„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Aktualizacja: 02.11.2024 13:56 Publikacja: 30.10.2024 14:01
Znicze są droższe niż w zeszłym roku
Foto: Adobe Stock
Wzrost cen zniczy jest najbardziej widoczny w sieciach typu cash&carry oraz w supermarketach: wyniósł odpowiednio aż 41,2 proc. i 27,2 proc. - wynika z raportu UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix, który "Rzeczpospolita" poznała pierwsza. W raporcie zestawiono ceny z ofert (promocji i cen regularnych) z ponad 10,2 tys. sklepów należących do 54 sieci handlowych. Ogólny wzrost cen zniczy dla całego rynku wynosi 9,2 proc.
- W kontekście ogólnego wzrostu cen w sklepach na poziomie niecałych 5 proc. rdr. we wrześniu, wzrost cen zniczy można uznać za istotny. Oznacza to, że ceny zniczy rosną prawie dwukrotnie szybciej niż przeciętne ceny towarów i usług konsumpcyjnych - komentuje Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy Blix. Jak wyjaśnia, głównym powodem jest wzrost kosztów produkcji. - Producenci zniczy borykają się z rosnącymi kosztami surowców (np. szkła, plastiku, parafiny), energii oraz transportu. Te wzrosty kosztów są przerzucane na konsumentów w postaci wyższych cen. Ponadto wzrost kosztów pracy powoduje, że sprzedawcy mogą zwiększać swoje marże na zniczach, aby ich zarobki były w tym roku również wyższe - dodaje Łuczak.
71 proc. Polaków nie planuje w sylwestra wystrzelić fajerwerków, choć tylko co czwarty Polak jest im całkowicie przeciwny. 12 proc. ankietowanych przyznaje, że co roku korzysta z fajerwerków, natomiast 17 proc. nie wyklucza, że zrobi to w tym roku.
Państwowy producent alkoholu z KRLD złożył wniosek o rejestrację znaku towarowego w Rosji. Firma należy do północnokoreańskiej armii. Oprócz wódki wojskowi chcą w Rosji sprzedawać też swoje pieczywo, kimczi i wyroby tytoniowe.
- Realnych obniżek cen masła w sklepach możemy spodziewać się już po Nowym Roku – zapowiada wiceminister rolnictwa Michał Kołodziejczak w Radiu Zet, zapewniając, że w kolejnych tygodniach produkt ten będzie taniał.
Piwna konkurencja zleciła badanie, jak Polacy postrzegają małpki, czyli mocne alkohole w małych butelkach. Pokazało, że dostrzegamy ryzyko alkoholizmu i butelki przed sklepami.
Specjalny sklep został uruchomiony w Warszawie, niedaleko Teatru Wielkiego. Firma realizuje plan ponad 1 tys. otwarć rocznie.
Nest Lease, to nowy gracz na polskim rynku leasingowym, będący częścią grupy Nest Bank. Firma powstała w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie mikro i małych przedsiębiorców na elastyczne i nowoczesne rozwiązania finansowe. Dzięki zaawansowanej technologii i indywidualnemu podejściu, Nest Lease planuje w ciągu dwóch lat wejść do grona dziesięciu największych firm leasingowych w Polsce. W rozmowie z Lechem Stabiszewskim, pełniącym funkcję p.o. prezesa zarządu Nest Leasing S.A., przyglądamy się strategii i ofercie Spółki oraz trendom w branży leasingowej.
- Realnych obniżek cen masła w sklepach możemy spodziewać się już po Nowym Roku – zapowiada wiceminister rolnictwa Michał Kołodziejczak w Radiu Zet, zapewniając, że w kolejnych tygodniach produkt ten będzie taniał.
Od 1 października 2023 r. rozporządzeniem 2023/956 wprowadzono unijny mechanizm dostosowywania cen na granicach (CBAM). Obejmie on towary importowane do Unii Europejskiej, które powstają w wyniku podobnych procesów poza jej granicami.
Specjalny sklep został uruchomiony w Warszawie, niedaleko Teatru Wielkiego. Firma realizuje plan ponad 1 tys. otwarć rocznie.
Browary z krajów Unii nie mają zahamowań, by zarabiać na eksporcie piwa do kraju-agresora. Hegemonem są tu Niemcy, ale gonią je inni. W połowie jesieni czeskie browary i hurtownie sprzedały do Rosji najwięcej od pandemii. Jednak najbardziej zwiększył się import piwa z Polski - aż 5,7-krotnie, licząc rok do roku.
Ryszard Petru, poseł Polski 2050, zapowiedział, że „na 99 proc.” spędzi Wigilię w nietypowy sposób – planuje pracować w jednym z warszawskich supermarketów.
Nasz rynek jest zalewany przez cement z Ukrainy. Branża twierdzi, że zagraża to funkcjonowaniu krajowych cementowni, a mechanizmy rozwiązania problemu mogą być nieskuteczne.
W tym roku cięcie wydatków świątecznych ma w planach co drugi konsument, choć przed rokiem było to aż trzech na czterech. Dla handlu trudno o lepsze informacje.
Międzynarodowy handel żywnością mierzy się z wieloma wyzwaniami, od problemów związanych z chorobami zwierząt, poprzez logistykę, po politykę handlową poszczególnych państw, która wpływa na relacje między kupującymi a sprzedającymi.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas