Trendy zrównoważonego rozwoju i proekologicznych rozwiązań są bardzo mocne w biznesie. W jakim stopniu dotyczą branży opakowań?
Coraz częściej przedsiębiorcy chcą mieć pewność, że oferowane im rozwiązania są nie tylko najbardziej efektywne kosztowo, ale i środowiskowo. Mają świadomość zasad działania gospodarki o obiegu zamkniętym i chcą rozszerzać ich stosowanie w swoich firmach, zastępując problematyczny plastik opakowaniami bardziej przyjaznymi środowisku, oraz już dziś przygotować się na nadchodzące zmiany. W DS Smith tworzymy opakowania z myślą o zmieniającym się świecie. Pracujemy dla czołowych firm z branży FMCG, sieci detalicznych i firm przemysłowych, dostarczając im innowacyjne rozwiązania w projektowaniu opakowań, które pomagają zwiększać sprzedaż, ograniczać koszty i zarządzać ryzykiem. Jako dostawca opakowań przyjaznych środowisku odpowiadamy za wspieranie naszych klientów w zielonej transformacji.
Proekologiczne rozwiązania często uważane są za drogie. Biznes może coś zaoszczędzić przez wspomniane rozwiązania?
Tak. Innowacje opracowywane przez naszych ekspertów, także w nowo powstałym w Bełchatowie Centrum Innowacji i Produkcji Opakowań Wspierających Zrównoważony Rozwój, pozwalają nie tylko na zminimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko, ale także na osiągnięcie przez naszych klientów realnych oszczędności, a co za tym idzie – na zapewnienie wzrostu ich biznesu. Przykładowo, nawet niewielka zmiana w konstrukcji opakowania (np. o 1 mm) potrafi mieć ogromny wpływ na ograniczenie kosztów, a zbyt duże opakowania w stosunku do ich zawartości ciągle są jeszcze olbrzymim problem, który coraz bardziej dostrzegają także sami konsumenci.
Zjawisko z niewłaściwym pakowaniem określa się jako air-commerce.
Zgadza się, o tym właśnie mówię. Konsumenci nie chcą za dużych opakowań, zwracając coraz większą uwagę na proekologiczne zachowania marek. Do polskich konsumentów, oprócz zamówionych produktów, ze względu na zbyt duże opakowania dostarczanych jest ponad 40 mln m sześc. powietrza. To tak, jakby Polacy zapłacili za wysłanie powietrza zgromadzonego w 13,5 tys. basenów olimpijskich. Pakowanie przesyłek w źle dopasowane pudełka generuje także rocznie ponad 42 tys. ton zbędnego CO2. Zjawisko tzw. air-commerce generuje miliony złotych kosztów i tysiące ton odpadów.