Idea rejestru pozytywnej historii finansowej sprawdziła się już m.in. w Szwecji czy na Litwie, teraz projekt rusza w Polsce. W środę KRD oficjalnie uruchomił program FairPay.
– Budowanie pozytywnej opinii finansowej jest bardzo powszechne w USA. Chciałbym, aby ta moda zakorzeniła się również w naszym kraju – mówi Adam Łącki, prezes KRD. Jak przekonuje, FairPay zmieni rynek informacji gospodarczych. – Program ma zmienić mentalność Polaków i przekonać tych, którzy terminowo płacą rachunki, aby się tym chwalili i domagali lepszego traktowania za swoją rzetelność – dodaje szef KRD.
FairPay ma promować tych przedsiębiorców i konsumentów, którzy terminowo regulują swoje płatności, oraz doprowadzić do tego, aby za swoją rzetelność byli nagradzani lepszymi ofertami, jako klienci, z którymi zawarcie umowy nie jest obarczone ryzykiem.
Aby znaleźć się w takim rejestrze, należy wysłać wniosek do swojego kontrahenta lub dostawcy, a zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych musi on taki wniosek zrealizować w ciągu 14 dni. Rejestracji podlegają wszystkie terminowo opłacone transakcje w ostatnich 12 miesiącach.
– Im ich więcej, tym większa wiarygodność wnioskującego. Przedsiębiorcy mogą również nagradzać swoich terminowo płacących klientów takim wpisem z własnej inicjatywy ?– podkreśla Adam Łącki. Do programu, jako tzw. ambasadorzy FairPay, włączyło się już kilkanaście firm, m.in. Poczta Polska, PGE, Idea Bank, NetCredit, Vivus.pl czy P4, operator sieci Play. Dlaczego włączyły się do projektu? – Na dojrzałych rynkach coraz więcej firm udziela kredytu kupieckiego na podstawie informacji z wywiadowni gospodarczych. Wiedza o tym, jak kontrahent reguluje swoje zobowiązania, to ważna informacja – tłumaczy Krzysztof Kuniewicz, dyrektor Bibby Financial Services, firmy specjalizującej się w faktoringu.