Festiwal w Wenecji: Sigourney Weaver z weneckim Złotym Lwem

74-letnia amerykańska aktorka Sigourney Weaver, słynna Ripley z serii filmów o „Obcym”, jest w wyśmienitej formie. Podczas uroczystości otwarcia weneckiego festiwalu odebrała Złotego Lwa za całokształt twórczości.

Publikacja: 29.08.2024 15:28

Sigourney Weaver

Sigourney Weaver

Foto: REUTERS/Yara Nardi

Amerykańska aktorka ma już za sobą karierę trwającą 45 lat. - Ja chyba śnię - powiedziała na scenie dobierając nagrodę. - Dziękuję za ten ładunek energii – dodała.

Złoty Lew za całokształt twórczości to po prostu uznanie dla gwiazdy, która zbudowała mosty między wielkimi blockbusterami i wyrafinowanym kinem artystycznym. Dyrektor festiwalu Alberto Barbera tak uzasadniał nagrodę dla Sigourney Weaver: „Aktorka z doświadczeniem teatralnym, zdobyła uznanie szerokiej publiczności rolą w filmie 'Obcy' w reżyserii Ridleya Scotta, stając się niemal symboliczną postacią lat 80. W ciągu tej dekady wykreowała wizerunek bohaterki niespotykanej w gatunku filmów akcji, zdolnej zwycięsko rywalizować z mężczyznami, którzy do tej pory dominowali w takim kinie. Ale też Weaver nieustannie poszukiwała własnej tożsamości. Grała w filmach gatunkowych, komediach, filmach artystycznych i filmach dla dzieci, omijając etykiety, które narzucały jej rolę triumfującej ikony ery Reagana. Przyczyniła się do sukcesu obrazów Jamesa Camerona, Paula Schradera, Petera Weira, Michaela Apteda, Romana Polańskiego, Ivana Reitmana, Mike'a Nicholsa, Anga Lee i wielu innych, za każdym razem odbijając na ekranie piętno swojej osobowości. Obdarzona niezwykłym temperamentem, stworzyła wizerunek kobiety pewnej siebie i zdeterminowanej, dynamicznej i stanowczej. Ale jej role miały różne odcienie, przenikała do nich również magnetyczna, kobieca wrażliwość”.

99 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Film
Berlinale 2025: Gdy przytłacza ciśnienie codzienności
Film
„Biały lotos 3”, czyli tsunami nudy
Film
Berlinale 2025. Migranci to dziś wielki temat
Film
Berlinale 2025: Tilda Swinton ma dość
Film
Berlinale 2025. Polityczne otwarcie wielkiego festiwalu filmowego
Materiał Promocyjny
Raportowanie zrównoważonego rozwoju - CSRD/ESRS w praktyce