Biznesowe zyski mogą iść w parze z dbałością o społeczeństwo i środowisko

Kompania Piwowarska w ramach swojej strategii „Lepsza Przyszłość 2030” zdefiniowała cztery równorzędne obszary, z których dwa dotyczą kwestii społecznych i środowiskowych.

Publikacja: 26.06.2024 21:00

Farma wiatrowa LECH Nowy Staw III produkuje energię elektryczną dla browarów Kompanii Piwowarskiej

Farma wiatrowa LECH Nowy Staw III produkuje energię elektryczną dla browarów Kompanii Piwowarskiej

Foto: mat. pras.

Materiał przygotowany przez Kompanię Piwowarską

Współcześnie firmy coraz częściej zdają sobie sprawę, że ich rola wykracza poza generowanie zysków, i dążą do tworzenia wartości w dłuższej perspektywie, uwzględniając swoją odpowiedzialność wobec wszystkich interesariuszy i środowiska naturalnego. Stają się bardziej wrażliwe na potrzeby społeczeństwa, dbają o dobro pracowników, szanują środowisko i angażują się w działania społeczne. Te praktyki są zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju, która zakłada zaspokajanie obecnych potrzeb ludzkości bez szkody dla przyszłych pokoleń.

Kompania Piwowarska w ramach swojej strategii „Lepsza Przyszłość 2030” zdefiniowała cztery równorzędne obszary, z których dwa dotyczą kwestii społecznych i środowiskowych. Filar Planeta obejmuje ochronę środowiska poprzez redukcję zużycia wody, zmniejszenie emisji CO2 i odpowiedzialność za opakowania. Natomiast filar Ludzie skupia się na zapewnieniu bezpiecznych warunków pracy, odpowiedzialności za produkt, promowaniu różnorodności oraz inkluzywności i wspieraniu lokalnych społeczności. Te kwestie są integralną częścią celów członków zarządu, wpływając w znacznej mierze na wysokość ich rocznej premii.

Od 2024 r. część długoterminowych celów firmy będzie stanowić S-EBITA, czyli miara zysku operacyjnego uwzględniająca koszt emisji CO2. Takie podejście gwarantuje, że organizacja na każdym szczeblu uwzględnia kwestie środowiskowe i tworzenie wartości społecznych w swoich działaniach, nie tylko w sposób deklaratywny, ale poprzez realnie połączenie celów biznesowych z celami zrównoważonego rozwoju.

Producent piwa realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, w tym poszukuje źródeł zielonej energii dla swoich browarów, optymalizuje transport i wykorzystanie sprzętu chłodzącego, redukuje oraz wykorzystuje opakowania wielokrotnego użytku na dużą skalę. Firma zobowiązała się do osiągnięcia całkowitej neutralności węglowej do 2030 r. w swoich browarach. Od 2021 r. całe zapotrzebowanie na energię elektryczną w browarach i magazynach realizowane jest energią pochodzącą z wiatru. Dzięki instalacji pomp ciepła w dwóch swoich browarach firma jest w stanie odzyskiwać ciepło z procesu chłodzenia piwa, co przekłada się na 15-proc. redukcję zużycia gazu ziemnego i emisji CO2. Kompania Piwowarska dąży także do zredukowania zużycia plastiku o 25 proc. Dodatkowo ponad 40 proc. swoich produktów sprzedaje w opakowaniach wielokrotnego użytku, promując jednocześnie zwrot szklanych opakowań np. poprzez kampanię #Efekt1butelki, uświadamiając konsumentom, że każda oddana szklana butelka zwrotna ma realny wpływ na ochronę środowiska. Firma dąży do tego, aby jak najwięcej opakowań przez nią używanych produkowane było z recyklatu zamiast surowców pochodzących ze środowiska naturalnego.

W ramach filaru Ludzie Kompania Piwowarska angażuje się w kluczowe inicjatywy społeczne. Różnorodność i inkluzywność są centralnymi elementami strategii firmy. Jej pracownicy reprezentują różne grupy społeczne, a firma dąży do równowagi płci na wyższych stanowiskach kierowniczych. W firmie nie występuję tzw. luka płacowa i jest to ściśle kontrolowane przez zarząd firmy, aby standard równowagi płac był utrzymany. Spółka wprowadziła szereg dodatkowych rozwiązań na rzecz pracowników w szczególnych momentach życia wykraczających poza prawo, np. dodatkowy płatny dwutygodniowy urlop macierzyński, wolne płatne dni w trudnych momentach życia lub przeznaczone na leczenie bezpłodności.

Edukacja w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu to kolejny ważny obszar. W tym zakresie firma prowadzi kampanie edukacyjne i społeczne, m.in. „Pij z umiarem” dotyczącą odpowiedzialnego spożycia alkoholu czy „Będę TATĄ! – nie piję razem z nią” szerzącą świadomość na temat FAS, czyli alkoholowego zespołu płodowego, która była efektem współpracy z Fundacją „Dom w Łodzi”. Firma prowadzi również portal ABCalkoholu.pl mający na celu promowanie odpowiedzialnej konsumpcji i zapobieganie negatywnym konsekwencjom nadużywania alkoholu.

Działania Kompanii Piwowarskiej dowodzą, że zyski biznesowe mogą iść w parze z dbałością o społeczeństwo i środowisko. To podejście, coraz bardziej doceniane na rynku, pokazuje, że firmy mogą skutecznie przyczyniać się do rozwiązywania kluczowych problemów społecznych i środowiskowych, jednocześnie osiągając sukces finansowy. Kompania Piwowarska jest dowodem na to, że odpowiedzialność i rentowność mogą wzajemnie się wzmacniać.

Materiał przygotowany przez Kompanię Piwowarską

Materiał przygotowany przez Kompanię Piwowarską

Współcześnie firmy coraz częściej zdają sobie sprawę, że ich rola wykracza poza generowanie zysków, i dążą do tworzenia wartości w dłuższej perspektywie, uwzględniając swoją odpowiedzialność wobec wszystkich interesariuszy i środowiska naturalnego. Stają się bardziej wrażliwe na potrzeby społeczeństwa, dbają o dobro pracowników, szanują środowisko i angażują się w działania społeczne. Te praktyki są zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju, która zakłada zaspokajanie obecnych potrzeb ludzkości bez szkody dla przyszłych pokoleń.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Strategiczne Spotkania w Świecie Biznesu