Streaming rośnie, tylko artyści nie zyskują. Będą tantiemy od AI?

Streaming nie działa dla większości twórców – ustalili autorzy raportu o globalnych dochodach z tantiem. Rośnie także ryzyko utraty dochodów na rzecz sztucznej inteligencji.

Publikacja: 06.11.2024 04:41

Streaming rośnie, tylko artyści nie zyskują. Będą tantiemy od AI?

Foto: Adobe Stock

– Dochody, które przeciętnie twórcy dostają ze streamingu muzycznego, są co do zasady niskie, nie do porównania z tantiemami uzyskiwanymi z nadań (w telewizji i radiu) – mówi Karol Kościński, dyrektor generalny ZAiKS, komentując w rozmowie z „Rz” wyniki raportu światowej organizacji CISAC, która analizuje wysokość wpływów z tantiem ze wszystkich kanałów na całym świecie.

Dane raportu opisują zasadniczo pokoleniową zmianę i przejście widzów do internetu. Choć światowe tantiemy ze wszystkich źródeł osiągnęły nowy rekordowy poziom 13,1 mld euro, o 7,6 proc. więcej niż rok wcześniej, to największą siłą napędową są już od kilku lat tantiemy z kanałów cyfrowych, które urosły o 9,6 proc., do 4,6 mld euro w 2023 r., stanowią już więc 35 proc. całości dochodów. O 22 proc., do 3,28 mld euro, wzrosły tantiemy z wydarzeń publicznych, natomiast nadawcy telewizyjni i radiowi wypłacili – 3,9 mld euro, o 4 proc. mniej niż rok wcześniej. I te właśnie spadki ilustrują zmianę pokoleniową. Jeszcze przed dekadą, w 2013 r., telewizja i radio stanowiły 46 proc. całkowitych wpływów CISAC. W 2023 r. wpływy te spadły do zaledwie 30 proc.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Biznes
Ministerstwo Obrony kupuje polskie satelity od Creotechu
Biznes
Ataki dezinformacyjne to problem spółek, ale też całego rynku i państwa
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Znamy koszty budowy elektrowni jądrowej w Polsce
Biznes
Orlen obniża ceny paliw na święta. Kto i jak może skorzystać z promocji?
Biznes
eDO Post – nowa era bezpiecznej komunikacji cyfrowej dla biznesu
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10