Na początku 2020 r. do PPK mają okazję przystąpić dwa miliony osób aktywnych zawodowo. Następnie od 1 lipca 2020 r. do programu będzie mógł dołączyć kolejny milion pracowników w firmach zatrudniających co najmniej 20 osób, a w 2021 r. – cały sektor publiczny, gdzie pracuje ponad pięć milionów osób.
Zapracowani pracodawcy
Większość obowiązków wynikających z PPK leży po stronie pracodawcy, a wdrożenie nowego projektu oznacza także nowe obowiązki wewnątrz firmy. Dlatego aby przeprowadzić proces uruchamiania PPK w korzystny dla firmy sposób, należy jak najrzetelniej wyjaśnić pracownikom, czym jest nowa forma oszczędzania. Podczas cyklu konferencji zorganizowanych przez „Rzeczpospolitą" i „Parkiet" eksperci podkreślali znaczenie komunikacji przedwdrożeniowej i wyjaśniali, w jaki sposób wprowadzać w firmach PPK.
Nowy program oszczędzania m.in. na cele emerytalne wprowadza wiele obowiązków dla pracodawców. – Wszyscy jesteśmy nastawieni na pracowników, nawet ustawodawca mówi: „wybierajmy firmę zarządzającą tak, żeby było najlepiej dla pracownika", ale to pracodawca będzie odpowiedzialny za program, dlatego musi on spojrzeć na wszystkie aspekty szeroko i nie może dopuścić, by w którymkolwiek punkcie nie spełnić wymogów ustawy – mówiła Ewa Jakubczyk-Cały, partner zarządzający w PKF Consult.
Jednym z obowiązków, które muszą spełnić pracodawcy, jest zrozumiałe przekazanie pracownikom informacji, czym są PPK i w jaki sposób wpłyną na ich zarobki oraz przyszłość. Przedsiębiorcy powinni wyjaśnić zatrudnionym, jak działają PPK, i zachęcić do skorzystania z nowego, często nieznanego im programu, uwzględniając jednocześnie interes firmy. – Zanim pracodawca zacznie rozmawiać ze związkami zawodowymi lub reprezentacją załogi, musi przygotować własną ścieżkę, jaką obierze przy wdrażaniu PPK. Powinien mieć swoje stanowisko, bo jest to program o charakterze strategicznym i długoterminowym – stwierdziła przedstawicielka PKF Consult.
Wsparcie dla firm
Wiele instytucji, w tym Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, prowadzi szkolenia, które mają na celu wsparcie pracodawców w procesie komunikacji. – Program „PPK – inwestowanie przez całe życie", prowadzony przez Fundację GPW, obejmuje darmowe szkolenia dla zainteresowanych przedsiębiorstw w zakresie funkcjonowania PPK oraz rynku kapitałowego. W ponad 400 firmach nasi trenerzy tłumaczyli pracodawcom i kluczowym pracownikom, jakie szanse i ryzyka łączą się z zamianą niewyszukanych oszczędności na długoterminowe inwestycje. Będziemy dalej aktywnie wspierać grupę Polskiego Funduszu Rozwoju, w tym PFR TFI i PFR Portal PPK w procesie edukacji o PPK – podkreślił dr Wojciech Nagel, przewodniczący Rady Fundacji GPW.