Władcy ekranów. Nielsen przeliczył oglądalność telewizji i streamingu w Polsce

Warner Bros. Discovery, Telewizja Polska i Grupa Polsat – tak wygląda podium nadawców, którym w 2024 roku widzowie telewizji linearnej i serwisów na życzenie poświęcili najwięcej czasu. Czyli ile?

Publikacja: 13.01.2025 18:52

Władcy ekranów. Nielsen przeliczył oglądalność telewizji i streamingu w Polsce

Kobieta przed telewizorem

Foto: Adobe Stock

Nielsen, firma specjalizująca się w Polsce do tej pory przede wszystkim w pomiarze oglądalności stacji telewizyjnych, opublikował dziś swój pierwszy raport zatytułowany „All Screens Video Landscape”. Pokazuje on już nie tylko dane o tym, co i jak długo gospodarstwa domowe w Polsce oglądają na ekranie telewizora. Po raz pierwszy objął także domowników odtwarzających treści wideo na komputerach, tabletach i smartfonach podłączonych do tej samej sieci WiFi, co największy domowy ekran – telewizyjny. 

Internet odebrał linearnej telewizji przez dekadę 15 proc. czasu widza?

W warszawskiej siedzibie badawczej firmy zaprezentowano dziennikarzom i ekspertom część danych z tego raportu. I tak, w pierwszej edycji podano, że w 2024 r. średnio dziennie widzowie w Polsce oglądali wideo w domu przez 4 godziny 27 minut (276 minut). Z tej puli około 20 proc., czyli 56 minut dziennie, przeznaczaliśmy na oglądanie wideo „streamingowego” (to nie tylko filmy i seriale Netfliksa, ale też kanały telewizyjne emitowane online). Na tradycyjną telewizję zostało więc według naszych obliczeń 220 minut: 3 godziny i 40 minut w ciągu dnia.

Czytaj więcej

Meta kończy programy różnorodności. „Krajobraz prawny i polityczny ulega zmianie”

Dla porównania w 2014 r. (dane z raportu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji) oglądaliśmy telewizję średnio przez 4 godziny i 20 minut dziennie. KRRiT nie wspomina o streamingu czy serwisach VoD. Netflix z polskojęzyczną wersją wszedł do Polski w 2016 r.   

Można powiedzieć w uproszczeniu, że przez 10 lat internet zdołał odebrać linearnej tradycyjnej telewizji jako medium 40 minut dziennie, czyli 15 proc. czasu widza. Część tego czasu nadawcy odzyskali, sami przechodząc z kanałami linearnymi do sieci. 

Telewizor w centrum uwagi

Urządzeniem, które króluje wśród widzów w domu jest niezmiennie telewizor. Przed dużym ekranem spędzamy 86 proc. czasu przeznaczonego na konsumpcję wideo: 79 proc. czasu poświęcamy telewizji offline (tradycyjnej, linearnej), a 7 proc. telewizji online (tradycyjnej, ale odtwarzanej także na życzenie). Drugim najmocniej eksploatowanym przez widzów ekranem jest smartfon (9 proc.), a dopiero trzecim komputer osobisty (4 proc.).

Pierwsze trzy miejsca wśród grup dziesięciu największych dystrybutorów treści wideo w grupie wiekowej 4+ pod względem oglądalności zajęły kolejno Warner Bros. Discovery, właściciel TVN (z udziałem 19,51 proc. w czasie oglądania w 2024 r.), Telewizja Polska (18,41 proc.) oraz Grupa Polsat (18,18 proc.). Przedstawicielki Nielsena nie chciały zdradzić danych dla Grupy TVN, która została wystawiona na sprzedaż

Republika TV pochłania bardziej niż TikTok?

Na dalszych miejscach uplasowały się kolejno Google, czyli właściciel YouTube (6,44 proc. oglądalności), Telewizja Puls (3,8 proc.) i Telewizja Republika (3,24 proc.).  Wyprzedziły one w rankingu serwisy Meta (Facebook i Instagram – 2,67 proc.) czy Netfliksa (2,15 proc.) oraz TikToka (1,66 proc.). 

Wśród globalnych graczy uplasowała się spółka SPI, właściciel Kino Polska TV (2,26 proc.). Co ciekawe W TOP10 dystrybutorów zabrakło miejsca dla właściciela SPI – Canal+.

Co ważne, jak przyznawały przedstawicielki Nielsena, w wypadku Telewizji Polskiej, z powodów określonych jako techniczne, dane nie objęły playerów streamingowych publicznego nadawcy.

Nieczytelny publiczny nadawca. 7 proc. domów bez telewizora

Joanna Kopeć, liderka badań w Nielsenie dla regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) zapewniła jednak, że gdyby je ujęto, nie byłoby różnic w rankingu, a wynik TVP mógłby się różnić o jedną dziesiątą. Poinformowała też, że Nielsen liczy, iż wyjaśnienia uzyskane z TVP pozwolą na objęcie streamingu publicznego nadawcy w kolejnych publikacjach. Firma ma je przedstawiać co miesiąc.

Nowy raport Nielsena to kolejny krok ku pełnej przejrzystości rynku konsumpcji treści wideo w Polsce. Zaprezentowane dziś dane nie obejmują jeszcze gospodarstw domowych bez telewizorów (a odsetek ten urósł w ostatnich 10 latach z 3,4 proc. do 7 proc. – szacuje Nielsen) czy użytkowników oglądających wideo w internecie przez sieć komórkową. Badawcza firma nie ma też nadal dostępu do wiedzy, co oglądają użytkownicy platform streamingowych.

– Od strony technicznej jesteśmy gotowi. Nasi klienci nie wyrazili jednak do tej pory potrzeby, aby powstał taki raport – tłumaczy Joanna Kopeć.

Nielsen, firma specjalizująca się w Polsce do tej pory przede wszystkim w pomiarze oglądalności stacji telewizyjnych, opublikował dziś swój pierwszy raport zatytułowany „All Screens Video Landscape”. Pokazuje on już nie tylko dane o tym, co i jak długo gospodarstwa domowe w Polsce oglądają na ekranie telewizora. Po raz pierwszy objął także domowników odtwarzających treści wideo na komputerach, tabletach i smartfonach podłączonych do tej samej sieci WiFi, co największy domowy ekran – telewizyjny. 

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Chińczycy sprzedadzą Elonowi Muskowi amerykańskie aktywa TikToka?
Media
TikTok może zostać zakazany już w tym miesiącu. Czy Donald Trump go uratuje?
Media
Meta kończy programy różnorodności. „Krajobraz prawny i polityczny ulega zmianie”
Media
Bogusław Chrabota z prestiżową nagrodą SGH
Media
„The Washington Post” zwalnia pracowników. Dziennik szykuje się na drugą kadencję Trumpa