W Ikei tworzymy biznes odpowiedzialny za ludzi i planetę

W Ikei wiemy, że walka ze zmianą klimatu jest naszym obowiązkiem, a nasi klienci i pracownicy oczekują od nas konkretnych działań. Mamy świadomość wpływu, jaki wywieramy na otoczenie na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.

Publikacja: 12.09.2022 21:27

W Ikei tworzymy biznes odpowiedzialny za ludzi i planetę

Foto: mat. pras.

Świadomość ta znajduje odzwierciedlenie w realizowanej przez nas od 2012 r. strategii zrównoważonego rozwoju People & Planet Positive, przyjętej przez Ikeę na długo przed pojawieniem się wskaźników ESG. Naszą ambicją jest osiągnięcie do 2030 r. neutralności klimatycznej w całym łańcuchu wartości Ikei, również w Polsce.

Jesteśmy przekonani, że zmiana klimatu jest największym wyzwaniem, któremu dziś muszą sprostać firmy, rządy i każdy z nas. Eksperci są zgodni, że najbliższa dekada będzie kluczowa dla klimatu, dlatego musimy działać wspólnie i inspirować innych. Takiego podejścia oczekują od nas też nasi klienci, dla których liczy się odpowiedzialność i przejrzystość biznesu.

W Ikei odpowiadamy na to wyzwanie m.in. poprzez transformację energetyczną. W latach 2011–2016 Ikea Retail zainwestowała w odnawialne źródła energii w Polsce niemal 1 mld zł. Obecnie posiadamy 80 turbin na sześciu farmach wiatrowych o łącznej mocy 180 megawatów. W roku 2021 wyprodukowały one 394 gigawaty energii, czyli więcej, niż firma zużywa w sklepach, magazynach i centrach dystrybucyjnych.

W maju br. ogłosiliśmy nabycie projektu farmy wiatrowej i parku słonecznego w północno-zachodniej Polsce. Ich łączna moc wyniesie 92 megawaty, a wartość transakcji to 190 mln euro. To jedna z największych tego typu inwestycji w Europie.

Projektów takich może być więcej, jeśli procedury administracyjne i legislacja będą bardziej sprzyjające dla instalacji wiatrowych lub fotowoltaicznych. W Ikei inwestujemy bowiem także w panele słoneczne na dachach sklepów i centrów dystrybucyjnych i przekształcamy system dostaw „last mile” tak, aby do 2025 r. był zeroemisyjny. O tym rozmawialiśmy podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Drugim ważnym tematem jest dla nas cyrkularna gospodarka, czyli oferowanie naszym klientom takich produktów, które są wytwarzane z surowców odnawialnych lub mogą być ponownie przetwarzane czy wykorzystywane, a jednocześnie są przystępne cenowo. Przykładem jest dywan Tanum z resztek bawełny z produkcji tekstyliów czy poduszka Inner wykonana w 100 proc. z poliestru z recyklingu.

Takie i inne produkty wytwarzane zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym stanowią ok. 33 proc. naszej sprzedaży w Polsce. W 2030 roku będzie to już 100 proc.

Również w Polsce oferujemy usługę „Oddaj i zyskaj” – na całym świecie skorzystało z niej w ostatnim roku ponad 95 tys. klientów. Jak to działa? Jeśli masz w domu meble, których już nie potrzebujesz, odsprzedajesz je w sklepie Ikei, a my sprzedajemy je kolejnym klientom. W ten sposób przedłużamy cykl życia naszych produktów, aby codzienne życie mogło stać się bardziej zrównoważone.

Takie podejście jest szczególnie istotne w aktualnej sytuacji ekonomicznej – cyrkularność to oferta korzystna zarówno dla biznesu, jak i dla naszych klientów. Ikea udowadnia, że zrównoważone produkty nie są luksusem, a nasi klienci nie muszą rozstrzygać dylematu: koniec planety czy koniec miesiąca? O takich właśnie wyzwaniach rozmawialiśmy podczas spotkań i dyskusji na Forum Ekonomicznym.

Marina Dubakina, prezeska i dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Retail w Polsce

Świadomość ta znajduje odzwierciedlenie w realizowanej przez nas od 2012 r. strategii zrównoważonego rozwoju People & Planet Positive, przyjętej przez Ikeę na długo przed pojawieniem się wskaźników ESG. Naszą ambicją jest osiągnięcie do 2030 r. neutralności klimatycznej w całym łańcuchu wartości Ikei, również w Polsce.

Jesteśmy przekonani, że zmiana klimatu jest największym wyzwaniem, któremu dziś muszą sprostać firmy, rządy i każdy z nas. Eksperci są zgodni, że najbliższa dekada będzie kluczowa dla klimatu, dlatego musimy działać wspólnie i inspirować innych. Takiego podejścia oczekują od nas też nasi klienci, dla których liczy się odpowiedzialność i przejrzystość biznesu.

Biznes
Prezes Legimi o sytuacji firmy. „Audyt zrobi kilka podmiotów”
Biznes
Kolejny duży kontrakt dla polskiej zbrojeniówki. Co kupuje Wojsko Polskie?
Biznes
Gdzie wyrzucić brudne słoiki? Szkło czy zmieszane? Nie wszyscy znają te zasady
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Drożyzna wraca - co dalej z cenami w sklepach?
Materiał Promocyjny
Ładowanie samochodów w domu pod każdym względem jest korzystne
Biznes
Z zagranicy płynie fala używanych starych aut