Rusza nowe przejście na Ukrainę w Budomierzu

Po trzech latach budowy ruszyło właśnie na Podkarpaciu drogowe przejście graniczne Budomierz-Hruszew na Ukrainę. Inwestycja za 146 mln zł jest jedną z kilku, które szerzej otworzą dla biznesu i turystyki granice UE na Wschód.

Publikacja: 03.12.2013 16:00

Rusza nowe przejście na Ukrainę w Budomierzu

Foto: Fotorzepa, Vitaliy Hrabar NULL Vitaliy Hrabar

Budowa nowej infrastruktury granicznej  od  styku z Obwodem Kalinigradzkim Federacji Rosyjskiej na Północy po południowy,  odcinek polsko- ukraiński ma kosztować prawie miliard złotych. Pieniądze na budowę nowych i modernizację istniejących przejść pochodzą  z kilku źródeł. Środki na przejście w Budomierzu wyłożył budżet państwa, w ramach programu rozwoju infrastruktury granicznej na polsko-ukraińskiej granicy państwowej w latach 2010-2013 (99,2 mln zł), skorzystano też z dofinansowania unijnego uzyskanego w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych (24,6 mln zł) oraz Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina (22,1 mln zł).Inne przejścia, np. te  na granicy z Białorusią na Podlasiu korzystają  przede wszystkim z dofinansowania szwajcarskiego  ( to fundusze wynikające z rozliczeń Berna z UE).

Przejście w Budomierzu  zbudowane przez   konsorcjum warszawskiego Erbudu oraz niemieckiej spółki Wolf&Muller, jest jednym z najnowocześniejszych przejść na granicy zewnętrznej z UE. Dzięki 9 pasom ruchu na wjazd i 8  wyjazdowym, blisko 200 osobowej obsadzie: pracowników obsługi,  funkcjonariuszy straży granicznej i służby celnej , ma  docelowo ma obsługiwać w ciągu doby 8 tysięcy podróżnych ok. 3 tys. samochodów o ładowności do 3,5 t. i 80 autobusów. Odprawę podróżnych  ma przyspieszyć kontrola dokonywana przez służby obu państw w jednym miejscu, w nowoczesnych obiektach, po polskiej stronie.

Miliard na podniesienie szlabanów

Warte niemal miliard złotych inwestycje w nowe przejścia graniczne na Wschodzie, traktowane jako wizytówka UE  Mają otworzyć europejską Wspólnotę, na wymianę towarową ze wschodnimi sąsiadami i ułatwić międzynarodowy transport.

Budowane od podstaw, za 122 mln zł przez Budimex i podwykonawców  przejście w Dołhobyczowie na Lubelszczyźnie ma imponować rozmachem i nowoczesnością. Sześć pasów odpraw, do tego  elektronika  sterująca ruchem pojazdów i w pełni nadzorująca proces kontroli. Infrastruktura obsługująca ruch osobowy ma być gotowa w końcu roku – zapewniają służby prasowe wojewody. Odprawy dla ciężkiego transportu towarowego  to w Dołhobyczowie zadanie na przyszłość: jeśli znajdą się pieniądze na inwestycje po 2013 roku.

Największe Połowce

Pełną parą idą inwestycje  graniczne  na styku z Białorusią.  Aż 178 mln zł ( dofinansowanie z programu współpracy transgranicznej  Polska – Białoruś- Ukraina  UE), będzie kosztować nowe przejście w Połowcach na Podlasiu. To obecnie największa budowa na wschodniej granicy RP i UE. W 2015 roku będzie tu nowoczesne międzynarodowe przejście graniczne o powierzchni 18 hektarów. Już wybudowano budynki dla służb granicznych,  celnych  i administracji. Za 61 mln zł. ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy przejście zyska kompletną, nowoczesną infrastrukturę.

Obecnie przejście w Połowcach przeznaczone jest wyłącznie dla obywateli Polski i Białorusi. Odprawiane są tylko samochody osobowe. Po zakończeniu budowy służby graniczne będą odprawiać w ciągu doby, w dwóch kierunkach, 2000 samochodów osobowych, 50 autokarów i 200 samochodów ciężarowych do 7,5 tony. Na styku z Białorusią do finału zmierza też budowa  terminala kolejowego w Siemianówce. Najprawdopodobniej już od stycznia przyszłego roku odciąży ono  inne podlaskie przejścia, także drogowe,  z trudem radzące sobie z rosnącym ruchem towarowym.

Odnowiona Medyka

Większość inwestycji zakończono już w największych, modernizowanych przejściach. Warbud i jego partner, spółka T4B  za 19 mln zł  unowocześnił i rozbudował terminal odpraw w Korczowej pod Przemyślem. Kontrolerów i celników wspierają urządzenia do automatycznego czytania tablic rejestracyjnych pojazdów i wyrafinowane systemy zarządzania ruchem i kontroli dostępu. Prawie 60 mln zł kosztowała przebudowa  przejścia w Medyce, na historycznym szlaku z Krakowa do Lwowa. Wyposażono je w zdalnie sterowane oświetlenie terminali i dróg dojazdowych, zintegrowany monitoring i lądowisko  dla śmigłowców straży granicznej.

Po modernizacji są już przejścia na Białoruś w Bobrownikach i Kuźnicy Białostockiej  (dwa: drogowe i kolejowe).

Przed Gołdap do Kaliningradu

Na północy, na granicy z rosyjską enklawą kaliningradzką, uzupełniono  teleinformatyczne wyposażenie w uruchomionym dwa lata temu przejściu w Grzechotkach  (budowa kosztowała ponad 120 mln zł).

58 mln zł pochłonie przebudowa i dostosowanie do ruchu towarowego, innego polsko – rosyjskiego przejścia w Gołdapi. Gotowe są już wszystkie budynki, drogi i place, podłączono media.  Przed przyszłorocznym otwarciem  obiekty  wyposażone będą w wagi najazdowe dla tirów i systemy elektronicznego dozoru wspomagające kontrolerów – mówi Edyta Wrotek rzecznik wojewody warmińsko mazurskiego.

Budowa nowej infrastruktury granicznej  od  styku z Obwodem Kalinigradzkim Federacji Rosyjskiej na Północy po południowy,  odcinek polsko- ukraiński ma kosztować prawie miliard złotych. Pieniądze na budowę nowych i modernizację istniejących przejść pochodzą  z kilku źródeł. Środki na przejście w Budomierzu wyłożył budżet państwa, w ramach programu rozwoju infrastruktury granicznej na polsko-ukraińskiej granicy państwowej w latach 2010-2013 (99,2 mln zł), skorzystano też z dofinansowania unijnego uzyskanego w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych (24,6 mln zł) oraz Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina (22,1 mln zł).Inne przejścia, np. te  na granicy z Białorusią na Podlasiu korzystają  przede wszystkim z dofinansowania szwajcarskiego  ( to fundusze wynikające z rozliczeń Berna z UE).

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!
Biznes
Gdzie wyrzucić karton po mleku? Nie wszyscy znają dobrą odpowiedź
Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG