czasowo ograniczona, podczas gdy nie odbiega zbytnio od tej regularnej.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Niepełnosprawni
Tracą ważność orzeczenia o niepełnosprawności. Ważny termin mija we wrześniu
Sądy i trybunały
Iustitia będzie bronić neosędziów? Ważne słowa sędziego Igora Tulei
Sądy i trybunały
Spór o kontrasygnatę. Donald Tusk zmienia swoją decyzję
Prawo karne
Jest kluczowa opinia ws. wypadku na S8, którą jechała sędzia Gersdorf
Sądy i trybunały
Plan Adama Bodnara na tzw. neosędziów. Prawnicy komentują
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.