Aktualizacja: 14.10.2024 06:11 Publikacja: 14.10.2024 04:35
Importerzy sprowadzają więcej aut, gdyż w ostatnich tygodniach roku spodziewają się skoku popytu
Foto: Shutterstock
Duże podwyżki cen samochodów benzynowych i diesli, obniżki w przypadku elektryków – to perspektywa dla polskiej motoryzacji na początek 2025 r. Zmiany będą wynikiem wchodzących w życie z początkiem stycznia surowych regulacji CAFE dotyczących emisji CO2, które mocno podniosą producentom koszty wprowadzanych do sprzedaży aut. Rynek już szykuje się na turbulencje: zwyżki cen mogące sięgać od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, a w przypadku największych aut nawet więcej, mają rozkręcić w ostatnich tygodniach roku sprzedażowy boom w salonach. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar prognozuje na cały 2024 r. rejestracje 540–550 tys. samochodów osobowych w porównaniu z 475 tys. zarejestrowanych w ubiegłym roku, ale już zastrzega możliwość korekty tegorocznego wyniku w górę. Z kolei w 2025 r. czeka nas schłodzenie wzrostu – sprzeda się najwyżej 580 tys. aut. Choć sytuacja może się jeszcze niespodziewanie zmienić. – Do końca nie wiemy, co będzie się działo z przepisami, czy w ostatniej chwili termin wdrożenia tych ostrych limitów nie zostanie zmieniony – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.
Spółka kontrolowana przez francuski rząd łamie polskie prawo i naraża polski Skarb Państwa na wielkie straty podatkowe – ostrzega Stowarzyszenie na Rzecz Walki z Szarą Strefą Gier i Zakładów Wzajemnych „Graj Legalnie”.
Już 2 grudnia, na PGE Narodowym w Warszawie, odbędzie się Kongres Społeczno-Gospodarczy Polska Moc Biznesu 2024 – jedno z najważniejszych wydarzeń biznesowych w kraju. Kongres łączy liderów biznesu, przedstawicieli administracji publicznej, organizacji pozarządowych i środowiska naukowego, by wspólnie kreować rozwiązania wspierające gospodarkę opartą na zrównoważonym rozwoju i społecznej odpowiedzialności.
Wioska na włoskiej Sardynii chce przyciągnąć nowych mieszkańców. Po wyborach prezydenckich w USA stawia na Amerykanów rozczarowanych wynikiem głosowania. Domy można kupić już za 1 euro.
Wilno zainwestuje prawie 11,2 mln euro w rozbudowę fabrykę broni Giraites, co podwoi jej moce produkcyjne. W połowie roku rząd podpisał umowę z niemieckim Rheinmetall na budowę nowych zakładów amunicji, a we wrześniu z amerykańskim gigantem technologii obronnej Northrop Grumman International Trading.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Nie od dziś wiadomo, że aby osiągnąć sukces w biznesie, należy nieustannie podążać za najnowszymi trendami. Wymaga to przede wszystkim cennej wiedzy, ale także umiejętności dostosowania się do dynamicznie zmieniających się warunków. Strategiczne Spotkania w Świecie Biznesu to wyjątkowe, ogólnopolskie wydarzenie organizowane na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie przez Koło Naukowe Analiz Strategicznych w dniach 25-27 listopada.
Sektor moto w Europie jest pogrążony w kryzysie, na to nakłada się ofensywa chińskich producentów. Co to oznacza dla polskiego biznesu?
Marną sytuację przewoźników drogowych potwierdzają statystyki sprzedaży opon, na które zapotrzebowanie cały czas maleje. Na szczęście spadki wyhamowują.
Rośnie zadłużenie miast, a uzależniony od rządowych dopłat rynek autobusów elektrycznych jest bardzo niestabilny, co zniechęca firmy przewozowe do inwestycji w tego rodzaju tabor.
Po tym jak założyciel firmy Streetscooter sprzedał prawa do elektrycznego samochodu dostawczego niemieckiej poczcie miał nastąpić wielki powrót tej niemieckiej marki. Tak się jednak nie stało, a teraz następuje kolejny nieoczekiwany zwrot akcji. W obliczu bankructwa produkcja ma zostać przeniesiona do Tajlandii.
Toczą się negocjacje z partnerem chińskim, firmą Geely. Jeśli dojdziemy do porozumienia, będziemy budować fabrykę i produkować w Polsce samochody elektryczne – mówi Jakub Jaworowski, minister aktywów państwowych.
O godzinie 19:00, rozpocznie się cyfrowa premiera nowego modelu Skody. To elektryczny SUV Elroq, którego będzie można zobaczyć w Salonie Online. Skoda stawia na nowy rodzaj polskiej premiery auta, którego można zobaczyć bez konieczności wychodzenia z domu.
Kryzys w branży i spiralę zwolnień nakręcają zmiany na europejskim rynku, w tym spadek popytu na auta spalinowe i parcie UE na rozwój elektromobilności.
Przy korzystaniu z karty i aplikacji do ładowania samochodów elektrycznych mamy do czynienia z dwoma odrębnymi dostawami w rozumieniu dyrektywy VAT, tj. świadczeniem usług (zapewnienie dostępu do punktów ładowania) oraz dostawą towarów (energii elektrycznej).
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas