Nowatorskie firmy znad Wisły rozpychają się za granicą

Produkty i usługi nowej ekonomii mają strategiczne znaczenie we wzmocnieniu konkurencyjności UE. W ostatnich latach stanowią coraz istotniejszą część polskiego eksportu.

Publikacja: 22.01.2025 04:37

Polskie firmy coraz śmielej wychodzą za granicę

Polskie firmy coraz śmielej wychodzą za granicę

Foto: Adobe Stock

O prawie 4 pkt proc. wzrósł w ostatnich pięciu latach udział towarów z sektorów technologicznego, biotechnologicznego, med-tech, farmaceutycznego, kosmicznego i obronnego w eksporcie naszego kraju. Od stycznia do końca października 2024 r. udział ten wyniósł 10,5 proc. – wynika z szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Udział rodzimego eksportu związanego z biznesami nowej ekonomii w eksporcie UE jest najwyższy w przypadku sektora czystych technologii (niemal 10 proc. w 2023 r.), kosmicznego (ponad 5 proc.) oraz medycznego (4 proc.).

Foto: Tomasz Sitarski

Cyfryzacja motorem zmian

Rosnące znaczenie nowoczesnych biznesów wpisuje się w postulaty zawarte w raporcie Mario Draghiego. Zwrócono w nim uwagę na rosnącą lukę inwestycyjną pomiędzy UE a USA i Chinami, szczególnie w dziedzinie nowych technologii. Postępująca cyfryzacja jest szansą dla polskich firm. Choć wyzwań nie brakuje, to praktyka pokazuje, że polski biznes może skutecznie konkurować z zagranicznymi koncernami. Wrocławska grupa DataWalk niedawno podpisała umowę z Amazonem na sprzedaż licencji swojej autorskiej platformy. Uczestniczy też w największym kontrakcie IT w historii Polski dotyczącym modernizacji analitycznej Departamentu Sprawiedliwości w USA.

Czytaj więcej

2025: rok przełomu gospodarczego. Nadzieje i możliwości

Polskie firmy coraz śmielej wychodzą za granicę, rozwijając się również przez przejęcia. Ponad 80 proc. przychodów z eksportu uzyskuje lider polskiego rynku IT, rzeszowskie Asseco. W trakcie trzech kwartałów 2024 r. wypracowało 12,6 mld zł przychodów, z czego niemal 10 mld zł stanowiła sprzedaż własnych produktów i usług.

Dzięki akwizycjom mocno urosła też technologiczna grupa Vercom. Dla niej istotne znaczenie ma kurs dolara, ponieważ duża część biznesu pochodzi z rynku amerykańskiego.

 – Przez ostatnie dwa lata obserwowaliśmy długotrwały trend umacniania złotego wobec walut bazowych, w tym właśnie dolara, co wpłynęło na naszą marżę brutto. Szacujemy, że w minionym kwartale negatywny wpływ kursów wyniósł około 2,5 mln zł, co umniejszyło dynamikę wzrostu marży o około 5 pkt proc. rok do roku – wylicza Łukasz Szałaśnik, członek zarządu Vercomu. Waluty obce odpowiadają aż za 60 proc. wartości marży brutto Vercomu. – Jeśli aktualne umocnienie dolara utrzyma się w nadchodzących miesiącach, spodziewamy się pozytywnego przełożenia na dynamikę przychodów i marżę – sygnalizuje Szałaśnik.

Branża nowych technologii ma globalny charakter, co tworzy dobre warunki do ekspansji zagranicznej.

– To strategia, jaką obraliśmy trzy lata temu, kiedy wprowadzając nową generację naszego oprogramowania stworzyliśmy je z założenia międzynarodowym – opowiada Arkadiusz Szwak, prezes Spice Solutions. W ostatnich dwóch latach z rozwiązań firmy zaczęły korzystać firmy z Włoch, Hiszpanii, Dominikany czy Singapuru.

– Ze względu na większą otwartość biznesu z innych krajów ta droga stała się co najmniej tak prosta i naturalna, a nawet bardziej niż nasz krajowy rynek, wobec którego oczywiście też mamy swoje plany na ten rok – zaznacza prezes. Firma w 2025 r. chce pojawić się w co najmniej trzech nowych krajach: Salwadorze, Tajlandii i Finlandii.

Jakie są trendy w eksporcie

W zwiększaniu eksportu polskim firmom pomaga rozwój sprzedaży internetowej.

– To tworzy olbrzymie możliwości wprowadzenia produktów na nowe rynki zbytu w relatywnie krótkim czasie – twierdzi Konrad Palka, prezes Pharmeny. Grupa planuje zagraniczną ekspansję w sektorze suplementów diety. Na celowniku ma przede wszystkim Europę i Amerykę Północną.

Dominującym kierunkiem ekspansji polskich firm jest Zachód, ale inne regiony też mają potencjał.

– Planujemy intensyfikację działań na rynkach zagranicznych, szczególnie w Rumunii, oraz dalszy rozwój na rynku ukraińskim, który mimo trudnej sytuacji pozostaje obiecującym obszarem ekspansji – mówi Adam Białachowski, prezes firmy B-Act. Dodaje, że spółka zamierza też umocnić swoją obecność na rynku kazachskim.

Jak rozwija się polski przemysł kosmiczny

W latach 2019–2023 dynamika wzrostu wartości eksportu towarów pochodzących z branży czystych technologii, biotechnologicznej, medycznej, farmaceutycznej, kosmicznej i przemysłu obronnego wyniosła 141 proc. – wynika z danych PIE. Dynamika ta była aż o 100 pkt proc. wyższa niż tempo wzrostu eksportu pozostałych kategorii. Najsilniej wzrosły obroty eksportowe sektora obronnego, co jest związane z wojną w Ukrainie. Trzycyfrowy wzrost zanotowały także technologie (+224 proc.) i przemysł kosmiczny (+222 proc.). Ten ostatni jest w Polsce stosunkowo młody, ale szybko rośnie. Na rynek coraz częściej trafiają informacje o kontraktach zawieranych przez takie polskie firmy, jak Creotech czy Scanway. W grudniu 2024 r. Scanway rozpoczął współpracę z amerykańskim Intuitive Machines, globalnym liderem komercyjnej eksploracji Księżyca.

Czytaj więcej

Polski satelita wyruszył w kosmos. Kurs spółki Creotech wystrzelił

– To przełomowe wydarzenie z dwóch względów. Polska firma opracuje i dostarczy instrument do misji komercyjnej na Księżyc, która odbędzie się do końca tego roku. Co więcej, polska firma została zaproszona do budowy infrastruktury związanej ze stałą obecnością człowieka na Księżycu – podkreśla prezes Scanwaya Jędrzej Kowalewski.

O prawie 4 pkt proc. wzrósł w ostatnich pięciu latach udział towarów z sektorów technologicznego, biotechnologicznego, med-tech, farmaceutycznego, kosmicznego i obronnego w eksporcie naszego kraju. Od stycznia do końca października 2024 r. udział ten wyniósł 10,5 proc. – wynika z szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Udział rodzimego eksportu związanego z biznesami nowej ekonomii w eksporcie UE jest najwyższy w przypadku sektora czystych technologii (niemal 10 proc. w 2023 r.), kosmicznego (ponad 5 proc.) oraz medycznego (4 proc.).

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Biznes nie chce naprawiać klimatu. Korporacje nie zamierzają za to płacić
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biznes
Samochody spalinowe już zaczynają drożeć przez nowe limity emisji spalin
Materiał Promocyjny
Rozwijamy portfolio i realizujemy nasze cele ESG
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Materiał Partnera
Petrochemia i rafineria odpowiedzą na oczekiwania rynkowe
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego