Adam Roguski: Budowa dróg przez mękę. Koszty przygniotły wykonawców

Dużo się zmieniło na polskim rynku inwestycji infrastrukturalnych finansowanych z publicznych pieniędzy, ale jeszcze mnóstwo jest do poprawy. Dobrze, że w kontraktach pojawiły się zapisy o waloryzacji kosztów, ale dziś one nie wystarczają.

Publikacja: 19.10.2023 03:00

Budowa dróg przez mękę. Jak urealnić kontrakty budowlane?

Budowa dróg przez mękę. Jak urealnić kontrakty budowlane?

Foto: Adobe Stock

Na szerokim rynku budowlanym zasady gry z grubsza wyglądają tak samo: inwestor umawia się z wykonawcą na zbudowanie obiektu za sztywno określoną stawkę w określonym terminie. Im większa wartość kontraktu i dłuższy harmonogram budowy, tym większe ryzyko dla wykonawcy. To firma budowlana musi tak skalkulować budżet, by zapewnić sobie godziwy zysk i mieć bufor na ewentualny wzrost kosztów: materiałów, pracy, finansowania. Co innego budowa magazynu w rok, a co innego odcinka ekspresówki czy linii kolejowej za setki milionów złotych w ciągu kilku lat.

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności
Materiał Promocyjny
Europejczycy chcą ochrony klimatu, ale mają obawy o koszty
Ekonomia
Polska prezydencja to szansa, by zostać usłyszanym