Analitycy firmy badawczej Euromonitor International nie przewidują boomu na polskim rynku dań gotowych. Według nich w tym roku wydatki na dania gotowe, w tym na mrożone potrawy, sięgną 273 mln euro. Według aktualnego kursu to ok. 1,15 mld zł. Będą o niespełna 2,5 proc. wyższe niż w 2011 r. Do 2015 r. wartość rynku dań gotowych zwiększy się o 11 proc.
Z kolei z danych firmy Nielsen wynika, że w 2011 r. wielkość sprzedaży tradycyjnych dań gotowych, czyli tych w słoikach i puszkach, poszła w górę o zaledwie 0,5 proc., do 39 tys. ton. Wartość tego rynku utrzymała się na poziomie 360 mln zł, a więc takim samym jak w 2010 r. Jego liderem, w ujęciu wartościowym, są Pudliszki należące do koncernu HJ Heinz. Drugie miejsce zajmuje Pamapol, a trzecie Agros Nova.
Zdaniem producentów stagnacja na rynku dań gotowych jest chwilowa, a ich spożycie jest nadal niższe niż na zachodzie Europy. Stąd rosnąca liczba firm, które chcą na nim zaistnieć. Bogusław Miszczuk, prezes grupy Sokołów kojarzonej z rynkiem mięsa, zapowiedział, że w tym roku firma chce się skupić m.in. na zwiększeniu produkcji dań gotowych zarówno na rynek detaliczny, jak i gastronomiczny.
– Naszym zdaniem rynek dań gotowych będzie się stale rozwijał, już w tym roku liczymy na zmianę trendu w kierunku niewielkich zwyżek – mówi z kolei Katarzyna Gospodarek, rzecznik HJ Heinz Polska.
Podobnego zdania są przedstawiciele Horteksu. – Rośnie grupa przede wszystkim młodych konsumentów dbających o zdrową dietę i chcących mniej czasu poświęcić na przygotowanie posiłków. To oni są potencjalnymi nowymi nabywcami mrożonych dań gotowych – mówi Beata Łosiak, rzeczniczka Horteksu, największego producenta mrożonek owocowo-warzywnych w Polsce, który także rozwija sprzedaż mrożonych dań gotowych na bazie warzyw. Jak zapewnia, w ubiegłym roku ich sprzedaż w Polsce urosła o mniej więcej jedną czwartą i stanowią ok. 5 proc. całego rynku mrożonych owoców i warzyw.