Popyt na motocykle poszybował

Mimo zbliżającego się końca sezonu, w salonach, w których sprzedawane są motocykle, sprzedawcy mają pełne ręce roboty.

Publikacja: 08.09.2015 13:23

Popyt na motocykle poszybował

Foto: materiały prasowe

Sierpień okazał się kolejnym miesiącem bardzo wysokiego popytu: sprzedano 2172 nowe motocykle, o trzy czwarte więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem.

- Jest to już szósty w tym roku miesiąc, w którym sprzedaż przekroczyła 2 tysiące – komentuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Co ciekawe, w ciągu 10 poprzednich lat nie było ani jednego takiego miesiąca - najwyższy miesięczny rezultat osiągnięto w kwietniu 2008 roku, gdy sprzedano 1,6 tys. motocykli. I choć 2008 rok był jak dotychczas rekordowy, zarejestrowano w nim 10,7 tys. nowych maszyn. Tymczasem w ciągu 8 miesięcy obecnego roku liczba rejestracji sięgnęła prawie 18,9 tys.

Największa część rynku należy do polskiego producenta Romet Motors, który sprzedażą 4251 motocykli zapewnił sobie 22,5-procentowy udział. Na drugim miejscu znajduje się Junak - 3578 zarejestrowanych motocykli, co dało marce 7-krotny wzrost sprzedaży, i najlepszy pod tym względem wynik spośród 10 pierwszych marek. Na trzecim stopniu podium pozostaje Yamaha. Sprzedanych zostało 1687 maszyn tej marki, której rynkowy udział wyniósł po 8 miesiącach 8,9 proc. Sprzedażowy boom to efekt bardzo dużego popytu na motocykle z silnikami o pojemności do 125 cm sześciennych. Prawie wszystkie zarejestrowane motocykle Rometu i Junaka to właśnie maszyny o tej pojemności. Udział tej grupy stale rośnie: stanowiły one 74,1 proc. sprzedaży w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku. Dla porównania, przed rokiem było to 34,7 proc.

Jest to efektem zmian w przepisach, które pozwoliły kierować motocyklem do 125 cm

3

posiadaczom prawa jazdy kat. B. Wcześniej mogli oni bez dodatkowych uprawnień jeździć wyłącznie jednośladami z silnikami o pojemności do 50 cm

3

i mocy silnika do 4 kW. W praktyce są to miejskie skutery nie przekraczające prędkości 50 km na godzinę. A więc wolne, przez to niezbyt bezpieczne, bo nie oferujące wystarczającego przyspieszenia przy wyprzedzaniu. Tymczasem 125-ki są niewiele droższe, za to o niebo praktyczniejsze. I bardzo łatwo się je prowadzi.

W rezultacie na drugie miejsce w sprzedażowych rankingach spadły motocykle duże, z silnikami powyżej 750 cm

3

. Ich udział w rynku zmalał w porównaniu z ubiegłym rokiem z 31,5 proc. do 14 proc. PZPM odnotował jednak w tym segmencie wzrost sprzedaży - o 12,6 proc. do 2635 sztuk. Kolejność czołowej trójki marek to: BMW, Harley-Davidson oraz Yamaha.

Biznes
KE zapowiada deregulację, Chiny odpowiadają cłami odwetowymi, a Polska poza europejskim modelem AI
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Biznes
GPW: Spółki z sektora medycznego pod lupą
Biznes
Wojna celna Trumpa zawieszona, przemysł w Europie się stabilizuje, a Wielka Brytania chce resetu z UE
Biznes
Sądne dni w sporze o imperium Zygmunta Solorza
Biznes
Ontario zakazuje prowadzenia interesów z firmami z USA. Silny cios w Elona Muska