Ceny zniczy wyższe niż rok temu. I jest znacznie mniej promocji

W tym roku za znicze na Wszystkich Świętych zapłacimy średnio o 9,2 proc. więcej niż przed rokiem. Spadła też liczba promocji. Ale są sklepy, w których kupimy nawet taniej niż w 2023 roku.

Aktualizacja: 02.11.2024 13:56 Publikacja: 30.10.2024 14:01

Znicze są droższe niż w zeszłym roku

Znicze są droższe niż w zeszłym roku

Foto: Adobe Stock

Wzrost cen zniczy jest najbardziej widoczny w sieciach typu cash&carry oraz w supermarketach: wyniósł odpowiednio aż 41,2 proc. i 27,2 proc. - wynika z raportu UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix, który "Rzeczpospolita" poznała pierwsza. W raporcie zestawiono ceny z ofert (promocji i cen regularnych) z ponad 10,2 tys. sklepów należących do 54 sieci handlowych. Ogólny wzrost cen zniczy dla całego rynku wynosi 9,2 proc.

- W kontekście ogólnego wzrostu cen w sklepach na poziomie niecałych 5 proc. rdr. we wrześniu, wzrost cen zniczy można uznać za istotny. Oznacza to, że ceny zniczy rosną prawie dwukrotnie szybciej niż przeciętne ceny towarów i usług konsumpcyjnych - komentuje Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy Blix. Jak wyjaśnia, głównym powodem jest wzrost kosztów produkcji. - Producenci zniczy borykają się z rosnącymi kosztami surowców (np. szkła, plastiku, parafiny), energii oraz transportu. Te wzrosty kosztów są przerzucane na konsumentów w postaci wyższych cen. Ponadto wzrost kosztów pracy powoduje, że sprzedawcy mogą zwiększać swoje marże na zniczach, aby ich zarobki były w tym roku również wyższe - dodaje Łuczak.

99 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Handel
Po Biedronce także Carrefour w Polsce pod kreską. I to jeszcze mocniej
Handel
CCC zrobi emisję akcji. Brzoska i Solorz sprzedadzą akcje Modivo
Handel
Marcin Bójko z LPP: Myślę, że odbudowaliśmy zaufanie inwestorów
Handel
Pierwszy sklep, gdzie za wejście trzeba zapłacić
Handel
Polskie marki wygrywają z zagraniczną konkurencją