Nowe unijne dopłaty mogą rozruszać rynek samochodów elektrycznych

Władze UE rozważają wprowadzenie systemu dopłat do zakupu samochodów elektrycznych, który zwiększyłby na nie popyt i wsparły europejskie koncerny motoryzacyjne wobec chińskiej konkurencji.

Publikacja: 23.01.2025 09:56

Władze UE rozważają wprowadzenie systemu dopłat do zakupu samochodów elektrycznych

Władze UE rozważają wprowadzenie systemu dopłat do zakupu samochodów elektrycznych

Foto: Bloomberg

Unia Europejska pracuje nad systemem zachęt do zakupu elektrycznych samochodów. Miałby on stanowić wsparcie dla europejskich koncernów, które boleśnie odczuwają wzrost kosztów produkcji i zagrożenie chińska konkurencją. - Potrzebujemy pragmatycznych rozwiązań, a nie ideologicznych. Cieszę się, że przewodniczący Komisji przyjął teraz moją propozycję zharmonizowanych ogólnoeuropejskich premii za zakup samochodów elektrycznych — powiedział cytowany przez Automotive News Europe kanclerz Niemiec Olaf Scholz, na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos, dzień po objęciu urzędu prezydenta USA przez Donalda Trumpa.

Czytaj więcej

Jakie będą nowe ceny samochodów? Producenci wliczą kary

Wsparcie unijne, nie krajowe

W swoim programie wyborczym partia Scholza proponuje „tymczasowe odliczenie podatkowe”, aby promować zakup pojazdów elektrycznych wyprodukowanych w Niemczech. Według Financial Times, Bruksela obiecała pomóc europejskiemu przemysłowi samochodowemu, wykorzystując ogólnounijne dotacje w celu zwiększenia popytu na pojazdy elektryczne. Teresa Ribera, wiceprzewodnicząca wykonawcza Komisji Europejskiej, powiedziała FT w Davos, że urzędnicy wciąż „kształtują” opcje programu zachęt. Sensowne byłoby ustalenie zasad wsparcia w perspektywie ogólnoeuropejskiej zamiast pozostawiania decyzji na szczeblu krajowym.

Wyzwaniem byłoby zaprojektowanie programu, który byłby zgodny z zasadami WTO, a jednocześnie unikał dotacji płynących do chińskich producentów samochodów, których udział w rynku szybko rośnie. Chińskie elektryki są tańsze od europejskich odpowiedników przynajmniej o 20 proc. Jeśli według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA w 2019 r. stanowiły one 0,4 proc. sprzedaży aut bateryjnych w UE, to w 2020 r. było to 1,4 proc., w 2021 r. – 1,7 proc., z końcem 2022 r. ich udział wzrósł 4,7 proc. w roku 2023 sięgnął już około 8 proc., a w ubiegłym – kilkunastu.

Bez dotacji sprzedaż kuleje

Bez dotacji samochody elektryczne nie cieszą się powodzeniem. Przykładem są Niemcy: gdy niemiecki rząd nagle wycofał swój własny program wsparcia w 2023 r., doprowadziło to do drastycznego spadku sprzedaży pojazdów elektrycznych. Z danych ACEA wynika, że jeśli w grudniu rejestracje elektryków stopniały w UE r/r o jedną dziesiątą, to na rynku niemieckim nastąpiło załamanie - sprzedaż tąpnęła o prawie 39 proc.

Czytaj więcej

Nie będzie zapowiedzianych przez rząd dopłat do zakupu rowerów elektrycznych

Dla producentów samochodów kluczowym problemem pozostaje perspektywa zakazu sprzedaży samochodów spalinowych w 2035 r. Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen do tej pory nalegała, aby UE trzymała się tego celu. Także Ribera jest przeciwna jego poluzowaniu. Według FT powiedziała jednak, że jest otwarta na elastyczność w zakresie rocznych celów sprzedaży pojazdów elektrycznych i grzywien, jakie producenci samochodów muszą ponieść za ich nieosiągnięcie.

Auta spalinowe powinny zostać

Jednak europejski przemysł motoryzacyjny wciąż liczy na kompromis w postaci opóźnienia przymusowej elektryfikacji rynku. Rozwiązaniem miałyby być m.in. ulgi dla napędów hybrydowych plug-in, a także silników spalinowych wykorzystujących paliwa syntetyczne. Słaby popyt na elektryki zresztą sprawia, że czołowi producenci weryfikują plany, opóźniając odejście od aut spalinowych. Przykładem jest Volvo, które rezygnuje z pełnej elektryfikacji do 2030 r. i odkłada ją w czasie. Ambitne cele związane z elektryfikacją obniżył także Mercedes, a szef BMW Oliver Zipse oświadczył w wywiadzie dla Handelsblatt: - Polityczny wymóg wycofywania silników spalinowych jest błędem.

W USA prezydent Donald Trump już nakazał swojej administracji wyeliminowanie dotacji oraz działań mających na celu przyspieszenie dekarbonizacji amerykańskiego rynku motoryzacyjnego.

Unia Europejska pracuje nad systemem zachęt do zakupu elektrycznych samochodów. Miałby on stanowić wsparcie dla europejskich koncernów, które boleśnie odczuwają wzrost kosztów produkcji i zagrożenie chińska konkurencją. - Potrzebujemy pragmatycznych rozwiązań, a nie ideologicznych. Cieszę się, że przewodniczący Komisji przyjął teraz moją propozycję zharmonizowanych ogólnoeuropejskich premii za zakup samochodów elektrycznych — powiedział cytowany przez Automotive News Europe kanclerz Niemiec Olaf Scholz, na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos, dzień po objęciu urzędu prezydenta USA przez Donalda Trumpa.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Biznes
Potężna awaria ChatGPT. Internauci na całym świecie zgłaszają problemy
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Biznes
Kwintyliony dolarów od Google nie dla rosyjskiej propagandy
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: USA inwestują 500 mld w AI, Orban blokuje sankcje na Rosję
Biznes
500 miliardów dolarów na sztuczną inteligencję
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Biznes
Awantura w Radzie Dialogu Społecznego. Rząd zrobi krok w tył?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego