PSA z Dongfengiem, z poparciem GM

Francuski PSA Peugeot Citroen i chiński państwowy Dongfeng Motor uzgodniły główne warunki partnerstwa przemysłowo-handlowego i uzyskały poparcie General Motors

Publikacja: 12.12.2013 14:41

PSA z Dongfengiem, z poparciem GM

Foto: Bloomberg

Porozumienie przewiduje duże zasilenie kapitałowe francuskiej grupy w zamian za dostęp Chińczyków do jej technologii. Obie firmy ustalają nadal szczegóły, ale przewiduje się podwyższenie kapitału Peugeota o 3-4 mld euro oraz wspólne projektowanie i produkowanie tanich małych samochodów na rynki Azji Płd.-Wsch. Peugeot ma nadzieję na sfinalizowanie porozumienia w  I kwartale.

W środę wieczorem rada nadzorcza zaaprobowała podwyższenie kapitału o 3,5 mld euro przez skarb państwa i Dongfenga. Otrzymają za to po 20 proc. udziałów w grupie, a rodzina Peugeotow zmniejszy swój stan posiadania do ok.15 proc. z obecnych 25,2 i 37,9 proc. praw głosu. Rada zgodziła się także na przystąpienie firmy do końcowych negocjacji porozumienia.

General Motors mający od 2012 r. 7 proc. oświadczył, że "rezygnuje z prawa wypowiedzenia sojuszu w razie przejęcia przez strony trzecie udziałów  kapitale Peugeota". To oznacza, że Amerykanie nie sprzeciwiają się objęciu udziałów przez Dongfenga.

PSA  i GM zmniejszyły wielkość spodziewanych oszczędności z ich sojuszu do 1,2 mld dolarów (870 mln euro) do 2018 r. z wcześniejszych 2 mld. Wynika to z tego, ze obie firmy zrezygnowały w październiku z planów produkcji wspólnej rodziny małych samochodów. Będą  nadal pracować razem przy projektowaniu i produkcji małych i kompaktowych jednobryłowców (minivanów). PSA będzie kontynuować w Sochaux wytwarzanie następcy Opla Zafiry

Pojazdy tę będą powstawać na płytach podłogowych PSA, pierwsze pojawią się na rynku w 2016 r. Uruchomiono też  program produkcji małych furgonetek. "Będziemy produkować ponad 700 tys. sztuk rocznie" -  zapowiedzieli Francuzi.

Teraz Peugeot  przeznaczył odpis 1,1 mld euro  na pokrycie strat w działalności zagranicznej  na  skutek niekorzystnych kursów walutowych i gorszych perspektyw sprzedaży w Rosji i Ameryce Łacińskiej - wyjaśnił szef pionu finansowego Jean-Baptiste de Chatillon. Ro ktemu stracił ponad 5 mld euro, w  tym przeznaczył 3 mld na deprecjację aktywów.

Porozumienie przewiduje duże zasilenie kapitałowe francuskiej grupy w zamian za dostęp Chińczyków do jej technologii. Obie firmy ustalają nadal szczegóły, ale przewiduje się podwyższenie kapitału Peugeota o 3-4 mld euro oraz wspólne projektowanie i produkowanie tanich małych samochodów na rynki Azji Płd.-Wsch. Peugeot ma nadzieję na sfinalizowanie porozumienia w  I kwartale.

W środę wieczorem rada nadzorcza zaaprobowała podwyższenie kapitału o 3,5 mld euro przez skarb państwa i Dongfenga. Otrzymają za to po 20 proc. udziałów w grupie, a rodzina Peugeotow zmniejszy swój stan posiadania do ok.15 proc. z obecnych 25,2 i 37,9 proc. praw głosu. Rada zgodziła się także na przystąpienie firmy do końcowych negocjacji porozumienia.

Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy
Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?
Biznes
Karty flotowe jako narzędzie do szukania oszczędności
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!