Produkcja na zlecenie daje zarobić

Producenci marek własnych zyskują w kryzysie. Dzięki nim poprawili znacznie ubiegłoroczne wyniki

Publikacja: 26.01.2010 03:39

Najczęściej marki własne wybieramy w przypadku produktów pierwszej potrzeby. Kupując je, kierujemy s

Najczęściej marki własne wybieramy w przypadku produktów pierwszej potrzeby. Kupując je, kierujemy się ceną.

Foto: Rzeczpospolita

– W 2009 r. nasza łączna sprzedaż zwiększyła się o 32 proc. W przypadku marek własnych wzrost ten zbliżył się do 40 proc. – mówi Paweł Nowakowski, prezes notowanej na GPW grupy Makarony Polskie. Produkcja na zlecenie stanowi niemal 70 proc. obrotów tej grupy.

Udział na takim samym poziomie marki własne mają w przychodach Sokpolu, czołowego producenta napojów i soków pod markami własnymi w Polsce i regionie. W 2009 r. wartość sprzedaży tej firmy zwiększyła się o kilkanaście proc.

– Zakładamy, że w tym roku, nawet jeżeli kryzys się utrzyma, uda się nam zanotować wzrost sprzedaży o kilka procent – mówi Sebastian Knapik, członek zarządu Sokpolu. Spółka spodziewa się poprawy obrotów, m.in. dzięki rozszerzeniu oferty produktowej. Jest to możliwe dzięki m.in. inwestycjom za ponad 10 mln euro, które przeprowadziła w ciągu ostatniego roku. Sokpol rozpoczął już produkcję soków i napojów bez konserwantów w aseptycznych butelkach z plastiku. Na rynku są już produkowane przez firmę na zlecenie koncentraty pomidorowe. W 2010 r. natomiast chce rozpocząć produkcję keczupów, chrzanu, majonezu i musztardy.

Marki własne napędziły także ubiegłoroczną sprzedaż giełdowej grupy Pamapol. O jedną trzecią zwiększyła się sprzedaż mrożonek, które wyprodukowała na zlecenie sieci handlowych. Krzysztof Półgrabia, prezes Pamapolu, uważa, że wzrost udziału marek własnych w rynku mrożonek to nie tylko efekt kryzysu. Sieci zwiększają zamówienia, bo zależy im na szybkim zwiększeniu udziałów w poszczególnych segmentach rynku.

Na zlecenie sieci produkują także największe firmy spożywcze w Polsce. – Ze względu na rosnący udział sieci hipermarketów i dyskontów w handlu w Polsce współpraca znaczących graczy w zakresie produkcji wyrobów pod marką własną jest niezbędna – uważa Andrzej Pawelczak, rzecznik grupy Animex, lidera rynku wędlin i mięsa w w Polsce. Animex nie zdradza udziału marek własnych w swojej łącznej sprzedaży. Pawelczak wyjaśnia jednak, że jest on coraz większy.

Animex produkuje m.in. dla Biedronki. Z tą największą siecią handlową w Polsce współpracują także czołowe spółdzielnie mleczarskie: Mlekpol i Mlekovita. – W ubiegłym roku nasza sprzedaż do Biedronki zwiększyła się o kilkanaście procent – szacuje Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity.

W 2009 r. obroty sieci Biedronka, mającej 1466 sklepów, zwiększyły się o 29,8 proc. i przekroczyły 16 mld zł. – Utrzymanie dynamicznego tempa rozwoju jest dowodem na skuteczność naszej strategii – mówi Pedro Pereira da Silva, dyrektor generalny Jeronimo Martins Dystrybucja.

Sieci zlecają produkcję nie tylko podstawowych artykułów spożywczych. W 2009 r. o ok. 20 proc. sprzedaż marek własnych zwiększyła m.in. Domain Menada, winiarska spółka Belvedere.

Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne