Adam Roguski: Budowa dróg przez mękę. Koszty przygniotły wykonawców

Dużo się zmieniło na polskim rynku inwestycji infrastrukturalnych finansowanych z publicznych pieniędzy, ale jeszcze mnóstwo jest do poprawy. Dobrze, że w kontraktach pojawiły się zapisy o waloryzacji kosztów, ale dziś one nie wystarczają.

Publikacja: 19.10.2023 03:00

Budowa dróg przez mękę. Jak urealnić kontrakty budowlane?

Budowa dróg przez mękę. Jak urealnić kontrakty budowlane?

Foto: Adobe Stock

Na szerokim rynku budowlanym zasady gry z grubsza wyglądają tak samo: inwestor umawia się z wykonawcą na zbudowanie obiektu za sztywno określoną stawkę w określonym terminie. Im większa wartość kontraktu i dłuższy harmonogram budowy, tym większe ryzyko dla wykonawcy. To firma budowlana musi tak skalkulować budżet, by zapewnić sobie godziwy zysk i mieć bufor na ewentualny wzrost kosztów: materiałów, pracy, finansowania. Co innego budowa magazynu w rok, a co innego odcinka ekspresówki czy linii kolejowej za setki milionów złotych w ciągu kilku lat.

19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Ekonomia
Podcast „Twój Biznes”: Nowe restrykcje USA na chipy: Polska w gronie krajów drugiej kategorii
Ekonomia
Biznes ma szansę zbudować kapitalizm interesariuszy
Ekonomia
Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag Polska: Jest optymizm, ale i wiele wyzwań
Ekonomia
Pogrom byków na GPW. Gdzie jesteś św. Mikołaju?
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego