Premierowy pokaz strojów z Faras w Luwrze

17 października w paryskim Luwrze odbędzie się pokaz strojów zrekonstruowanych przez badaczy i projektantów z Polski na podstawie malowideł z Faras.

Publikacja: 16.10.2024 20:06

Zrekonstruowany strój królewski z Faras

Zrekonstruowany strój królewski z Faras

Foto: Paulina Matusiak

Pokaz przybliży pięć sylwetek postaci, pojawiających się w malowidłach zdobiących niegdyś ściany katedry w Faras, a obecnie znajdujących się Galerii Faras w Muzeum Narodowym w Warszawie i w kolekcji Sudańskiego Muzeum Narodowego w Chartumie. Pokazane zostaną dwa stroje królewskie, dwie szaty matek królewskich i strój biskupa, prezentowane przez współczesnych modeli. W rolę dawnych dostojników wcielili się Sudańczycy, przedstawiciele wspólnoty z Holandii i Niemiec, fotografowani w kościele pastora van Ars w Hadze.

Niecodzienna prezentacja jest efektem interdyscyplinarnego projektu „Kreacje władzy. Obraz rodziny królewskiej i kleru w średniowiecznej Nubii”, kierowanego przez dr. Karela Innemée z Wydziału Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. Badaczy stroje ze średniowiecznego Faras interesowały jako sposób komunikowania się władzy w kulturze nubijskiej i odzwierciedlenie relacji między monarchią a kościołem. W eksperymentalnym projekcie uczestniczyli archeolodzy i projektanci.

Czytaj więcej

Agnieszka Rosales-Rodriguez: Przed Muzeum Narodowym potężne zmiany po wyprowadzce Muzeum Wojska Polskiego

W części archeologiczno-historycznej projektu dr Magdalena Woźniak-Eusèbe (Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej im. Kazimierza Michałowskiego UW) i dr hab. Dobrochna Zielińska (Wydział Archeologii UW) badały, w jaki sposób chrześcijaństwo, nowa wiara, która przyszła do Nubii z Konstantynopola w VI wieku, wpłynęła na formę oficjalnych strojów władców oraz przywódców religijnych.

Wizualizacja hierarchii władzy w Faras

Pracę badaczy archeologów z Uniwersytetu Warszawskiego wsparli projektanci z Uniwersytetu SWPS, pod opieką kuratorską dr Agnieszki Jacobson-Cieleckiej, którzy we współpracy z School of Form poszerzyli analizę materiału archeologicznego o praktyczną wiedzę, opartą na znajomości ergonomii, ruchu, konstrukcji strojów, tkanin oraz metod ich barwienia i zdobienia.

Pierwszym zadaniem w tej części było odtworzenie historycznych barw szat królewskich i kapłańskich. Projektantki Dorota Roqueplo i Agnieszka Jacobson-Cielecka wybrały te najbardziej zbliżone do oryginalnej kolorystyki, korzystając z naukowych ekspertyzy dr hab. Katarzyny Schmidt-Przewoźnej z USWPS, jak i odwołując do zbiorów Textile Research Centre w Lejdzie w Holandii i galerii Faras w Muzeum Narodowym w Warszawie. Tkaniny - wełna, jedwab, len i bawełna – były barwione w sposób naturalny i zgodnie z historyczną paletą a następnie ozdobione zostały wzorami drukowanymi przez szablony, ręczne hafty i aplikacjami.

Zespołem pracującym nad konstrukcją strojów i dekoracją tkanin kierowała Dorota Roqueplo, wybitna kostiumografka, wielokrotnie nagradzana m.in. za projekty do filmów „Kos” Pawła Maślony, „Warszawa 44” Jana Komasy, „Młyn i krzyż” Lecha Majewskiego” „Nikifora” Joanny Kos-Krauze.

Czytaj więcej

Cyfrowo zrekonstruowana egipska „Księga umarłych”

Stroje dworskie z malowideł w Faras obrazują zmieniającą się w czasie kombinację widocznych inspiracji bizantyjskich, które przyszły do królestwa wraz z chrystianizacją, z elementami rodzimej kultury i nowej mody.

Malowidłą z Faras tylko w Warszawie i Chartumie

Odkrycie malowideł w Faras sięga lat 60. XX wieku. Kiedy rząd Egiptu podjął decyzję o budowie Wielkiej Tamy w Asuanie, pod egidą UNESCO zorganizowano wówczas międzynarodową akcję ratowania zabytków, w której uczestniczyło 26 krajów. Polski zespół archeologów pod kierownictwem prof. Kazimierza Michałowskiego z Uniwersytetu Warszawskiego wybrał jako miejsce badań miasto Faras, jedną ze stolic średniowiecznego królestwa Nobadii, a po jego zjednoczeniu z królestwem Makurii, stolicę północnej prowincji. Zjednoczone Królestwo Makurii w Dolinie Nilu istniało VI-XIV wieku na terenach południowego Egiptu i północnego Sudanu. Było częścią krainy historycznej nazywanej Nubią. Polscy archeolodzy odkryli tam katedrę z unikatowymi malowidłami. Ponad 60 z nich stało się podstawą założenia Galerii Faras w Muzeum Narodowym w Warszawie. W sumie odkryto 169 malowideł. Muzea w Warszawie i w Chartumie to jedyne miejsca na świecie, gdzie można zobaczyć te niezwykłe dzieła.

Pokaz w Luwrze odbędzie się w Auditorium Michel Laclotte 1  w ramach cyklicznego programu „Midis de l’archéologie!”

Pokaz przybliży pięć sylwetek postaci, pojawiających się w malowidłach zdobiących niegdyś ściany katedry w Faras, a obecnie znajdujących się Galerii Faras w Muzeum Narodowym w Warszawie i w kolekcji Sudańskiego Muzeum Narodowego w Chartumie. Pokazane zostaną dwa stroje królewskie, dwie szaty matek królewskich i strój biskupa, prezentowane przez współczesnych modeli. W rolę dawnych dostojników wcielili się Sudańczycy, przedstawiciele wspólnoty z Holandii i Niemiec, fotografowani w kościele pastora van Ars w Hadze.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie
Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Archeologia
Co archeolodzy znaleźli w podziemnym tunelu w Gucin Gaju?
Archeologia
Pompeje wciąż niepoznane. Archeolodzy odkryli szczątki kolejnych ofiar erupcji Wezuwiusza
Archeologia
Wybrzeże Anatolii. Złoty skarb odkryty w ruinach starożytnego Notion
Archeologia
Tajemnica dziwnej mumii rozwiązana. "Kobieta Krzycząca" umierała w cierpieniu