Stało się, Allegro przeskoczone przez Chińczyków

Po raz pierwszy Allegro nie jest najpopularniejszą witryną, jeśli chodzi o serwisy e-handlowe w Polsce. Lepszy wynik ma chińskie Temu, choć branża zwraca uwagę, iż dane nie do końca oddają rzeczywistość i wkrótce może zmienić się sposób ich przedstawiania.

Publikacja: 09.04.2025 17:44

Platforma Temu

Platforma Temu

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z danymi za marzec z raportu Mediapanel Gemius/PBI w grupie serwisów handlu internetowego Temu miało ponad 18,1 mln użytkowników, podczas gdy Allegro może się pochwalić wynikiem ponad 17,8 mln. Po raz pierwszy serwisy zamieniły się pozycją lidera, choć już miesiąc temu dzieliła je niewielka różnica. Trzeci jest Media Expert z 11,8 mln użytkowników.

Mediapanel Gemius/PBI: Temu przed Allegro

Niemniej eksperci branżowi zwracają uwagę, że sama liczba użytkowników niekoniecznie jest wyróżnikiem faktycznej popularności danego serwisu. W przypadku Temu choćby łączny czas przebywania przez użytkownika na stronie wynosi 48 minut, podczas gdy dla Allegro jest znacznie wyższy i przekracza 1 godzinę i 40 minut.

Dlatego od dawna pojawiały się głosy, że sposób prezentowania danych wymaga zmiany — i faktycznie tak będzie.

Czytaj więcej

Polak najlepszym klientem Chińczyka. Należymy do światowych liderów

– Popularność mierzona samym ruchem czy liczbą wejść na daną stronę lub aplikację może być pewnym punktem odniesienia. Widzimy jednak, że rynek, zwłaszcza jeśli chodzi o zakupy online, potrzebuje bardziej szczegółowych wskaźników – mówi Marcin Pery, prezes Gemiusa. – Nie każde wejście na serwis przekłada się na jakiekolwiek dalsze kroki użytkowniczek i użytkowników, nie każdy klik to zakup. Planujemy konsultacje z rynkiem, by urealnić biznesowo tę część naszego badania. To będzie nowa jakość na rynku mediów – dodał.

Planowany wskaźnik lub wskaźniki w badaniu Mediapanel powinny zostać dopracowane w ciągu kilku miesięcy.

– Wspólnie z Gemiusem chcemy pochylić się nad obecnie prezentowanymi wskaźnikami, by opracować dodatkowe, lepiej odzwierciedlające zaangażowanie użytkowników segmentu e-commerce. Ranking tzw. realnych użytkowników stanowi miarę zasięgową, wartościową dla rynku reklamowego, ale zwłaszcza w kontekście osób kupujących w sieci jest wskaźnikiem mało adekwatnym, by pokazywać ich poziom zaangażowania na poszczególnych platformach zakupowych i sklepach online – dodaje Krzysztof Mikulski, prezes Polskich Badań Internetu.

Chińczycy się rozpychają

Nie wiadomo, jak na rynek wpłyną cła na import z Chin, nałożone przez administrację Donalda Trumpa. Dla Temu USA to główny rynek, a przez mocne podwyżki cen platforma może stracić choć część tamtejszych klientów.

– W efekcie może przekierować zainteresowanie na inne rynki i jeszcze mocniej walczyć o klientów w UE, także obniżkami cen – mówi przedstawiciel jednego z dużych serwisów e-handlu.

W handlu internetowym w kilka lat firmy chińskie zdobyły pozycję, o jaką polskie walczyły latami.

Czytaj więcej

Chińskie zakupy będą droższe. Bruksela nałoży cła na paczki z Temu i Shein

– Rodzimym firmom nikt bowiem nie pomaga systemem dotacji do logistyki, ulgami podatkowymi czy kredytami na inwestycje. Efekty widać jasno — chińskie firmy osiągnęły to dzięki mocnemu wsparciu władz – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. – Wyniki jasno pokazują, jak pilna jest interwencja – i to na poziomie unijnym. Komisja Europejska pewne kroki zapowiedziała w lutym, ale działania potrzebne są już teraz. Poczynając od pilnego zniesienia progu 150 euro, do którego przesyłki z Chin są zwolnione z opłat celnych – dodaje.

Tylko w 2024 r. na unijny rynek trafiło spoza UE aż 4,6 mld przesyłek o wartości do tego pułapu. W rok ich liczba się podwoiła, a w dwa lata – potroiła.

Komisja Europejska już zapowiedziała prace nad zniesieniem progu 150 euro, do którego to kwoty przesyłki z Chin są zwolnione z opłat celnych.

Zgodnie z danymi za marzec z raportu Mediapanel Gemius/PBI w grupie serwisów handlu internetowego Temu miało ponad 18,1 mln użytkowników, podczas gdy Allegro może się pochwalić wynikiem ponad 17,8 mln. Po raz pierwszy serwisy zamieniły się pozycją lidera, choć już miesiąc temu dzieliła je niewielka różnica. Trzeci jest Media Expert z 11,8 mln użytkowników.

Mediapanel Gemius/PBI: Temu przed Allegro

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
WWF: Rosyjskie drewno w dużych ilościach wciąż trafia do Niemiec
Handel
Wielkanoc bez zakupowych szaleństw. Ceny rosną mocniej
Handel
Chiński eksport mocno wzrósł przed nałożeniem ceł
Handel
Unia szuka odpowiedzi na politykę Donalda Trumpa
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Handel
Cła Trumpa już szkodzą Amerykanom. A zakłóceń będzie dużo więcej