Linie lotnicze ograniczają przeloty nad Rosją

Serbskie Air Serbia i uzbeckie Qanot Sharq znacznie zmniejszyły siatkę swoich rosyjskich połączeń. A azerski AZAL skasował wszystkie rejsy z Baku do Kazania.

Publikacja: 09.01.2025 12:34

Linie lotnicze ograniczają przeloty nad Rosją

Linie lotnicze ograniczają przeloty nad Rosją

Foto: Adobe Stock

Zresztą Rosjanie zamknęli przestrzeń powietrzną nad Kazaniem.

Już w środę, 9 stycznia 2025, samolot AZAL-a w rejsie do Moskwy musiał zawrócić, bo nie mógł wlecieć nad terytorium Rosji. To znaczy, że tragiczny wypadek z 25 grudnia 2024 jednak ich czegoś nauczył. Tyle, że koszt tej nauki był ogromny - w katastrofie Ebraera-190 zginęło wtedy 38 osób z 67 znajdujących się na pokładzie.

Czytaj więcej

Polski paszport mocniejszy od amerykańskiego. Najnowszy ranking

Oficjalnie: nie będą latać, bo jeden samolot jest uziemiony. Powody mogą być zupełnie inne

Qanot Sharq poinformował o odwołaniu od 20 stycznia wszystkich rejsów do Moskwy z Taszkientu, Buchary, Fergany, Namaganu i Samarkandy. Z tych ostatnich dwóch miast nie poleci także od tego samego dnia do St Petersburga. Oficjalnym powodem jest konieczność rutynowego serwisowania floty. Konkretnie Airbusa 320.

I chociaż uzbecki przewoźnik zapewnia, że w przyszłości nadal ma zamiar latać do Rosji, to nie zdecydował się na postawienie na tych kierunkach któregoś z Airbusów 321, bądź większego A330, które ma w swojej flocie. Nie jest w stanie także wypożyczyć maszyny do obsługi rosyjskich kierunków, ponieważ dzisiaj jest niezwykle trudno znaleźć firmę leasingową, która zgodziłaby się na wynajęcie maszyny obsługującej połączenia z Rosją. Coraz mniej jest także chętnych do latania do tego kraju.

Czytaj więcej

Niebo nad Rosją bardzo niebezpieczne. A będzie jeszcze gorzej

Z kolei Air Serbia, czyli jedna z dwóch ostatnich linii lotniczych (oprócz Turkish Airlines), które latają do Rosji, zawiesza do końca sezonu zimowego (czyli do 29 marca 2025) połączenia z Belgradu do Soczi i Kazania. Serbowie nie podali powodów tej decyzji, można jednak przypuszczać, że chodzi tutaj o bezpieczeństwo, ponieważ południe Rosji pozostaje w zasięgu ukraińskich dronów, więc często ta przestrzeń jest zamykana.

Kazachowie dopuścili Rosjan do śledztwa. Azerowie ich wcześniej zablokowali

Nadal nie zostały podane do publicznej wiadomości treści odczytu z czarnych skrzynek E-190 ostrzelanego 25 grudnia. W ich otwieraniu brali udział Azerowie, Brazylijczycy, Kazachowie i Turcy.

Prezydent Azerbejdżanu, Ilham Alijew informował, że są już one dostępne dla osób upoważnionych i zostały skierowane do azerskiej prokuratury. Kategorycznie jednak odmówił Rosjanom dostępu do śledztwa. Uznał, że mogliby oni próbować wpłynąć na ostateczny werdykt. I nakazał im przeprosić rodziny ofiar oraz wypłacić odszkodowanie.

Czytaj więcej

Azerbejdżan żąda od Kremla odszkodowań za strącenie samolotu azerskich linii

Tymczasem Rosjanie uzyskali wsparcie ze strony Kazachów, którzy — z racji tego, że do katastrofy doszło na terytorium tego kraju, mają dostęp do wyników badania „czarnych skrzynek” przeprowadzonego w Brazylii.

4 stycznia 2025 kazachska agencja informacyjna KazTAG opublikowała oświadczenie Ministerstwa Transportu tego kraju, że wstępne wyniki tego śledztwa zostaną opublikowane nie później, niż 30 dni od katastrofy na lotnisku w Aktau.

Zresztą Rosjanie zamknęli przestrzeń powietrzną nad Kazaniem.

Już w środę, 9 stycznia 2025, samolot AZAL-a w rejsie do Moskwy musiał zawrócić, bo nie mógł wlecieć nad terytorium Rosji. To znaczy, że tragiczny wypadek z 25 grudnia 2024 jednak ich czegoś nauczył. Tyle, że koszt tej nauki był ogromny - w katastrofie Ebraera-190 zginęło wtedy 38 osób z 67 znajdujących się na pokładzie.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Polski paszport mocniejszy od amerykańskiego. Najnowszy ranking
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Trump chce większych wydatków NATO na obronność
Biznes
5 proc. PKB na obronność, czyli dlaczego warto słuchać Trumpa
Biznes
Dlaczego Trumpowi tak zależy na Grenlandii? Co takiego ma największa wyspa świata?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=78448410;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
GE Aerospace ma kontrakt na silniki dla polskich śmigłowców. Skorzysta WZL1 w Dęblinie