Perfumy warte prawie 2 mld złotych

Grudzień to najlepszy w roku miesiąc na rynku zapachów, który coraz odważniej przenosi się do internetu.

Aktualizacja: 29.12.2016 06:11 Publikacja: 28.12.2016 18:18

Foto: 123RF

– Patrząc całościowo na rynek, widzimy, że sprzedaż zapachów (wód toaletowych i perfumowanych) zwiększyła się w ciągu roku o 18 proc. pod względem wartości oraz o 11 proc. w ujęciu wolumenowym – mówi Agnieszka Majewska, członek zarządu Coty Polska i dyrektor marketingu Coty na Europę Środkowo-Wschodnią, powołując się na dane firmy badawczej Nielsen.

A według nich Coty nie tylko jest liderem polskiego rynku zapachów z 53-proc. udziałem w sprzedaży (m.in. dzięki flagowej marce Calvin Klein), ale też rośnie szybciej niż on – wartościowo o niemal jedną czwartą w skali roku.

O dynamicznie rosnącej sprzedaży kosmetyków zapachowych mówi też Michał Gajkowski, członek zarządu Douglas Polska, dodając, że grudzień to dla perfumerii Douglas najlepszy handlowy miesiąc w roku.

Ten widoczny też w innych kategoriach kosmetyków efekt grudnia potwierdza przeprowadzone dla Coty badanie firmy Ipsos. Według niego święta Bożego Narodzenia są drugą (po urodzinach) okazją, gdy Polacy kupują na prezenty droższe marki perfum.

Zakupy w promocji

Według raportu firmy badawczej Euromonitor, do którego dotarła „Rzeczpospolita", polski rynek kosmetyków zapachowych (wliczając sprzedaż online) wzrośnie w tym roku do 1,93 mld zł. – O sprzedaży decydują dwa czynniki: zapach i cena – twierdzą analitycy Euromonitora.

Dodają, że większość firm zabiega o konsumentów promocjami cenowymi – co hamuje wartościowy wzrost rynku. Promocjami kuszą zarówno sklepy internetowe, które mają już 18 proc. polskiego rynku zapachów, jak i tradycyjne perfumerie, które też coraz częściej rozwijają sprzedaż w sieci.

Michał Gajkowski zaznacza, że część z oferowanych w sieci Douglas ponad 300 światowych i polskich marek jest dostępna tylko w jej e-perfumerii, która obok promocji oferuje też upominki i próbki do zakupów.

Z badania Ipsos dla Coty wynika zresztą, że jest to strategia dobrana do oczekiwań polskich klientów, w tym nabywców droższych marek; 44 proc. z nich przyznaje, że chętnie sięga po nowości (wśród kobiet 47 proc.), a 42 proc. kupuje zapachy tylko w promocji.

– Perfumy wciąż są w Polsce dobrem dość luksusowym, po które często sięgamy, gdy oferowane są w atrakcyjnych cenach promocyjnych – potwierdza Agata Nowakowska, rzeczniczka sieci drogerii Rossmann, która w tym roku na święta miała promocję 1+1 (dwa zapachy w cenie jednego).

W drogeriach rośnie też oferta niedrogich, masowych perfum, z których część nawiązuje zapachem do znanych luksusowych marek. Inne bazują na własnych recepturach.

Ceniony prestiż

Współpracą z najlepszymi światowymi perfumiarzami chwali się La Rive, czołowy polski producentów zapachów, które sprzedaje w 80 krajach. Eksport rozwija też Uroda Polska (wcześniej Bi-Es). Chociaż w perfumach nie mamy tak znanych brandów, jak w makijażu czy kosmetykach pielęgnacyjnych, to Polska jest dużym producentem marek własnych, na zlecenie m.in. sieci handlowych. To głównie dzięki nim wartość eksportu perfum i wód toaletowych wzrosła w ub. roku o 11 proc., do 11,4 mld zł.

Z kolei wzrost siły nabywczej Polaków sprawił, że jesteśmy gotowi wydać więcej na droższe zapachy. W badaniu Ipsos 64 proc. Polaków twierdzi, że zależy im na używaniu oryginalnych zapachów, a 54 proc. jest gotowych więcej za nie zapłacić.

– Klienci mają coraz większe wymagania, poszukują coraz bardziej selektywnych marek, a sam rynek staje się coraz bardziej dojrzały. Zauważyliśmy także wzrost zainteresowania zapachami niszowymi, dostępnymi w niewielu punktach sprzedaży – potwierdza Michał Gajkowski.

Rynek urody to już niemal 15 mld złotych

Kosmetyki zapachowe są czwartą co do wielkości kategorią na polskim rynku urody. Według firmy Euromonitor jego wartość wzrośnie w tym roku o 2 proc., do 14,6 mld zł. O 5 proc. zwiększy się sprzedaż kosmetyków do makijażu, ale o wartości rynku decyduje największa kategoria – kosmetyki do pielęgnacji, na które wydamy ponad 2,8 mld zł.

Biznes
Odpady uzupełnią produkcję energii
Biznes
Mamy problem z polskim rynkiem aut elektrycznych
Biznes
Nie będzie „Mini Dubaju” w Budapeszcie. Miasto wygrywa z Orbanem
Biznes
Donald Trump zaskoczył: Nippon Steel ma zainwestować w U.S. Steel
Biznes
Belgia przekazuje Ukrainie 1,7 mld euro zysków z pieniędzy Kremla