Reinier Schlatmann: Mądrzejsze projektowanie opakowań wyeliminuje tony śmieci

Produkowane są ogromne ilości śmieci. Dzięki lepszemu projektowaniu opakowań i współpracy można zmienić ten trend – mówi Reinier Schlatmann, prezes regionu Europy Wschodniej w DS Smith.

Publikacja: 12.09.2022 21:15

Reinier Schlatmann

Reinier Schlatmann

Foto: Mariusz Szachowski, fototaxi.pl

Trendy zrównoważonego rozwoju i proekologicznych rozwiązań są bardzo mocne w biznesie. W jakim stopniu dotyczą branży opakowań?

Coraz częściej przedsiębiorcy chcą mieć pewność, że oferowane im rozwiązania są nie tylko najbardziej efektywne kosztowo, ale i środowiskowo. Mają świadomość zasad działania gospodarki o obiegu zamkniętym i chcą rozszerzać ich stosowanie w swoich firmach, zastępując problematyczny plastik opakowaniami bardziej przyjaznymi środowisku, oraz już dziś przygotować się na nadchodzące zmiany. W DS Smith tworzymy opakowania z myślą o zmieniającym się świecie. Pracujemy dla czołowych firm z branży FMCG, sieci detalicznych i firm przemysłowych, dostarczając im innowacyjne rozwiązania w projektowaniu opakowań, które pomagają zwiększać sprzedaż, ograniczać koszty i zarządzać ryzykiem. Jako dostawca opakowań przyjaznych środowisku odpowiadamy za wspieranie naszych klientów w zielonej transformacji.

Proekologiczne rozwiązania często uważane są za drogie. Biznes może coś zaoszczędzić przez wspomniane rozwiązania?

Tak. Innowacje opracowywane przez naszych ekspertów, także w nowo powstałym w Bełchatowie Centrum Innowacji i Produkcji Opakowań Wspierających Zrównoważony Rozwój, pozwalają nie tylko na zminimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko, ale także na osiągnięcie przez naszych klientów realnych oszczędności, a co za tym idzie – na zapewnienie wzrostu ich biznesu. Przykładowo, nawet niewielka zmiana w konstrukcji opakowania (np. o 1 mm) potrafi mieć ogromny wpływ na ograniczenie kosztów, a zbyt duże opakowania w stosunku do ich zawartości ciągle są jeszcze olbrzymim problem, który coraz bardziej dostrzegają także sami konsumenci.

Zjawisko z niewłaściwym pakowaniem określa się jako air-commerce.

Zgadza się, o tym właśnie mówię. Konsumenci nie chcą za dużych opakowań, zwracając coraz większą uwagę na proekologiczne zachowania marek. Do polskich konsumentów, oprócz zamówionych produktów, ze względu na zbyt duże opakowania dostarczanych jest ponad 40 mln m sześc. powietrza. To tak, jakby Polacy zapłacili za wysłanie powietrza zgromadzonego w 13,5 tys. basenów olimpijskich. Pakowanie przesyłek w źle dopasowane pudełka generuje także rocznie ponad 42 tys. ton zbędnego CO2. Zjawisko tzw. air-commerce generuje miliony złotych kosztów i tysiące ton odpadów.

Optymalizacja opakowań zaczyna się już na etapie projektowania. Już wtedy możemy zdecydować o ilości i jakości surowców, by w jak najwyższym stopniu spełniały wymagania produktu i kanału sprzedaży

Jak konkretnie można zoptymalizować opakowania?

Optymalizacja opakowań zaczyna się już na etapie projektowania. Już wtedy możemy zdecydować o ilości i jakości surowców, by w jak najwyższym stopniu spełniały wymagania produktu i kanału sprzedaży. Jeśli zmniejszymy opakowanie o 1 mm, można ułożyć na palecie 15–20 proc. więcej produktów. To zredukuje emisje CO2 – w tym konkretnym przykładzie mówimy o redukcji na poziomie 17 proc. W ciągu roku przekłada się to na znaczące zmniejszenie przejazdów ciężarówek. Warto podkreślić też, że jeśli uda nam się wyeliminować zbędne powietrze przesyłane w kanale e-commerce, rocznie zmniejszymy o 2,5 mln ilość kursów samochodów dostawczych.

We wrześniu DS Smith uruchomi centrum innowacji i produkcji w Bełchatowie. Czym się będzie zajmować?

Bełchatowskie centrum to kolejny krok w dostarczaniu coraz bardziej zrównoważonych opakowań. W nowym zakładzie tworzone będą rozwiązania opakowaniowe dla największych firm sektora przemysłowego i FMCG, oparte na Wskaźnikach Projektowania dla Obiegu Zamkniętego, z uwzględnieniem potrzeb kanałów e-commerce i tradycyjnego, które będą spełniać ambitne cele środowiskowe.

—notował Grzegorz Balawender

Partner relacji: DS Smith

Trendy zrównoważonego rozwoju i proekologicznych rozwiązań są bardzo mocne w biznesie. W jakim stopniu dotyczą branży opakowań?

Coraz częściej przedsiębiorcy chcą mieć pewność, że oferowane im rozwiązania są nie tylko najbardziej efektywne kosztowo, ale i środowiskowo. Mają świadomość zasad działania gospodarki o obiegu zamkniętym i chcą rozszerzać ich stosowanie w swoich firmach, zastępując problematyczny plastik opakowaniami bardziej przyjaznymi środowisku, oraz już dziś przygotować się na nadchodzące zmiany. W DS Smith tworzymy opakowania z myślą o zmieniającym się świecie. Pracujemy dla czołowych firm z branży FMCG, sieci detalicznych i firm przemysłowych, dostarczając im innowacyjne rozwiązania w projektowaniu opakowań, które pomagają zwiększać sprzedaż, ograniczać koszty i zarządzać ryzykiem. Jako dostawca opakowań przyjaznych środowisku odpowiadamy za wspieranie naszych klientów w zielonej transformacji.

Biznes
Gdzie wyrzucić brudne słoiki? Szkło czy zmieszane? Nie wszyscy znają te zasady
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Drożyzna wraca - co dalej z cenami w sklepach?
Biznes
Z zagranicy płynie fala używanych starych aut
Biznes
Gapowicze w NATO. Które kraje nie wydają wymaganych 2 proc. na obronność?
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Materiał Partnera
Naszym priorytetem jest audyt i działanie w interesie publicznym
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje