Koniec największego od 50 lat strajku w General Motors

Branżowy związek United Auto Workers ogłosił, że jego członkowie zaaprobowali nowy 4-letni układ zbiorowy pracy z General Motors kończąc najdłuższy strajk w sektorze motoryzacji od 50 lat

Publikacja: 27.10.2019 16:19

Koniec największego od 50 lat strajku w General Motors

Foto: Bloomberg

UAW podał, że 57 proc. jego członków pracujących przy produkcji głosowało za umową z dyrekcją kończąc 40-dniowy strajk.

Prezes Mary Barra oświadczyła w komunikacie, że nowy układ zbiorowy „uznaje istotny wkład naszych pracowników w ogólny sukces firmy, przewiduje duży pakiet wynagrodzeń i dodatków, dodatkowe inwestycje i zwiększanie zatrudnienia w naszej działalności w Stanach" - cytuje Reuter

UAW uzyskał od kierownictwa GM podwyżkę zarobków i dodatków dla ok. 48 tys. uczestników strajku. Na podstawie porozumienia pracodawca podwyższy zasadnicze zarobki, wypłaci po 11 tys. dolarów premii motywacyjnej, zainwestuje w Stanach 9 mld dolarów, w tym 7,7 mld bezpośrednio w swe zakłady, a resztę w spółki j. v., stworzy albo zachowa 9 tys. miejsc pracy dla członków UAW.

Protest zaczął się 16 września, z postulatami podwyżek, większego bezpieczeństwa miejsc pracy, większego udziału w zyskach i ochrony zasiłków na ochronę zdrowia. Strajkujący chcieli otrzymać też zapewnienia dotyczące losu zakładów przewidzianych do zamknięcia.

Robotnicy w GM zaczęli wracać do pracy w sobotę rano. Koncern wznowi stopniowo pracę w kilku unieruchomionych fabrykach w Meksyku. Pierwsza ruszyła w sobotę fabryka silników w Ramos Arizpe, produkująca w tej samej miejscowości skrzynie biegów i montownia aut Chevrolet Blazer ruszy w poniedziałek, podobnie jak wszystkie zakłady GM w Silao. Do końca przyszłego tygodnia wszystkie będą funkcjonować normalnie.

Strajk w General Motors kosztował koncern ponad 2 mld dolarów, GM nie wypuścił w tym czasie ok. 300 tys. samochodów,. ale będzie usiłował odrobić część tych strat w najbliższych miesiącach. Resort pracy podał z kolei, że z powodu strajku uległo likwidacji co najmniej 46 tys. miejsc pracy w sektorach nierolniczych.

Związek zawodowy UAW ogłosił ponadto, że od poniedziałku 28 października rozpoczyna z drugim w sektorze koncernem Forda rozmowy o nowym układzie zbiorowym. Wcześniej obie strony podały o znacznym postępie w rozwiązywaniu wielu spornych kwestii..

W odróżnieniu od GM, Ford nie sygnalizował, że chce zamykać fabryki, ale jego szefowie mówili, że przyszłe samochody elektryczne będą potrzebowały o 30 proc. mniejszej załogi do ich produkcji. Ford stwierdził, że liczy na „osiągnięcie uczciwego porozumienia, które pomoże mu zwiększyć konkurencyjność, zachowa i ochroni dobrze płatne miejsca pacy w produkcji".

Biznes
Nadchodzi dobry koniec roku dla polskiej zbrojeniówki
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Biznes
Jaka jest w Polsce sytuacja firm na tle Europy? Najnowsze badania
Biznes
IKEA zapłaci 6 mln euro odszkodowania więźniom z NRD. Co z innymi firmami?
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Nowa strategia cyfryzacji – priorytety rządu pod ostrzałem ekspertów
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Biznes
Rządowa strategia cyfryzacji w ogniu krytyki