Aktualizacja: 22.01.2025 09:02 Publikacja: 07.10.2024 05:47
Mario Draghi, były prezes Europejskiego Banku Centralnego i zarazem były premier Włoch, wskazał w swoim raporcie, że Unia Europejska ma poważne problemy z konkurencyjnością.
Foto: Simon Wohlfahrt/Bloomberg
Czy Unia Europejska staje się blokiem gospodarczym, który jest zapóźniony cyfrowo? Na to pytanie niestety możemy odpowiedzieć twierdząco. Wszak o dużych zapóźnieniach UE we wdrażaniu nowoczesnych technologii oraz w tworzeniu gospodarki cyfrowej napisano w oficjalnym, brukselskim dokumencie, jakim jest raport o konkurencyjności UE przygotowany przez Maria Draghiego, byłego prezesa Europejskiego Banku Centralnego. „Model przemysłowy UE jest jak dotąd oparty na imporcie zaawansowanych technologii oraz eksporcie dokonywanym przez przemysł motoryzacyjny, mechaniki precyzyjnej, chemiczny, materiałowy i modowy. Nie uwzględnia on obecnego tempa zmian technologicznych. Ponieważ 70 proc. nowej wartości stworzonej w gospodarce światowej w ciągu następnych 10 lat będzie miało zastosowanie cyfrowe, to ryzyko utraty wartości przez UE rośnie” – mówi raport Draghiego. Wskazuje on, że UE jest w 80 proc. zależna od importu produktów i usług cyfrowych oraz związanej z nimi infrastruktury. W latach 2013–2023 światowy udział Unii w przychodach na rynku usług informatycznych i komunikacyjnych spadł z 22 proc. do 18 proc., podczas gdy udział USA powiększył się z 30 proc. do 38 proc., a Chin wzrósł z 10 proc. do 11 proc. Kontynuacja tych trendów grozi wyraźnym zdeklasowaniem Europy w kwestii rozwoju technologii cyfrowych. Czy jednak unijni decydenci będą zdolni do podjęcia odpowiednich kroków, by te negatywne tendencje odwrócić lub choć trochę osłabić?
Jest środa, 22 stycznia – na codzienny podcast „Rzeczpospolitej” o gospodarce „Twój Biznes” zaprasza Bartłomiej Kawałek. Dziś przyjrzymy się raportowi EY, który ujawnia, że globalne korporacje ignorują zmiany klimatyczne, analizujemy pierwsze podwyżki cen aut spalinowych związane z nowymi regulacjami Unii Europejskiej, a także sprawdzamy, dlaczego Chiny ograniczają handel z Rosją.
Pierwszy całkowicie elektryczny model Suzuki został właśnie zaprezentowany w Mediolanie. Produkcja e VITARY rozpocznie się wiosną przyszłego roku, a zapewne latem zobaczymy pierwsze egzemplarze na naszych drogach.
Wielkie korporacje nie chcą ponosić kosztów ochrony klimatu – wynika z międzynarodowego badania firmy EY, które „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza. Do tego na świecie rośnie niechęć do polityki klimatycznej. Donald Trump zapowiedział wystąpienie USA z porozumienia paryskiego, a Parlament Europejski naciska na spowolnienie unijnej zielonej transformacji.
Ruszyła kolejna fala podwyżek cen samochodów. Przez nowe limity emisji CAFE podwyżki cen aut z silnikiem spalinowym sięgają kilku–kilkunastu tysięcy złotych. Wzrost omija hybrydy plug-in. Natomiast auta w pełni elektryczne będą tanieć.
Produkty i usługi nowej ekonomii mają strategiczne znaczenie we wzmocnieniu konkurencyjności UE. W ostatnich latach stanowią coraz istotniejszą część polskiego eksportu.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Zgoda na konsolidację rynku telekomunikacyjnego w UE mogłaby oznaczać dla rynku polskiego wzrost cen przy wątpliwym wpływie na jakość dostępnej infrastruktury – pisze ekspert Polskiego Instytut Ekonomicznego. Nowy raport PIE opisujemy jako pierwsi.
Ekonomiści zgadzają się co do diagnozy problemów gospodarczych toczących Unię Europejską. Gdy jednak dochodzi do kwestii spójności Europy w realizacji celów, wiara w sukces nieco topnieje.
Może nie warto stawiać na mnożące się kolejne regulacje i dotacje, jeśli naprawdę chcemy, by Unia Europejska odzyskała konkurencyjność? Bo na razie to utraciliśmy instynkt łowcy i świat nam ucieka.
Konkurencyjność Europy w wyścigu technologicznym mocarstw nie tylko słabnie, ale wręcz upada. Gdzie leży sedno ospałości Unii Europejskiej i jakie przyjąć kierunki rozwiązań, aby obudzić kontynent z innowacyjnego letargu, zanim będzie za późno?
Wygrana Donalda Trumpa w USA paradoksalnie jest szansą dla Europy, aby wróciła do źródeł. Unia Europejska musi stać się współcześnie globalnym mocarstwem militarnie, gospodarczo oraz intelektualnie osadzonym w wartościach chronionych przez rządy prawa. UE powinna stać się liderem. To ostatni dzwonek.
Mamy za sobą dywidendę pokoju, którą zburzyła agresja na Ukrainę. Wyczerpała się też renta demograficzna, zapewniająca nam wysoką podaż wykwalifikowanych kadr. Dotychczasowy model wzrostu wymaga więc korekt – mówi Andrzej Domański, minister finansów.
Nad brakiem konsultacji z krajami Europy Środkowo-Wschodniej byłego premiera i byłego Prezesa EBC Mario Draghiego przy przygotowaniu swego 400 stronicowego Raportu "New industrial strategy for Europe" zastanawiają się nie tylko w Polsce. Dlaczego pominął firmy, instytuty badawcze i naszych naukowców, którzy jak twierdził prof. Alojzy Nowak na II Kongresie Umiędzynarodowienia Nauki stają się coraz bardziej rozpoznawalni na rynkach europejskich i światowych.
W najnowszym odcinku „Twój Biznes” Bartłomiej Kawałek przedstawia kluczowe wydarzenia gospodarcze.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas