Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Oczekujemy zrównania szans

Uczelnie publiczne i niepubliczne powinny mieć takie same warunki dofinansowania z budżetu państwa – mówi prof. dr hab. Paweł Czarnecki, rektor Collegium Humanum.

Aktualizacja: 13.09.2021 13:56 Publikacja: 09.09.2021 19:48

Oczekujemy zrównania szans

Foto: Fotorzepa, Mariusz Szachowski

Jaka jest sytuacja uczelni prywatnych w Polsce?

Dobrze, że pan użył tego sformułowania. Ono nie występuje w nomenklaturze prawnej w Polsce. System szkolnictwa wyższego dzieli się na uczelnie publiczne i niepubliczne. Nie ma nigdzie mowy o „prywatnych". A przy tym wydaje się, że to określenie ma konotacje negatywne, gdyż wydawałoby się, że są to uczelnie będące czyjąś prywatną własnością. Tymczasem każda uczelnia niepubliczna powstaje w wyniku decyzji ministra właściwego dla szkolnictwa wyższego na wniosek osoby fizycznej lub podmiotu prawnego, fundacji czy stowarzyszenia. Warto pamiętać, że nie są one właścicielami, a tylko założycielami. Nie ma przepływów finansowych między założycielem a taką uczelnią. Jest ona samodzielnym podmiotem prawnym. Przypomnę również, że sam system szkolnictwa wyższego w Polsce od 1990 r. podlega nieustannym zmianom. Mieliśmy już cztery jego reformy. Ostatnia miała miejsce w 2018 r.

Ta reorganizacja pokazuje, jak znaczącym zmianom podlega system szkolnictwa wyższego. Uczelnie niepubliczne odgrywają w nim niezwykle ważną rolę, a ich studenci co roku stanowią ok. 30 proc. wszystkich studiujących. Od powstania pierwszej uczelni w 1991 roku mamy już łącznie ponad 2 mln absolwentów takich ośrodków kształcenia. Dodatkowo w tym roku przypada 30-lecie uczelni niepublicznych w Polsce.

Jaką rolę w dyskusji o zmianach w systemie szkolnictwa wyższego powinny odgrywać uczelnie prywatne także na przykład w wymiarze konsultacyjnym?

Ustawa z 2005 roku powołała Konferencję Rektorów Zawodowych Szkół Polskich, która zrzesza rektorów uczelni niepublicznych. Zadaniem tej instytucji jest uczestniczenie w pracach legislacyjnych dotyczących zmian w szkolnictwie oraz ich opiniowanie. A więc nasz głos i nasze postulaty docierają do polityków, natomiast nie zawsze są wysłuchiwane.

A jakie postulaty są dla was najważniejsze w tej chwili?

Mamy postulat bardzo dobrze znany politykom już od roku 2009, a który to premier Donald Tusk obiecał zrealizować. Wypływa on bezpośrednio z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, z zasady równości. Chodzi o zrównanie w finansowaniu ze strony budżetu państwa uczelni publicznych i niepublicznych. Dzisiaj tylko i wyłącznie uczelnie publiczne korzystają z dofinansowania ze środków budżetowych na działalność statutową, związaną z inwestycjami. Uczelnie niepubliczne nie otrzymują takich środków. Mówiąc wprost – muszą zarobić pieniądze na to, aby móc funkcjonować.

Dodam, że mamy orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 2013 r., który jasno stwierdził, że zasada równości finansowej tych dwóch rodzajów podmiotów, które zresztą są równe w jednym systemie szkolnictwa wyższego, nie jest realizowana, i wskazał, że powinna być egzekwowana. To ciągle nie nastąpiło. To jest ten postulat, na którego wprowadzenie w życie najbardziej czekamy.

Jakie miejsce w systemie edukacji wyższej powinny mieć uczelnie niepubliczne?

W moim przekonaniu w ogóle nie powinniśmy mieć podziału na uczelnie publiczne i niepubliczne. Powinniśmy mieć jednolity system szkolnictwa wyższego, z równym traktowaniem, nie faworyzowaniem uczelni, a więc finansowaniem na równym poziomie.

Uczelnie niepubliczne są przede wszystkim podmiotami, które bardzo elastycznie reagują na sytuację na rynku pracy. Są ukierunkowane na kształcenie praktyczne, czyli przygotowanie absolwenta do bezpośredniego i aktywnego uczestnictwa w życiu zawodowym po ukończeniu studiów. I to jest rola, którą realizują uczelnie niepubliczne od roku 1991. Należy też wskazać, że w ich liczbie mamy tendencję spadkową. W rejestrze uczelni niepublicznych od roku 1991 mamy 385 podmiotów, natomiast aktywnie funkcjonuje 225 i ta liczba maleje. Jest to związane z tym, że wiele uczelni powstawało w małych miejscowościach i w tej chwili nie mają możliwości rekrutowania studentów ze względu na widoczny niż demograficzny.

Warto też wskazać, że kiedy mówimy o studiach, to na ogół kojarzy nam się to ze studiami licencjackimi czy magisterskimi. Natomiast dysponujemy również kształceniem podyplomowym. I tu nie jesteśmy w stanie oszacować, jak wiele setek, tysięcy, a może nawet milionów osób ukończyło na uczelniach niepublicznych studia podyplomowe. Nadające już konkretne, praktyczne kwalifikacje. Dlatego uczelnie niepubliczne są tak istotne w całym systemie edukacji.

Może więc to impuls prorozwojowy dla tych uczelni...

Mam nadzieję, że tak się stanie. Mimo pandemii, mimo niżu demograficznego i swego rodzaju czarnowidztwa, które pojawia się czasami w debatach w przestrzeni publicznej, odnotowujemy wzrost liczby studentów. Już teraz widzimy ok. 20 proc. więcej kandydatów niż w ubiegłym roku.

Partner rozmowy: Collegium Humanum

Jaka jest sytuacja uczelni prywatnych w Polsce?

Dobrze, że pan użył tego sformułowania. Ono nie występuje w nomenklaturze prawnej w Polsce. System szkolnictwa wyższego dzieli się na uczelnie publiczne i niepubliczne. Nie ma nigdzie mowy o „prywatnych". A przy tym wydaje się, że to określenie ma konotacje negatywne, gdyż wydawałoby się, że są to uczelnie będące czyjąś prywatną własnością. Tymczasem każda uczelnia niepubliczna powstaje w wyniku decyzji ministra właściwego dla szkolnictwa wyższego na wniosek osoby fizycznej lub podmiotu prawnego, fundacji czy stowarzyszenia. Warto pamiętać, że nie są one właścicielami, a tylko założycielami. Nie ma przepływów finansowych między założycielem a taką uczelnią. Jest ona samodzielnym podmiotem prawnym. Przypomnę również, że sam system szkolnictwa wyższego w Polsce od 1990 r. podlega nieustannym zmianom. Mieliśmy już cztery jego reformy. Ostatnia miała miejsce w 2018 r.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Forum Ekonomiczne
Potrzebna platforma współpracy
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Forum Ekonomiczne
Jens Jakob Gustmann, Philips: Nie ma odwrotu od cyfryzacji w opiece medycznej
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń