Chiny podbijają rynek telefonów komórkowych

Firmy z Państwa Środka pną się na szczyty rankingów sprzedaży telefonów komórkowych. Zagrażają też pozycji Ericssona, największego producenta sprzętu telekomunikacyjnego

Publikacja: 16.08.2011 17:13

Chiny podbijają rynek telefonów komórkowych

Foto: Bloomberg

ZTE w drugim kwartale tego roku stała się piątym co do wielkości producentem telefonów komórkowych - zarówno smartfonów, jak i tańszych słuchawek. W branży smartfonów pnie się w górę HTC, które plasuje się dziś na piątej pozycji. Z kolei gigant telekomunikacyjny Huawei może już wkrótce zagrozić Ericssonowi, największemu producentowi infrastruktury sieciowej na świecie.

- Jest kilka czynników, które powodują, że chińskie firmy szybko zdobywają rynek - mówi Grzegorz Bernatek, analityk firmy Audytel. - Najważniejszym jest cena, a przy infrastrukturze sieciowej także elastyczne sposoby finansowania inwestycji, np. preferencyjne kredyty w chińskich bankach w kontraktach wygrywanych przez Huawei. Analityk podkreśla, że cena jest głównym czynnikiem wyboru, czy to dla operatorów telekomunikacyjnych, czy to dla konsumentów. Dla przykładu: średni przychód ze sprzedaży telefonu w HTC był w 2010 roku 40 proc. niższy niż w Apple.

- Na relatywnie niską cenę chińskich urządzeń wpływ ma m.in. tańsza siła robocza i niższe koszty produkcji oraz niewliczanie w cenę opłat za logo, jakie naliczają tacy producenci jak Apple czy Nokia - dodaje Bernatek. - Istotna jest także skala działalności chińskich producentów. Trzy firmy: ZTE, Huawei oraz HTC są praktycznie monopolistami na liczącym ponad 1,3 mld mieszkańców rynku chińskim. Silna ekspansja firm za granicę wskazuje, że przygotowują się one na prawdopodobne nasycenie krajowego rynku.

Z ziemi chińskiej na Zachód

Potwierdzają to raporty analityczne i wyniki sprzedaży. ZTE, według Gartnera, podwoiło swoje udziały w rynku do 3 proc., zrzucając amerykańską firmę Research In Motion (RIM), producenta BlackBerry, z piątego miejsca wśród producentów wszystkich telefonów komórkowych. Raport pokazuje, że Chińczycy pokonali RIM zaledwie 500 tysiącami sprzedanych urządzeń.

W minionym półroczu ZTE odnotowało 30-procentowy wzrost sprzedaży rok do roku. Przekłada się to na 35 mln wypuszczonych na rynek urządzeń. Największy skok firma odnotowała w kategorii smartfonów, których sprzedała około 5 mln sztuk, co dało jej czterokrotnie wyższe przychody z tego tytułu niż przed rokiem. Aż połowę tej liczby stanowił flagowy model Blade pracujący na systemie Android. W tym roku firma ma zamiar sprzedać w sumie 12 mln smartfonów.

Szóstej pozycji wśród liderów rynku telefonów komórkowych RIM już wkrótce będzie musiał bronić przed jeszcze jednym chińskim producentem. Chodzi o HTC, które według Gartnera sprzedało w drugim kwartale zaledwie 1,5 mln słuchawek mniej niż amerykański konkurent. Najmocniejszą stroną HTC są smartfony, w kategorii których Chińczycy wspięli się na piątą pozycję, zagarniając 11 proc. rynku. To zaledwie 1,1 proc. mniej niż ma obecnie RIM, który lada chwila i w tej kategorii może zostać pokonany przez Chińczyków - jak sugerują analizy przygotowane przez firmę Market Intelligence Center.

HTC dokonało gwałtownego zwrotu w swojej polityce w ciągu ostatnich dwóch lat. Przedtem kojarzone było przede wszystkim z systemem Windows Phone, teraz jest drugim na świecie producentem urządzeń z systemem Android i właśnie temu zawdzięcza swój sukces.

- HTC oferuje w konkurencyjnych cenach urządzenia bardziej nowoczesne niż Apple i Nokia, dopieszczając klientów wysoką jakością telefonów - twierdzi Bernatek.

W drugim kwartale 2011 roku firma odnotowała ponaddwukrotny wzrost zarówno zysków, jak i przychodów, a na rynek trafiło 11 mln jej urządzeń.

W bój ze Szwedami

Swój marsz ku szczytom kontynuuje też znany ze sprzedaży modemów bezprzewodowych Huawei, który - będąc na drugiej pozycji wśród producentów infrastruktury sieciowej - odnotował 11-proc. wzrost sprzedaży w ostatnim półroczu, rok do roku. Firma szybko goni lidera w tej branży, szwedzkiego Ericssona, którego roczna sprzedaż w 2011 roku szacowana jest obecnie na 35 mld dol. Huawei prognozuje u siebie liczbę zaledwie o 4 mld dol. niższą. Chiński producent celuje też w sprzedaż urządzeń mobilnych, których liczba wzrosła w pierwszym półroczu o 40 proc. do 72 mln sztuk. Huawei zapowiedział, że jego głównym celem na ten rok będzie sprzedaż 20 mln smartfonów i 170 mln zwykłych telefonów.

- Na rynku urządzeń sieciowych chińscy gracze zdobędą niebawem pierwsze miejsce - prognozuje Grzegorz Bernatek. - Mogą sobie nieco gorzej radzić w sprzedaży usług dla branży telekomunikacyjnej, ale te braki z naddatkiem odrobią w zakresie sprzętu telekomunikacyjnego.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Ograniczenie importu chipów do Polski – czy wpłynie na rozwój AI?
Biznes
Energetyczny plan Orlenu. Odpowiedzialnie o energii przyszłości
Biznes
Apel do Elona Muska w sprawie Polski. Rafał Brzoska: Jesteśmy jak Mongolia?
Biznes
Na stole 16. pakiet sankcji przeciwko Rosji. Mocno uderzy w aluminium i LNG
Biznes
SpaceX wyniosło na orbitę najmniejszego polskiego satelitę. Zbudowali go studenci
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego