Wdrażanie technologii bazującej na sztucznej inteligencji staje się obecnie warunkiem utrzymania konkurencyjnej pozycji przez przedsiębiorstwa. Jednak efektywne przeprowadzenie tego procesu jest skomplikowane i wiąże się z wieloma barierami. Nic dziwnego więc, że – jak podają przedsiębiorcy ankietowani przez „Rzeczpospolitą” – wśród największych wyzwań czekających na polskie firmy w najbliższym czasie są właśnie automatyzacja (32,8 proc. wskazań) oraz AI (31,3 proc.).
Brakuje fachowców, ale u nas nieco mniej
Te wyniki – w zestawieniu z najnowszym badaniem Dell Technologies – pokazują, że przed przedsiębiorcami jest wiele do zrobienia. Bo ucieczka od tej technologicznej zmiany jest nierealna. 81 proc. firm z Polski i świata twierdzi, że sztuczna inteligencja znacząco zmieni funkcjonowanie biznesu w przyszłości, przy czym wśród najszybciej rosnących przedsiębiorstw (podmioty notujące w ub.r. wzrost przychodów o co najmniej 25 proc.) ów odsetek jest jeszcze wyższy i przekracza 90 proc.
Wśród ankietowanych przez Dell na świecie (badania prowadzono w 40 krajach, w tym w Polsce) panuje duży optymizm dotyczący AI. Respondenci widzą transformacyjny potencjał tej technologii w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa IT oraz podniesienia produktywności (po 52 proc.), czy wzrostu jakości obsługi klienta (51 proc.). Jednakże, podobnie jak w przypadku badań „Rzeczpospolitej”, dostrzegają też liczne bariery. Jakie? Od braku rąk do pracy, przez kwestie dotyczące prywatności danych oraz bezpieczeństwa, po brak budżetu na wdrożenia AI i problem z przestarzałym lub zbyt złożonym środowiskiem IT (w badaniu Dell o obu kwestiach mówi aż 29 proc. firm).
Analitycy nie mają wątpliwości, że kluczowy problem to jednak niedobór specjalistów w dziedzinie AI. Jak tłumaczy Niklas Enge, dyrektor polskiego oddziału firmy Progress, deficyt ekspertów jest bezpośrednim wynikiem gwałtownego rozwoju systemów sztucznej inteligencji. Zwraca on uwagę, że tempo, w jakim one powstają, często przewyższa możliwości specjalistów do pełnego zrozumienia ich potencjału i przeprowadzenia dogłębnych badań, w rezultacie czego obserwujemy powstawanie tzw. luki wiedzy (z ang. knowledge gap).
– To istotny problem, ponieważ wiele firm zdaje sobie sprawę z konieczności implementacji AI, ale nie posiada rzeczywistej wiedzy na temat tej technologii. W związku z tym przedsiębiorstwa poszukują wsparcia u zewnętrznych ekspertów – komentuje Enge.