Ford za Fiata w Rosji

Ford zajął miejsce Fiata w spółce joint venture z rosyjskim potentatem zajmującym się montażem samochodów spółką Sollers

Publikacja: 18.02.2011 15:27

Ford za Fiata w Rosji

Foto: Bloomberg

Druga w Rosji firma montująca samochody Sollers zwracała od dawna uwagę w branży motoryzacyjnej na świecie po zdobyciu opinii wiarygodnego partnera dla takich firm jak SsangYong czy Isuzu. W 2006 r. zaczęła produkować samochody Fiata, a w lutym 2010 r. podpisała bardzo uroczyście, w obecności premiera Władimira Putina, ramową umowę o współpracy z Włochami.

Spółka j. v. rozpadła się jednak w piątek bez wyjaśnienia. Sollers i Fiat stwierdziły w krótkim wspólnym komunikacie, że będą „prowadzić niezależne strategie dla dalszego rozwoju ich obecności w Rosji. W konsekwencji strony postanowiły zakończyć rozmowy”.

Fiat zamierza sam uruchomić w Rosji fabrykę produkującą 500 tys. pojazdów rocznie, ma na to dostateczne fundusze — stwierdził jego rzecznik. Dotychczasowa spółka j. v. z Sollersem, montująca rocznie 20-25 tys. sztuk trzech modeli fiata: minivan, mikrobus i samochód osobowy będzie nadal działać — wyjaśnił Włoch.

Wcześniej oczekiwano, że ich spółka będzie produkować do 500 tys. pojazdów rocznie i zainwestuje 2,4 mld euro, ale Sollers z miasta Nabiereżnyje Czełny szybko ogłosił, że znalazł nowego strategicznego partnera. Rosjanie niemal z marszu podpisali nową umowę z Fordem.

Koncern z USA jest pierwszą zagraniczną firmą samochodową, która uruchomiła w 2002 r. własny zakład w Rosji, we Wsiewołożsku pod Petersburgiem i od tamtej pory starała się zwiększać obecność na tym atrakcyjnym rynku.

Sollers ogłosiła, że nowa spółka będzie nazywać się Ford Sollers, skupi się na produkcji i sprzedaży aut Forda w Rosji. Obie strony podpisały tylko ramowe porozumienie, dostarczające obserwatorom mało konkretów.

Szef Forda na Europę, Stephen określił spółkę jako wielką możliwość, która wzmocni jego firmę i rosyjski sektor motoryzacji. Jego rosyjski odpowiednik, Wadim Szewcow wyraził nadzieję, że spółka będzie produkować nowe modele Forda i pomoże dostosować je do rosyjskich upodobań i klimatu. Spółka ma ruszyć z produkcją pod koniec bieżącego roku.

Sollers nie ujawniła żadnych szczegółów finansowych nowego partnerstwa, ale analitycy uważają, że umowa będzie łatwiejsza do realizacji od porozumienia z Fiatem. — Spółka z Fordem będzie łatwiejsza do stworzenia niż z Fiatem. To bardzo znana marka, bardziej popularna w Rosji od Fiata — stwierdziła Jelena Sachnowa z VTB Capital. Będzie też tańsza od związku z Fiatem, bo Ford już działa w Rosji — dodała.

- Porozumienie jest złą nowiną dla starań włoskiej firmy rozwijania działalności poza tradycyjnym rynkiem Europy Zachodniej — ocenia analityk Mediobanca, Massimo Vecchio. — To rynek, na który Fiat musi wejść z miejscowym partnerem, bo już zostaje w tyle wobec tradycyjnych rywali, np. Renaulta — dodał.

Vecchio przypuszcza, że Fiat nie chciał zgodzić się na warunki stawiane przez Sollersa i zauważył, że włoska firma tradycyjnie bardzo mocno targuje się przy wszystkich przedsięwzięciach zagranicznych. — Fiat często zajmuje twarde stanowisko w negocjacjach — — powiedział.

Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy
Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?
Biznes
Karty flotowe jako narzędzie do szukania oszczędności
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!