Wrangler i Lee pożegnają się z dżinsami

Wszystko wskazuje na to, że nazwa Wrangler pozostanie już wyłącznie jako model kultowego Jeepa. Spadająca sprzedaż wyrobów masowych szytych z denimu skłania VF Corp, właściciela tych marek, do rozstania się z dżinsami — napisał „Wall Street Journal”.

Aktualizacja: 12.08.2018 16:35 Publikacja: 12.08.2018 16:23

Wrangler i Lee pożegnają się z dżinsami

Foto: Wrangler

Jeszcze 10 lat temu Lee i Wrangler były najcenniejszymi aktywami VF Corp. Ale mimo najróżniejszych akcji promocyjnych popyt na klasyczne spodnie z denimu nieustannie maleje. Główny powód to wprowadzenie denimowej oferty przez producentów marek premium — takich jak Hilfiger, Ralph Lauren czy J Brand bądź Frame.

Czytaj także: Prowokacja domu mody. Sprzedaje sweter, którego nie ma

Amerykański rynek sprzedaży wyrobów z denimu miał w 2017 wartość 16,2 mld dol., o 2,6 mld mniej niż 4 lata wcześniej. Z wielkich tradycyjnych marek utrzymał się tylko Levi Strauss &Co. Ale to dlatego, że znacznie wzbogacił swoją ofertę.

Tymczasem Wrangler obstawał przy modelach klasycznych, takich w jakich kowboje ujeżdżali dzikie konie i byki. Marka Lee istnieje od 1912 roku, czyli od czasów, kiedy Henry David Lee, właściciel hurtowni spożywczej postanowił zadbać o jakość odzieży roboczej swoich pracowników. Wrangler jest marką młodszą, istnieje od 1947 roku, a jego dżinsy były od początku szyte dla kowbojów. W roku 1980 VF kupił Lee i Wranglera i w ten sposób zyskał jedną czwartą światowego rynku dżinsów, do którego zaliczała się również polska „Odra” ze Szczecina.

Ale ta moda minęła. W 2017 roku wartości sprzedaży dżinsów VF wyniósł 2,66 mld dol., to zysk sięgnął jedynie 422 mln dol., a VF skupił się na produkcji obuwia sportowego i odzieży pod markami Van, North Face i Timberland.

Problemem Wranglerów i Lee jest jeszcze to, że podczas gdy Levi’s sprzedawał i nadal sprzedaje swoją odzież w lepszych domach towarowych i własnych butikach, VF postawił na masówkę Walmarta i Macy’s, co znacznie zmniejszyło prestiż.

Nie będzie to pierwszy przypadek, kiedy VF pozbywa się jakichś marek. W marcu 2018 sprzedał Nautikę, rok wcześniej wydzielił Majestika, dostawcę odzieży dla Major League Baseballs. W przeszłości pozbył się również Seven For All Mankind.

Biznes
Negocjacje UE i USA w sprawie ceł – czy dojdzie do porozumienia?
Biznes
Lucyna Stańczak-Wuczyńska: Jesteśmy w punkcie krytycznym
Biznes
Pokojowa bańka, czyli nadzieje i realia końca wojny o Ukrainę
Materiał Promocyjny
Zwiększyć poziom zainteresowania zielonymi inwestycjami
Materiał Promocyjny
Deregulacja priorytetem polskiej prezydencji