Już prawie trzech na dziesięciu Polaków zetknęło się ze skrótem ESG. To prawie dwa razy więcej niż przed rokiem. Niemal czterech na dziesięciu zapewnia też, że kupując produkty lub usługi zwracają uwagę na to, czy dana firma dba o środowisko naturalne, ład korporacyjny, zrównoważony rozwój, czyli działa zgodnie z zasadami określanymi skrótem ESG. Ta grupa świadomych konsumentów jest teraz o kilka punktów procentowych większa niż rok wcześniej – wynika z niedawnego sondażu ogólnopolskiego panelu badawczego Ariadna na zlecenie Instytutu ESG.
Środowiskowe i społeczne zaangażowanie polskich konsumentów jeszcze lepiej wygląda w globalnym badaniu Sustainability Sector Index 2023 firmy Kantar, które w ubiegłym roku objęło ponad 30 państw, w tym Polskę. Według niego, aż 80 proc. Polaków i 84 proc. respondentów na świecie zwraca uwagę na kwestie zrównoważonego rozwoju (pod tym kątem oceniano w badaniu 42 kategorie produktów i usług).
Luka w działaniu
– Zainteresowanie konsumentów tematem ESG i zrównoważonego rozwoju rośnie w czasie. Jak pokazują lokalne i globalne analizy Kantar rośnie także czujność względem komunikacji firm i marek na ten temat – ocenia Katarzyna Zalewska, ekspertka odpowiedzialna za obszar doradztwa w zakresie zrównoważonego rozwoju w firmie Kantar Polska. Jak przypomina, 63 proc. polskich uczestników Sustainability Sector Index 2023 deklaruje, że zwraca dużą uwagę na kwestie środowiskowe i społeczne poruszane w serwisach informacyjnych.
– Za tym rosnącym wyczuleniem Polek i Polaków w kwestii zrównoważonego rozwoju, nie idzie dynamiczna zmiana w postaci ich zachowań czy wyborów zakupowych. Widoczna jest luka między deklarowanymi chęciami czy dostrzeganymi istotnymi wyzwaniami zrównoważonego rozwoju a faktycznymi działaniami, które podejmujemy w związku z deklarowanymi wartościami – przyznaje ekspertka Kantara.