Bruksela rzuca koło ratunkowe producentom aut

Przemysł samochodowy ma poprawić konkurencyjność, zwłaszcza wobec Chin. Największe ugrupowanie w europarlamencie domaga się cofnięcia zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035 r.

Publikacja: 13.03.2025 04:47

Przemysł samochodowy ma poprawić konkurencyjność

Przemysł samochodowy ma poprawić konkurencyjność

Foto: Bloomberg

Podupadającą kondycję kluczowej dla unijnej gospodarki branży ma wspomóc Automotive Action Plan. To efekt zainicjowanego w styczniu przez szefową KE Ursulę von der Leyen dialogu z europejskim przemysłem motoryzacyjnym na temat jego przyszłości. Wyznacza on kilka priorytetów, w tym rozwój innowacyjności i cyfryzacji, przejście na czystą mobilność, czy zapewnienie konkurencyjności i zwiększenie odporności w łańcuchach dostaw. Kluczowym celem działań będzie zwiększenie konkurencyjności europejskich producentów samochodów.

Czytaj więcej

Donald Trump podniesie cłami ceny samochodów

– Dziś widzimy, jak Stany Zjednoczone i Chiny dynamicznie kształtują przyszłość motoryzacji. Europa nie może stać w miejscu: jeśli nie podejmiemy działań teraz, europejska motoryzacja zostanie zepchnięta na margines – ostrzega Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Rynek aut kuleje, zwłaszcza elektryki rozczarowują

To realna groźba, bo sprzedaż samochodów wciąż kuleje. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA w 2024 r. rejestracje nowych aut osobowych odnotowały w UE minimalny roczny wzrost na poziomie niespełna procentu. W styczniu 2025 r. zmalały r./r. o 2,6 proc. Nadal kiepsko wygląda europejski rynek samochodów elektrycznych, na które popyt jest daleko mniejszy od oczekiwanego. Wielu producentów nie jest w stanie osiągnąć celów założonych na 2025 r.

Problemy uderzają w te kraje, których udział w produkcji motoryzacyjnej jest największy. Zwłaszcza w Niemcy, które są także największym europejskim rynkiem samochodowym. Z informacji AutomotiveSuppliers.pl wynika, że sprzedaż niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego spadła w 2024 r. o 5 proc., do 536 mld euro. Pod presją znaleźli się zwłaszcza producenci komponentów, których obroty stopniały dwukrotnie więcej niż koncernów samochodowych. – Niemiecki przemysł motoryzacyjny pogrążony jest w ogromnym i kompleksowym kryzysie. – Inwestycje w szczególności w elektromobilność pochłonęły ogromne kwoty, nie przynosząc oczekiwanego sukcesu rynkowego – mówi Constantin M. Gall, partner zarządzający i szef działu mobilności w EY region Europy Zachodniej.

Tegoroczne limity emisji CO2 rozłożone na trzy lata

Dla poprawy sytuacji KE zdecydowała się na zmiany limitów emisji CO2 dla producentów samochodów. Otrzymali oni trzy lata na spełnienie limitów pierwotnie wymaganych do końca 2025 r. – Producenci mogą w obecnym i w kolejnym roku sprzedać więcej spalinowych samochodów, niż wymagały tego pierwotnie określone cele. Jednak najpóźniej w 2027 r. będą musieli nadrobić sprzedaż elektryków, które zrównoważą poziom emisji aut spalinowych i pozwolą osiągnąć wymaganą średnią – informuje Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności.

Czytaj więcej

UE proponuje USA pokój. I szykuje się na wojnę

Ale problemem pozostanie konkurencja Chin. Jeśli według ACEA w 2019 r. chińskie elektryki stanowiły 0,4 proc. sprzedaży aut bateryjnych w UE, to w 2020 r. było to 1,4 proc., w 2021 r. – 1,7 proc., z końcem 2022 r. ich udział wzrósł  do 4,7 proc., a w roku 2023 przekroczył 8 proc. Dopiero w ub. roku wzrosty zostały powstrzymane przez wprowadzenie przez UE ceł wyrównawczych. Ale Chińczycy już lokują się w Europie, gdzie cła nie będą im przeszkadzać. Jak informuje Automotive News Europe, powstająca w Szeged fabryka chińskiego koncernu BYD może rozpocząć produkcję o dwa–trzy miesiące wcześniej niż pierwotnie zakładano. Zakład miał być gotowy na koniec 2025 r. ale ze względu na wprowadzone cła prace przyspieszono. Także coraz więcej chińskich komponentów będzie produkowanych w Europie. KunlunChem, chiński producent elektrolitów do akumulatorów litowo-jonowych, uruchomi swój pierwszy europejski zakład na Węgrzech w Szolnok. Natomiast jak bardzo konkurencyjna wobec europejskich producentów jest chińska motoryzacja, świadczy m.in. przykład Polski. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w styczniu 2025 r. wzrost sprzedaży chińskich aut w ujęciu r./r. okazał się jedenastokrotny.

Chcą cofnięcia zakazu sprzedaży aut spalinowych

Zdaniem największego ugrupowania w europarlamencie – Europejskiej Partii Ludowej, do której należy m.in. Platforma Obywatelska i Polskie Stronnictwo Ludowe, Automotive Action Plan to za mało, by skutecznie poprawić sytuację europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. – Plan zawiera wiele pozytywnych elementów, a przede wszystkim zapewnia niezbędną krótkoterminową ulgę. Komisja przegapiła jednak okazję do zapewnienia jasności w kwestii zakazu stosowania silników spalinowych – stwierdza EPL, która domaga się cofnięcia zaplanowanego na 2035 r. zakazu sprzedaży aut spalinowych.

Czytaj więcej

UE uderza karnymi cłami w stany popierające Donalda Trumpa

– Jako Grupa EPL oczekiwaliśmy znacznie więcej w tym względzie i mieliśmy nadzieję na wyraźne zobowiązanie do szybkiej zmiany zakazu stosowania silników spalinowych. Zamiast tego pozostaje ono niejasne i niezobowiązujące – oznajmia Jens Gieseke, główny negocjator EPL ds. przemysłu motoryzacyjnego.

Podupadającą kondycję kluczowej dla unijnej gospodarki branży ma wspomóc Automotive Action Plan. To efekt zainicjowanego w styczniu przez szefową KE Ursulę von der Leyen dialogu z europejskim przemysłem motoryzacyjnym na temat jego przyszłości. Wyznacza on kilka priorytetów, w tym rozwój innowacyjności i cyfryzacji, przejście na czystą mobilność, czy zapewnienie konkurencyjności i zwiększenie odporności w łańcuchach dostaw. Kluczowym celem działań będzie zwiększenie konkurencyjności europejskich producentów samochodów.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
UE uderza cłami odwetowymi w USA. Tusk spotyka się w Turcji z Erdoganem
Biznes
Przez brak cyfrowego koordynatora Polska traci wpływ na unijne decyzje
Biznes
Sieci kin poszły za ciosem. Przestają płacić tantiemy od zagranicznych filmów
Biznes
Koniec zakupów uzbrojenia w USA? To dla Polski nie problem
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Biznes
Czołgi zamiast samochodów. Volkswagen rozważa sprzedaż nieczynnych zakładów