Marta Mikliszańska: Allegro liderem zmiany

Traktujemy naszą rolę bardzo poważnie i chcemy być liderem zmiany w e-commerce. Nie możemy tego zrobić bez naszych sprzedawców – mówi Marta Mikliszańska, Head of Group Public Affairs & ESG Allegro.

Publikacja: 08.09.2022 20:52

Marta Mikliszańska: Allegro liderem zmiany

Foto: Bartek Dąbrowski, fototaxi.pl

ESG jest ostatnio modnym terminem. Co on oznacza dla Allegro?

Z perspektywy Allegro to ilustracja tego, jak podchodziliśmy przez wiele lat (właściwie od powstania firmy) do społecznej odpowiedzialności wobec naszego otoczenia, miast, w których prowadzimy działalność, i najważniejszych dla nas – kupujących i sprzedawców. Przypomnę, że na platformie Allegro sprzedaje ponad 135 tys. firm, z czego większość to małe i mikrofirmy.

ESG to dla nas ustrukturyzowanie działań, które prowadziliśmy wcześniej, i nadanie im formatu, który jest wymagany, gdy firma wchodzi na giełdę. Nasze podejście do CSR zostało rozszerzone o te oczekiwania inwestorów. Gdy dwa lata temu staliśmy się spółką publiczną, zostaliśmy objęci obowiązkiem raportowania naszych działań. Nie tylko prowadzimy te działania, ale mocno przywiązujemy wagę do tego, jak je mierzyć i raportować.

Już planując działania w trzech obszarach (środowiskowym, społecznym i zarządzania), myślimy, jak będziemy mogli je zmierzyć i wyciągnąć odpowiednie wnioski.

Może pani podać konkretne przykłady takich działań?

Poważnie podchodzimy do kwestii środowiskowej, nie unikamy odpowiedzialności. Jako wiodąca firma na rynku e-commerce mamy znaczący wpływ na nasze otoczenie i środowisko. Podejmujemy szereg działań, które mają zmniejszać nasz wpływ na środowisko naturalne. Mówię o zrównoważonej tzw. ostatniej mili, czyli procesie logistycznym, który jest dla nas niezwykle istotny. Projektując nasze zielone automaty paczkowe, chcieliśmy, aby były prośrodowiskowe. Są zasilane energią z gwarancjami pochodzenia ze źródeł odnawialnych, obsadzone zielenią, wyposażone są też w czujniki jakości powietrza. Ponadto konsultowaliśmy się z ruchami miejskimi, miastami i ekspertami, bo wiemy, że stawianie automatów paczkowych ma przełożenie na miejski krajobraz.

Chcemy zachęcić sprzedawców, żeby korzystali z narzędzi i rozwiązań, które pomagają przekształcać ich biznesy w bardziej zrównoważonym kierunku

Podsumowanie naszych wysiłków w obszarze ESG przedstawiamy co roku w raporcie ESG. Mierzymy również nasz ślad węglowy w trzech zakresach, dzięki czemu mogliśmy przystąpić do Science Based Targets Initiatives. Zgodnie ze ścieżką porozumienia paryskiego będziemy redukować nasze emisje.

Do czego się zatem zobowiązujecie?

Chcemy obniżyć nasze emisje w zakresie 1 i 2 do 38 proc. – to bardzo ambitny cel. Poza tym chcemy zmobilizować naszych największych dostawców, żeby postawili również i sobie dekarbonizacyjne cele klimatyczne. Chcemy, żeby nasi partnerzy biznesowi byli gotowi na transformację środowiskową.

Z perspektywy kupujących ważna jest kwestia opakowań i odchodzenie od plastiku. Wprowadziliśmy opakowania pozyskiwane z recyklingu z odpowiednimi certyfikatami dla naszych sprzedawców. Ten ruch traktujemy jako część społecznej odpowiedzialności, zmieniamy rynek. Chcemy zachęcić sprzedawców, żeby korzystali z narzędzi i rozwiązań, które pomagają przekształcać ich biznesy w bardziej zrównoważonym kierunku.

I jaki jest odzew sprzedawców na te działania ESG?

Oczywiście wymaga to czasu, edukacji i wzajemnego zrozumienia. Przybliżamy im rozwiązania, które pomagają im prowadzić biznes w sposób bardziej świadomy.

Nie jest to łatwe zadanie. Przedsiębiorcy mają za sobą trudny czas pandemii. Teraz dochodzą bieżące problemy, jak wojna w Ukrainie, zakłócenie łańcuchów dostaw, ceny energii. To wszystko powoduje, że otwartość na zmianę jest mniejsza, niż mogłaby być. Traktujemy naszą rolę bardzo poważnie i chcemy być liderem zmiany. Nie możemy tego zrobić bez naszych sprzedawców.

Działania Allegro mają dawać naszym kupującym możliwość dokonywania zrównoważonych wyborów i znajdowania produktów, które będą spełniały ich oczekiwania. Z drugiej strony chcemy pokazać sprzedawcom, że to jest kierunek zmiany, z którego powinni skorzystać. Powinni z naszym wsparciem wsiąść do tego pociągu, który odjeżdża, i się nie zastanawiać. Tu jest ogromny potencjał, to jest przyszłość.

Co jeszcze w ramach misji ESG będzie się działo w Allegro?

Połączyliśmy się z czeską grupą e-commerce Mall, która działa na pięciu rynkach. W przyszłym roku po raz pierwszy będziemy raportować jako nowa, większa struktura i tu mamy wiele wyzwań z tym związanych. Musimy pozyskać dane, uspójnić nasze polityki. Moim zadaniem jest wprowadzić strategię zrównoważonego rozwoju we wszystkich spółkach grupy, a żeby zrobić to z sukcesem, musimy się lepiej poznać z czeskim konsumentem i sprzedawcą. To ciekawe wyzwania.

—notował Grzegorz Balawender

Partner relacji: Allegro

Foto: rp.pl

ESG jest ostatnio modnym terminem. Co on oznacza dla Allegro?

Z perspektywy Allegro to ilustracja tego, jak podchodziliśmy przez wiele lat (właściwie od powstania firmy) do społecznej odpowiedzialności wobec naszego otoczenia, miast, w których prowadzimy działalność, i najważniejszych dla nas – kupujących i sprzedawców. Przypomnę, że na platformie Allegro sprzedaje ponad 135 tys. firm, z czego większość to małe i mikrofirmy.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Handel
Chiny i Unia kontra USA: cios za cios. „Wpływamy na nieznane wody”
Handel
Wzrost cen w marcu zaskoczył. Kiepska wiadomość na święta
Handel
Donald Trump zawiesza wszystkie cła na 90 dni. Ale nie te nałożone na Chiny
Handel
Stało się, Allegro przeskoczone przez Chińczyków
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Handel
Amerykanie chcą nadał kupować krewetki z Indii. Mimo wzrostu cen