PPK dla średnich firm od 1 stycznia

Pracownicze plany kapitałowe to program, który potencjalnie obejmie 11,5 miliona osób w Polsce. Dla przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 50 osób startuje z początkiem nowego roku.

Publikacja: 15.12.2019 21:00

Na zorganizowanych przez „Rzeczpospolitą” i „Parkiet” konferencjach o PPK eksperci dyskutowali o now

Na zorganizowanych przez „Rzeczpospolitą” i „Parkiet” konferencjach o PPK eksperci dyskutowali o nowym programie oszczędnościowym i radzili, jak sprawnie wdrożyć go w przedsiębiorstwie.

Foto: Fotorzepa, Aurelia Karwowska

Na początku 2020 r. do PPK mają okazję przystąpić dwa miliony osób aktywnych zawodowo. Następnie od 1 lipca 2020 r. do programu będzie mógł dołączyć kolejny milion pracowników w firmach zatrudniających co najmniej 20 osób, a w 2021 r. – cały sektor publiczny, gdzie pracuje ponad pięć milionów osób.

Zapracowani pracodawcy

Większość obowiązków wynikających z PPK leży po stronie pracodawcy, a wdrożenie nowego projektu oznacza także nowe obowiązki wewnątrz firmy. Dlatego aby przeprowadzić proces uruchamiania PPK w korzystny dla firmy sposób, należy jak najrzetelniej wyjaśnić pracownikom, czym jest nowa forma oszczędzania. Podczas cyklu konferencji zorganizowanych przez „Rzeczpospolitą" i „Parkiet" eksperci podkreślali znaczenie komunikacji przedwdrożeniowej i wyjaśniali, w jaki sposób wprowadzać w firmach PPK.

Nowy program oszczędzania m.in. na cele emerytalne wprowadza wiele obowiązków dla pracodawców. – Wszyscy jesteśmy nastawieni na pracowników, nawet ustawodawca mówi: „wybierajmy firmę zarządzającą tak, żeby było najlepiej dla pracownika", ale to pracodawca będzie odpowiedzialny za program, dlatego musi on spojrzeć na wszystkie aspekty szeroko i nie może dopuścić, by w którymkolwiek punkcie nie spełnić wymogów ustawy – mówiła Ewa Jakubczyk-Cały, partner zarządzający w PKF Consult.

Jednym z obowiązków, które muszą spełnić pracodawcy, jest zrozumiałe przekazanie pracownikom informacji, czym są PPK i w jaki sposób wpłyną na ich zarobki oraz przyszłość. Przedsiębiorcy powinni wyjaśnić zatrudnionym, jak działają PPK, i zachęcić do skorzystania z nowego, często nieznanego im programu, uwzględniając jednocześnie interes firmy. – Zanim pracodawca zacznie rozmawiać ze związkami zawodowymi lub reprezentacją załogi, musi przygotować własną ścieżkę, jaką obierze przy wdrażaniu PPK. Powinien mieć swoje stanowisko, bo jest to program o charakterze strategicznym i długoterminowym – stwierdziła przedstawicielka PKF Consult.

Wsparcie dla firm

Wiele instytucji, w tym Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, prowadzi szkolenia, które mają na celu wsparcie pracodawców w procesie komunikacji. – Program „PPK – inwestowanie przez całe życie", prowadzony przez Fundację GPW, obejmuje darmowe szkolenia dla zainteresowanych przedsiębiorstw w zakresie funkcjonowania PPK oraz rynku kapitałowego. W ponad 400 firmach nasi trenerzy tłumaczyli pracodawcom i kluczowym pracownikom, jakie szanse i ryzyka łączą się z zamianą niewyszukanych oszczędności na długoterminowe inwestycje. Będziemy dalej aktywnie wspierać grupę Polskiego Funduszu Rozwoju, w tym PFR TFI i PFR Portal PPK w procesie edukacji o PPK – podkreślił dr Wojciech Nagel, przewodniczący Rady Fundacji GPW.

Pracodawców w tym zadaniu wspierają także instytucje zarządzające. – Staramy się rzetelnie informować pracowników o korzyściach płynących z PPK, ale w pierwszej kolejności mówić o tym, że uczestnictwo jest dobrowolne. Ta informacja wpływa na to, że wielu pracowników chce dokładnie wysłuchać, na czym polegają PPK, ponieważ wie, że wybór należy do nich i to oni będą ponosili konsekwencje dołączenia do programu lub zrezygnowania z niego – podkreślał Zbigniew Wójtowicz, prezes Investors TFI.

Informacja ponad wszystko

Pracodawcy powinni przekazywać osobom zatrudnionym wszelkie możliwe informacje o PPK, ponieważ należy zakładać, że są oni dla nich pierwszym i jedynym źródłem takiej wiedzy. Podczas spotkań informacyjnych należy podkreślić, że na wpłatę podstawową, czyli obowiązkową, składa się 2 proc. wynagrodzenia pracownika, ale też wpłata pracodawcy (1,5 proc.), a dodatkowo uczestnik PPK może otrzymać dopłaty od państwa. Informacja ta jest cenna przede wszystkim dlatego, że od momentu, gdy zaczną obowiązywać PPK, na kontach pracowników pojawią się mniejsze wypłaty, a to bez odpowiedniej komunikacji doprowadzi do licznych pytań.

Warto jest dotrzeć do pracowników z informacjami, czym są i na czym polegają PPK. Odpowiednia komunikacja wpływa bezpośrednio na liczbę pracowników, którzy zdecydują się na uczestnictwo w programie. – Jeżeli w firmie prowadzona jest odpowiedzialna polityka informacyjna, partycypacja będzie dużo wyższa – podkreślał Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.

Zanim pracownicy zobaczą efekty w postaci kwot zgromadzonych na kontach w ramach pracowniczych planów kapitałowych, do programu będą podchodzili nieufnie. – W kolejnych latach pracownicy będą się dopisywali do PPK, gdy po pierwszym roku spłyną informacje o wysokości oszczędzonych kwot. Natomiast poziom partycypacji początkowej będzie mocno zróżnicowany, a będzie to zależało od jakości procesu komunikacyjnego – dodał Krzysztof Głombik, dyrektor do spraw komunikacji inwestycyjnej w Skarbcu TFI.

Nikt tych środków nie ruszy

Jedną z najistotniejszych dla przyszłych uczestników PPK kwestii jest fakt, że zgodnie z artykułem 3 ustawy o PPK są to pieniądze prywatne każdego oszczędzającego i można je w każdej chwili wypłacić. Ponadto, co może przekonać wielu pracowników, do oszczędności dokładają pracodawca i państwo.

Wielu Polaków może pytać o to, czym PPK różni się od OFE. Ze względu na rozmaite doświadczenia Polaków z różnego rodzaju programami emerytalnymi należy zaznaczać, że PPK jest innego rodzaju sposobem oszczędzania niż OFE. – W Polsce jest wiele różnych systemów oszczędzania, z których jednak mało osób korzysta, choćby dlatego, że nie wiedzą o ich istnieniu. Tym, co wyróżnia PPK, jest automatyczny zapis, dzięki któremu pracownicy nie muszą martwić się formalnościami – podkreślał Robert Zapotoczny.

Aby pracownicy świadomie zaufali programowi, muszą zdawać sobie sprawę z wynikających z niego szans i zagrożeń. – Dla pracowników ważną informacją jest to, że przez cały czas funkcjonowania programu mają dostęp do zgromadzonych w PPK środków i tylko od ich decyzji zależy, kiedy i w jaki sposób wykorzystają zgromadzone oszczędności – zaznaczał Krzysztof Głombik.

Kolejnym argumentem, który może przekonać pracowników do PPK, jest to, że podobne programy funkcjonują w wielu miejscach na świecie. – Podobne programy są rozwijane w wielu krajach od lat. Najbardziej podobne do PPK sposoby oszczędzania istnieją już w Wielkiej Brytanii i Nowej Zelandii. Po ponad dziesięciu latach funkcjonowania wskaźnik uczestnictwa wynosi w tych krajach około 80 proc. – mówił Dariusz Selak z PFR Portal PPK.

Co dostanę za 30 lat?

Dla wszystkich uczestników programu bardzo istotne będzie również to, jak duże oszczędności można uzyskać w PPK, jaka będzie różnica między kwotą, którą pracownik byłby w stanie odłożyć sam, a kwotą, którą może zgromadzić, gdy poza jego składkami pojawią się dopłaty państwa i pracodawcy.

Ponadto o sukcesie programu zadecyduje efektywność zarządzania, na co ma wpływ m.in. odpowiedni wybór instytucji zarządzającej. – Jeżeli przyjmiemy, że łączna miesięczna składka pracownika będzie wynosiła 100 złotych, a pracownik będzie ją odkładał przez 40 lat, to uzbiera 48 000 zł bez dodatkowych dochodów czy zysków. Natomiast 48 000 zł wpłat przy rocznej stopie zwrotu w wysokości 3 proc. daje 92 605 zł na koniec 40-letniego okresu. Przy 4-proc. stopie zwrotu jest to 118 196 zł, przy 5-proc. – 152 602 zł, a przy 6-proc. stopie kwota końcowa to 199 149 zł – wyjaśniał Zbigniew Wójtowicz, prezes Investors TFI.

Trwała współpraca

Obsługa PPK oznacza wieloletnią współpracę między pracownikami, pracodawcami i instytucjami zarządzającymi, dlatego ważne jest, aby każda firma w porozumieniu z pracownikami wybrała najlepszą w swojej ocenie instytucję zarządzającą.

– Po wdrożeniu jako zarządzający przechodzimy do rozłożonej na lata obsługi PPK. Ważne jest, żeby opiekun danej firmy był znany z imienia i nazwiska, gdyż to on będzie prowadził i wspierał firmę przez cały czas programu. Zespół, który będzie przypisany do obsługi danej firmy, będzie na bieżąco odpowiadał na potrzeby konkretnego klienta – wskazywał Zbigniew Wójtowicz.

Finanse
EBOR i Enterprise Investors inwestują w eTravel
Finanse
Oszczędności Polaków rosną szybciej niż ich długi. Kogo to martwi?
Finanse
Ofiary Berniego Madoffa odzyskały już 94 procent swoich pieniędzy
Finanse
Chcesz obniżyć podatek PIT? To ostatni dzwonek na wpłatę na IKZE
Finanse
Ameryka nie wykopie wszystkich bitcoinów. Obietnica Trumpa nie do spełnienia