Kosmetyki kolorowe. Polki robią makijaż za ponad dwa miliardy złotych rocznie

Kosmetyki kolorowe napędzają wzrost rynku urody w Polsce. Duże kampanie marketingowe zaczynają przynosić efekty.

Aktualizacja: 06.05.2018 21:34 Publikacja: 06.05.2018 21:00

Kosmetyki kolorowe. Polki robią makijaż za ponad dwa miliardy złotych rocznie

Foto: Adobe Stock

W ubiegłym roku sprzedaż kosmetyków do makijażu w Polsce po raz pierwszy przekroczyła poziom 2 mld zł. W tym roku ma się zwiększyć o ponad 5 proc., co oznacza ponaddwukrotnie szybsze tempo wzrostu niż w całym naszym regionie – wynika z prognozy firmy badawczej Euromonitor International, do której dotarła „Rzeczpospolita". W rezultacie kosmetyki kolorowe nadal będą lokomotywą polskiego rynku urody i higieny osobistej, którego wartość ma się w tym roku zwiększyć o nieco ponad 3 proc. – do 17,9 mld zł.

Inglot i Lopez

Ta lokomotywa może jeszcze przyspieszyć dzięki aktywności marketingowej firm kosmetycznych – w tym rodzinnej spółki Inglot, właściciela najbardziej znanej w świecie polskiej marki produktów do makijażu. W ostatni czwartek kwietnia spółka oficjalnie wprowadziła na polski i globalny rynek zapowiadaną już od początku miesiąca nowość – limitowaną serię 70 kosmetyków opracowanych we współpracy ze znaną aktorka i piosenkarką Jennifer Lopez. Obie strony zapewniają, że gwiazda miała wpływ zarówno na kampanię marketingową, jak również na dobór kosmetyków i wygląd opakowań w firmowanej przez siebie serii.

Szeroko komentowany (nie tylko w Polsce) debiut serii –Jennifer Lopez Inglot – był najgłośniejszym tej wiosny wydarzeniem w branży kosmetycznej. I przez najbliższe miesiące powinien wspierać nie tylko wyniki przemyskiej spółki, ale i całej branży. Kontrakt z Lopez (podpisano na 15 miesięcy z opcją przedłużenia współpracy) może bowiem skłonić do większej aktywności konkurentów Inglota.

A tych nie brakuje, bo polski rynek produktów do makijażu doceniają i krajowe, i zachodnie firmy kosmetyczne, na czele z globalnymi gigantami – L'Oreal, Avon i Coty. – Segment kosmetyków kolorowych jest nie tylko kluczowym motorem wzrostu rynku urody, ale także drugą największą kategorią w całości koszyka chemiczno-kosmetycznego –przypomina Agnieszka Majewska, dyrektor marketingu Coty Consumer Beauty na region Europy Środkowo-Wschodniej. Według danych Nielsena, Coty (m.in. z markami Bourjois, Miss Sporty i Max Factor) jest liderem detalicznej sprzedaży kosmetyków kolorowych w Polsce i ma 29,2 proc. tego rynku.

O udziały walczy się tu nowościami i reklamą. Duże kampanie promocyjne swych kosmetyków kolorowych zorganizowały w tym roku L'Oreal (pod hasłem „Trends from Paris") i Avon, potentat sprzedaży bezpośredniej. Barbara Goździkowska, dyrektor zarządzająca Avon Cosmetics Polska, przypominała podczas startu kampanii „Avon się sprawdza", że ponad połowa Polek w ciągu ostatniego roku kupiła jej kosmetyki do makijażu.

Na tym rynku dobrze sobie też radzą krajowe firmy, w tym spółka Bell, która wytwarza ok. 50 mln sztuk kosmetyków rocznie i jest głównym dostawcą produktów do makijażu w liczącej już ponad 2800 sklepów sieci Biedronka.

Krajowy luksus

Szybko rosnący kolorowy rynek docenili też czołowi polscy gracze na rynku kosmetyków pielęgnacyjnych – Eveline, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris i Oceanic.

– Trudno już dzisiaj określić, gdzie kończy się pielęgnacja, a gdzie zaczyna makijaż. Produkty makijażowe łączą wiele funkcji – nowe kosmetyki doskonale sprawdzają się równocześnie jako rozświetlacze, cienie do powiek czy róże do policzków – twierdzi Leszek Kłosiński, prezes gdańskiej spółki Oceanic, która na rynek kosmetyków kolorowych zadebiutowała w ubiegłym roku z marką AA Wings of Color. Debiut marki, która łączy makijaż z pielęgnacją, był – jak zapewnia prezes Kłosiński – bardzo udany, w czym pomogła dystrybucja w sieci Rossmann.

Ze sprzedaży w drogeriach wycofała się natomiast Dr Irena Eris, flagowa marka Laboratorium Kosmetycznego dr Irena Eris, która od czterech lat firmuje również kosmetyki do makijażu. To kolejny krok w kierunku wzmacniania pozycji Dr Irena Eris jako marki luksusowej dostępnej tylko w wybranych perfumeriach. Jest jedyną polską marką, która ma własne szafy makijażowe w sieci Douglas.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Firmy przedkładają zyski nad klimat
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biznes
Samochody spalinowe już zaczynają drożeć przez nowe limity emisji spalin
Biznes
Nowatorskie firmy znad Wisły rozpychają się za granicą
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Materiał Promocyjny
Rozwijamy portfolio i realizujemy nasze cele ESG
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego