Unity Line spodziewa się pozyskania w tym roku czeskich i węgierskich tranzytów, dla których autostrady niemieckie stały się drogie. Unity Line obsługuje całość przewozów kolejowych między Polską a Szwecją oraz ponad 60 proc. rynku transportu samochodów ciężarowych. Promy Unity Line goszczą rocznie około 261 000 pasażerów i ponad 162 000 kierowców ciężarówek. Unity Line eksploatuje promy: „Skania” i „Kopernik” (nowe w 2008 roku), „Polonia”, „Gryf”, „Wolin”, „Galileusz” i „Jan Śniadecki” na liniach Świnoujście – Ystad oraz Świnoujście – Trelleborg. W 2008 roku pomiędzy Polską a Szwecją transport cargo wzrósł o 1,5 proc. Do sierpnia wzrost przewozów zestawów drogowych wyniósł 8,7 proc. W całym roku przewozy wagonów kolejowych spadły o 6,4 proc. Unity Line uważa, że w przewozach kolejowych istnieje jeszcze duży potencjał (np. w przewozach intermodalnych).
[srodtytul]200 tys. kart z PWPW[/srodtytul]
Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych SA wydała 200-tysięczną kartę do tachografu cyfrowego. System Tachografów Cyfrowych ruszył w Polsce zgodnie z unijnymi dyrektywami 1 maja 2006 roku. Do grona krajów, które podłączyły się do systemu Tachonet, należą nowe kraje UE, takie jak Bułgaria i Rumunia, a w grudniu 2008 r. do systemu dołączyły również Czechy. Obecnie Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych SA przyjmuje około 300 – 450 wniosków dziennie i wydaje 5 – 6 tys. kart miesięcznie.
[srodtytul]Wyniki Kuehne + Nagel[/srodtytul]
W 2008 roku obroty koncernu wzrosły o 3 proc., do 21 599 mln CHF, zysk netto zwiększył się o 9,1 proc. – z 536 mln CHF do 585 mln CHF. Grupa zwiększyła przewozy kontenerowe o 2 proc., do 2,670 mln TEU. Przewozy lotnicze, mimo największego w historii tych przewozów spadku w grudniu, w całym roku wzrosły o 2,1 proc. W transporcie lądowym wyniki spadły o blisko jedną trzecią.
[srodtytul]Produkcja MAN [/srodtytul]
W Niepołomicach MAN wyprodukował w 2008 roku 13 338 ciężarówek. Z tego na eksport pojechało 83,67 proc. W styczniu odsetek eksportu wyniósł 61,66 proc., a w lutym 94,33. W 2008 roku firma wyprodukowała w Starachowicach i Sadach 1353 autobusy. MAN zatrudnia w Polsce prawie 4 tys. osób.
[srodtytul]Wykup gruntów pod drogi krajowe[/srodtytul]
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że na zakup gruntów pod budowę dróg krajowych państwo wydało w 2006 r. 572,1 mln zł, w 2007 r. 1012,5 mln zł, w 2008 r. 842 mln zł i na 2009 r. planuje 1550,3 mln zł. Nieruchomości pod budowę lub przebudowę danej drogi wykupywane są również w ramach tzw. tytułów inwestycyjnych i ujmowane w wydatkach inwestycyjnych (nieuwzględnionych w powyższych kwotach).
Pieniądze na wykup gruntów pod drogi zarezerwowane są także w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 – 2012, ustanowionym uchwałą Rady Ministrów nr 163/2007 z 25 września 2007 r. W 2010 r. ma to być kwota 1714 mln zł, w 2011 roku 1708,5 mln zł, w 2012 roku 1708 mln zł. Fundusze przeznaczone na grunty stanowić będą około 80 proc. ww. kwot.
Mniejsze przychody GEFCO w 2008 r.
W 2008 roku obroty grupy GEFCO sięgnęły 3536 mln euro, mniej o 0,5 proc. niż w 2007 roku. Zysk operacyjny grupy wyniósł 127 mln euro, co stanowi 3,6 proc. obrotów. W 2007 roku marża wyniosła 4,4 proc. GEFCO zanotowało 32-proc. wzrost w Europie Środkowej i Wschodniej (344 mln euro) w 2008 r. w porównaniu z 261 mln w 2007 r. Natomiast w krajach strefy Mercosur wzrost wyniósł 28 proc., tj. 178 mln euro w 2008 wobec 139 mln w 2007 r. Sprzedaż usług logistycznych dla grupy PSA wzrosła o 1 proc., z 2149 mln euro w 2007 do 2171 mln w 2008 r., podczas gdy obsługa logistyczna klientów spoza grupy zwiększyła się o 4,9 proc. – z 1211 mln euro w 2007 do 1271 mld w 2008 r.
[srodtytul]Więcej ON z Lotosu[/srodtytul]
Pod koniec tego roku rafineria grupy Lotos SA w Gdańsku po zakończeniu realizacji Programu 10+ wyprodukuje 4,5 mln ton oleju napędowego. Branża spodziewa się, że wzrost konsumpcji oleju napędowego w Polsce w latach 2009 – 2015 wyniesie 2 – 6 proc. rocznie. W tym samym okresie konsumpcja benzyny będzie rosła o ok. 1 proc. rocznie.
[srodtytul]Dachser 60 procent w górę[/srodtytul]
W 2008 roku polska spółka Dachser zanotowała przyrost sprzedaży o ponad 60 proc. W 2008 roku spółka otworzyła oddziały we Wrocławiu i Szczecinie i dysponuje magazynami o łącznej powierzchni ponad 15 tys. mkw. Dachser specjalizuje się w przesyłkach drobnicowych i ma sześć terminali crossdockingowych. W bieżącym roku firma planuje powiększyć sieć o trzy oddziały i zwiększyć zatrudnienie o ponad 50 osób. W Polsce Dachser istnieje od 1999 r.
[srodtytul]Obowiązkowe systemy wspomagania w ciężarówkach[/srodtytul]
Unia Europejska wprowadziła od 1 listopada 2013 roku obowiązek wyposażenia nowych modeli ciężarówek, a trzy lata później wszystkich nowych samochodów ciężarowych w system utrzymania pasa ruchu (alarmuje kierowcę o zbaczaniu pojazdu) oraz w system awaryjnego hamowania, który dzięki radarom wyczuwa zbliżające się uderzenie w przeszkodę przed samochodem i automatycznie uruchamia hamulce. Od 1 listopada 2011 roku wszystkie nowe modele osobówek i lekkich ciężarówek, a trzy lata później wszystkie nowe samochody będą musiały być wyposażone w system stabilizacji toru jazdy, powszechnie nazywany ESP. Od 1 listopada 2012 roku wszystkie nowe modele aut osobowych i dwa lata później wszystkie nowe osobówki będą obowiązkowo wyposażone w system kontroli ciśnienia w oponach. Nakaz nie dotyczy samochodów użytkowych.
[srodtytul]Kolejny terminal DHL Express[/srodtytul]
W Gorzowie Wielkopolskim DHL Express (Poland) uruchomił terminal. Może obsłużyć do 5 tys. przesyłek na dobę, o 400 proc. więcej niż poprzedni obiekt. Prędkość sortera, mającego ponad 40 m długości, wynosi 2500 przesyłek na godzinę. Terminal ma siedem bram z rampami hydraulicznymi oraz 18 dla samochodów dostawczych. Hala magazynowa ma 1 tys. mkw. powierzchni. Pracuje w nim ponad 30 pracowników i kurierów DHL Express. W Gorzowie Wielkopolskim DHL jest obecny od 1991 roku. W ostatnich dwóch latach liczba przesyłek obsługiwanych w tym regionie wzrosła o ponad 60 proc.
—rp