Z dorocznego badania międzynarodowej firmy doradczej OC&C wynika, że 77 proc. ankietowanych deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy utrzyma lub zwiększy swoje wydatki. Konsumenci nie planują w najbliższym czasie zmian w wysokości nakładów na artykuły spożywcze ani na zwierzęta - odpowiednio tylko 15 proc. i 12 proc. planuje zmiany w tych kategoriach.
Czytaj więcej
Ceny artykułów spożywczych rosną jak na drożdżach nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach UE, zwłaszcza w naszym regionie. Mniejszej dynamiki wzrostów można się spodziewać dopiero w przyszłym roku.
Jednak nie wszystkie wydatki są tak stabilne. W kolejnym roku największe ograniczenia zaobserwujemy, jeśli chodzi o wydatki inne niż codzienne potrzeby, w sektorze meblowym - 30 proc. konsumentów planuje ograniczenia zakupów, a także jeśli chodzi o sprzęt elektroniczny, na który mniej chce wydać 29 proc. Polacy ograniczą też wydatki na hobby i rękodzieło z taką samą liczbą wskazań.
- Polscy klienci będą starali się podtrzymać swoje przyzwyczajenia zakupowe. Jesteśmy społeczeństwem, które lubi zakupy. Kupowanie, a nie np. oszczędzanie, jest najpowszechniejszą u nas formą wyrażania sukcesu i sprawiania sobie przyjemności – mówi Marek Zdziech, partner OC&C Strategy Consultants. - Wysoka inflacja i zwiększona niepewność co do przyszłości wywołują jednak dwa efekty związane z zakupami. Pierwszy, psychologiczny, to spadek ufności wyrażany w badaniach i publikowany w indeksach ufności – mniej ufamy w przyszłość i bardziej się obawiamy, a gorsze myśli znacząco wyprzedzają rzeczywiste zachowania zakupowe. Drugi to czasowa rezygnacja z dużych wydatków - dodaje.
Czytaj więcej
Przeciętna polska rodzina wyda w tym roku na zakupy świąteczne nieco ponad 1235 zł – wynika z sondażu IBRIS dla „Rzeczpospolitej”. To mniej niż przed rokiem, ale, jak zwracają uwagę autorzy badania, mimo że tegoroczne Boże Narodzenie upłynie nam w cieniu inflacji, to nasze wydatki, w porównaniu do roku poprzedniego, zmniejszą się tylko nieznacznie.