Student medycyny zakupił w sklepie zestaw komputerowy, na który została udzielona przez sprzedawcę gwarancja. Po krótkim czasie zestaw uległ uszkodzeniu. Przy reklamacji towaru sprzedawca zażądał oryginalnego pudełka. Czy przedsiębiorca może uzależnić przyjedzie towaru od dostarczenia takiego opakowania?
Jeżeli konsument reklamuje towar z z tytułu tak zwanej niezgodności z umową, na podstawie ustawy z 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego, sprzedawca nie może żądać takiego opakowania.
Przepisy wymienionej ustawy nie nakładają na konsumenta obowiązku dostarczenia oryginalnego opakowania. W przypadku reklamacji z tytułu gwarancji sprzedawca/gwarant może żądać takiego opakowania tylko wtedy, gdy zostało to określone w karcie gwarancyjnej.
Nawet wtedy jednak konsument mógłby wskazać, ze taki zapis w gwarancji może być niedozwolona klauzulą umowną, co jednak ocenić obiektywnie może tylko sąd powszechny.
Zgodnie z artykułem 385 3 pkt 21 kodeksu cywilnego w razie wątpliwości uważa się, że „niedozwolonymi postanowieniami umownymi są te, które w szczególności uzależniają odpowiedzialność kontrahenta od spełnienia przez konsumenta nadmiernie uciążliwych formalności".