8 marca uczcić chce 46,3 proc. Polaków – wynika z badania GfK, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. – Od kilkunastu miesięcy konsumenci zaciskają pasa i ograniczają wydatki. W efekcie aż 72 proc. respondentów wyda w ten dzień nie więcej niż 100 zł – mówi Anna Szwedowska, konsultant w GfK. – Dla porównania świętowanie walentynek zadeklarowało 39 proc. Polaków, a na podarunki o wartości powyżej 100 zł zdecydowało się wówczas blisko 40 proc. – dodaje.
Ruch w sklepach
– 8 marca dla wielu jest jednym z bardziej kontrowersyjnych świąt – dotyczy to szczególnie osób doszukujących się w tym święcie konotacji z poprzedniej epoki. Jednak zdecydowana większość rynku docenia to święto i nie przechodzi obok niego obojętnie – mówi Kinga Stopczyńska z wydziału zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
– Widać zmianę charakteru święta, które w tej chwili stanowi jeden ze sposobów manifestowania kobiecości, siły kobiety i jej roli. Firmy, które śledzą trendy, zdecydowanie dostrzegają taką ewolucję i same komunikaty marketingowe związane z Dniem Kobiet nie są już kierowane tylko do mężczyzn, ale również do kobiet – dodaje.
GfK podaje, że tylko 7,5 proc. badanych planuje z tej okazji wydatki powyżej 200 zł i głównie są to osoby w wieku przedemerytalnym. Z kolei połowa Polaków w wieku 15–29 lat przeznaczy do 30 zł.