ZTE w drugim kwartale tego roku stała się piątym co do wielkości producentem telefonów komórkowych - zarówno smartfonów, jak i tańszych słuchawek. W branży smartfonów pnie się w górę HTC, które plasuje się dziś na piątej pozycji. Z kolei gigant telekomunikacyjny Huawei może już wkrótce zagrozić Ericssonowi, największemu producentowi infrastruktury sieciowej na świecie.
- Jest kilka czynników, które powodują, że chińskie firmy szybko zdobywają rynek - mówi Grzegorz Bernatek, analityk firmy Audytel. - Najważniejszym jest cena, a przy infrastrukturze sieciowej także elastyczne sposoby finansowania inwestycji, np. preferencyjne kredyty w chińskich bankach w kontraktach wygrywanych przez Huawei. Analityk podkreśla, że cena jest głównym czynnikiem wyboru, czy to dla operatorów telekomunikacyjnych, czy to dla konsumentów. Dla przykładu: średni przychód ze sprzedaży telefonu w HTC był w 2010 roku 40 proc. niższy niż w Apple.
- Na relatywnie niską cenę chińskich urządzeń wpływ ma m.in. tańsza siła robocza i niższe koszty produkcji oraz niewliczanie w cenę opłat za logo, jakie naliczają tacy producenci jak Apple czy Nokia - dodaje Bernatek. - Istotna jest także skala działalności chińskich producentów. Trzy firmy: ZTE, Huawei oraz HTC są praktycznie monopolistami na liczącym ponad 1,3 mld mieszkańców rynku chińskim. Silna ekspansja firm za granicę wskazuje, że przygotowują się one na prawdopodobne nasycenie krajowego rynku.
Z ziemi chińskiej na Zachód
Potwierdzają to raporty analityczne i wyniki sprzedaży. ZTE, według Gartnera, podwoiło swoje udziały w rynku do 3 proc., zrzucając amerykańską firmę Research In Motion (RIM), producenta BlackBerry, z piątego miejsca wśród producentów wszystkich telefonów komórkowych. Raport pokazuje, że Chińczycy pokonali RIM zaledwie 500 tysiącami sprzedanych urządzeń.
W minionym półroczu ZTE odnotowało 30-procentowy wzrost sprzedaży rok do roku. Przekłada się to na 35 mln wypuszczonych na rynek urządzeń. Największy skok firma odnotowała w kategorii smartfonów, których sprzedała około 5 mln sztuk, co dało jej czterokrotnie wyższe przychody z tego tytułu niż przed rokiem. Aż połowę tej liczby stanowił flagowy model Blade pracujący na systemie Android. W tym roku firma ma zamiar sprzedać w sumie 12 mln smartfonów.