W Ikei tworzymy biznes odpowiedzialny za ludzi i planetę

W Ikei wiemy, że walka ze zmianą klimatu jest naszym obowiązkiem, a nasi klienci i pracownicy oczekują od nas konkretnych działań. Mamy świadomość wpływu, jaki wywieramy na otoczenie na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.

Publikacja: 12.09.2022 21:27

W Ikei tworzymy biznes odpowiedzialny za ludzi i planetę

Foto: mat. pras.

Świadomość ta znajduje odzwierciedlenie w realizowanej przez nas od 2012 r. strategii zrównoważonego rozwoju People & Planet Positive, przyjętej przez Ikeę na długo przed pojawieniem się wskaźników ESG. Naszą ambicją jest osiągnięcie do 2030 r. neutralności klimatycznej w całym łańcuchu wartości Ikei, również w Polsce.

Jesteśmy przekonani, że zmiana klimatu jest największym wyzwaniem, któremu dziś muszą sprostać firmy, rządy i każdy z nas. Eksperci są zgodni, że najbliższa dekada będzie kluczowa dla klimatu, dlatego musimy działać wspólnie i inspirować innych. Takiego podejścia oczekują od nas też nasi klienci, dla których liczy się odpowiedzialność i przejrzystość biznesu.

W Ikei odpowiadamy na to wyzwanie m.in. poprzez transformację energetyczną. W latach 2011–2016 Ikea Retail zainwestowała w odnawialne źródła energii w Polsce niemal 1 mld zł. Obecnie posiadamy 80 turbin na sześciu farmach wiatrowych o łącznej mocy 180 megawatów. W roku 2021 wyprodukowały one 394 gigawaty energii, czyli więcej, niż firma zużywa w sklepach, magazynach i centrach dystrybucyjnych.

W maju br. ogłosiliśmy nabycie projektu farmy wiatrowej i parku słonecznego w północno-zachodniej Polsce. Ich łączna moc wyniesie 92 megawaty, a wartość transakcji to 190 mln euro. To jedna z największych tego typu inwestycji w Europie.

Projektów takich może być więcej, jeśli procedury administracyjne i legislacja będą bardziej sprzyjające dla instalacji wiatrowych lub fotowoltaicznych. W Ikei inwestujemy bowiem także w panele słoneczne na dachach sklepów i centrów dystrybucyjnych i przekształcamy system dostaw „last mile” tak, aby do 2025 r. był zeroemisyjny. O tym rozmawialiśmy podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Drugim ważnym tematem jest dla nas cyrkularna gospodarka, czyli oferowanie naszym klientom takich produktów, które są wytwarzane z surowców odnawialnych lub mogą być ponownie przetwarzane czy wykorzystywane, a jednocześnie są przystępne cenowo. Przykładem jest dywan Tanum z resztek bawełny z produkcji tekstyliów czy poduszka Inner wykonana w 100 proc. z poliestru z recyklingu.

Takie i inne produkty wytwarzane zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym stanowią ok. 33 proc. naszej sprzedaży w Polsce. W 2030 roku będzie to już 100 proc.

Również w Polsce oferujemy usługę „Oddaj i zyskaj” – na całym świecie skorzystało z niej w ostatnim roku ponad 95 tys. klientów. Jak to działa? Jeśli masz w domu meble, których już nie potrzebujesz, odsprzedajesz je w sklepie Ikei, a my sprzedajemy je kolejnym klientom. W ten sposób przedłużamy cykl życia naszych produktów, aby codzienne życie mogło stać się bardziej zrównoważone.

Takie podejście jest szczególnie istotne w aktualnej sytuacji ekonomicznej – cyrkularność to oferta korzystna zarówno dla biznesu, jak i dla naszych klientów. Ikea udowadnia, że zrównoważone produkty nie są luksusem, a nasi klienci nie muszą rozstrzygać dylematu: koniec planety czy koniec miesiąca? O takich właśnie wyzwaniach rozmawialiśmy podczas spotkań i dyskusji na Forum Ekonomicznym.

Marina Dubakina, prezeska i dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Retail w Polsce

Świadomość ta znajduje odzwierciedlenie w realizowanej przez nas od 2012 r. strategii zrównoważonego rozwoju People & Planet Positive, przyjętej przez Ikeę na długo przed pojawieniem się wskaźników ESG. Naszą ambicją jest osiągnięcie do 2030 r. neutralności klimatycznej w całym łańcuchu wartości Ikei, również w Polsce.

Jesteśmy przekonani, że zmiana klimatu jest największym wyzwaniem, któremu dziś muszą sprostać firmy, rządy i każdy z nas. Eksperci są zgodni, że najbliższa dekada będzie kluczowa dla klimatu, dlatego musimy działać wspólnie i inspirować innych. Takiego podejścia oczekują od nas też nasi klienci, dla których liczy się odpowiedzialność i przejrzystość biznesu.

Biznes
Rafał Brzoska zapowiada: co drugi nowy paczkomat nie będzie miał ekranu
Biznes
Wojsko wielkie, ale małe. Szczyt dużych zakupów uzbrojenia za nami
Biznes
Aukcja 5G 2.0 o krok bliżej. Co się może wydarzyć?
Biznes
Polski producent ceramiki inwestuje 15 mln hrywien w Ukrainie. Chce się tam rozwijać
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Biznes
Producenci gier szykują się na gorącą jesień
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki