Decydując się na zakup telefonu i podpisanie umowy z określonym operatorem, sprawdźmy, czy będziemy mogli ją rozwiązać przed upływem terminu obowiązywania i jakie warunki musimy spełnić, aby było to możliwe (zwłaszcza czy firma będzie miała prawo żądać od nas kary umownej). Nie zawsze informacje takie znajdziemy w samej umowie, często zapisane są one w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych i dlatego tak ważne jest, aby się z nim zapoznać. Może z nich wynikać np., że termin wypowiedzenia wynosi 30 dni, ale trzeba go liczyć od końca danego cyklu rozliczeniowego.
Przykład
Abonent A składa wypowiedzenie umowy na początku sierpnia, a abonent B wypowiada operatorowi umowę 24 sierpnia (w firmie telekomunikacyjnej, z którą podpisane są umowy, obowiązuje miesięczny cykl rozliczeniowy). Obydwie umowy w takiej sytuacji rozwiążą się dopiero pod koniec września.
Oczywiście zawsze istnieje możliwość rozwiązania umowy za porozumieniem stron.
Dlaczego takie istotne
Abonent może być zainteresowany terminami wypowiedzenia umowy, także gdy firma telekomunikacyjna zmienia regulamin świadczenia usług albo cennik. Z przepisów ustawy – Prawo telekomunikacyjne (DzU z 2004 r. nr 171, poz. 1800 ze zm.) wynika, że informacja o tego rodzaju zmianach powinna być mu dostarczona co najmniej miesiąc przed ich wprowadzeniem w życie. Ma to pozwolić abonamentom, którzy z wprowadzanych zmian są niezadowoleni, na wypowiedzenie umowy.