Skuteczne wsparcie ekspansji MŚP w e-handlu

Współczesny polski e-konsument jest wymagający i świadomy. Dlatego aby odnieść sprzedażowy sukces w e-commerce, mali i średni przedsiębiorcy muszą wykazać się biznesową elastycznością, aby nadążać za zmieniającymi się potrzebami konsumentów. Nie muszą tego robić na własną rękę – mogą skorzystać z gotowych rozwiązań, jakie oferuje m.in. marketplace. W taki sposób rozwój lokalnych MŚP wspiera Amazon.

Publikacja: 16.01.2025 22:34

Do rąk klientów Amazon w 2023 r. trafiło ponad 30 mln produktów od polskich małych i średnich przeds

Do rąk klientów Amazon w 2023 r. trafiło ponad 30 mln produktów od polskich małych i średnich przedsiębiorców. To średnio jeden na sekundę. Na eksport postawiło aż 90 proc. MŚP na Amazon, a wartość ich sprzedaży zagranicznej w 2023 r. przekroczyła 4,7 mld zł

Foto: mat. pras.

Handel elektroniczny w Polsce wciąż jest na fali, choć jej siła nieco się ustabilizowała. Wciąż stawia jednak przed przedsiębiorcami nowe wyzwania i możliwości. Według ostatniego raportu „E-commerce w Polsce 2024”, przygotowanego przez Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska, aż 78 proc. z 30 mln polskich internautów deklaruje dokonanie zakupów online. To wskazuje na dojrzałość sektora, ale także na potencjał dalszego rozwoju. Z kolei według wyliczeń Dun & Bradstreet Poland tylko w 2023 roku powstało 8 tys. sklepów internetowych.

„Wszyscy badani mają niezmiennie bardzo dobrą opinię o zakupach przez internet i w stosunku do poprzedniej fali badania ta opinia nie uległa zmianie. Nadal e-zakupy mają bardzo pozytywny wizerunek nie tylko wśród kupujących online, ale także wśród tych niekupujących. Zakupy internetowe są przede wszystkim postrzegane jako łatwe i dające większe możliwości wyboru niż kupowanie w sklepach tradycyjnych, ale także jako szybsze”, czytamy w raporcie.

Niezmiennie tym, co najczęściej zachęca badanych do e-zakupów, jest całodobowa dostępność towarów i usług (73 proc. wskazań). Kolejne na tej liście są: wygoda zakupów (brak konieczności jechania do sklepu, 72 proc.) i ceny (atrakcyjniejsze niż te w tradycyjnych sklepach, 65 proc.). Na czwartym miejscu uplasował się nieograniczony czas wyboru. W dalszej kolejności badani wskazywali większy asortyment i łatwość porównywania ofert.

Trendy w e-zakupach

Preferencje dotyczące dużego wyboru i cen produktów, kosztu oraz czasu dostawy, jak również sprawdzonych opinii innych kupujących stanowią odpowiedź, dlaczego polscy konsumenci coraz chętniej wybierają zagraniczne marketplace’y – jak deklaruje ponad jedna trzecia badanych – co stanowi skok o 6 pkt proc. wobec badania w 2023 r.

– Polacy oczekują, że zakupy w internecie mają być wygodne i z szybką dostawą. Chcą być pewni tego, co kupują i robić to bezpiecznie. Marketplace to wiele sklepów pod jednym adresem – jak galeria handlowa w handlu tradycyjnym – z szeroką i zróżnicowaną ofertą produktową. Jednocześnie to przestrzeń dla małych i średnich przedsiębiorców (MŚP), którzy mogą docierać tym kanałem do milionów odbiorców, do których sami nie mieliby szans dotrzeć – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, country leader Amazon.pl.

Ruch jak na marketplace

Liderem wśród serwisów typu marketplace w Europie pod względem udziału w ruchu internautów jest Amazon. Jak wynika z raportu grupy badawczej RetailX, serwis skupia 17 proc. ruchu generowanego przez 1 tys. największych sklepów internetowych tego typu w Europie. Na tę przewagę składają się przede wszystkim zasięg i zaufanie, jakie zbudował marketplace przez lata funkcjonowania, a także za sprawą umiejętności spojrzenia na lokalne potrzeby z globalnej perspektywy.

– Wiemy, czego oczekują Polacy od zakupów w sieci. Chcą mieć duży wybór, niskie ceny i szybką dostawę – zresztą podobnie jak klienci na całym świecie. Wiemy też, że w każdym kraju na decyzje zakupowe wpływają inne wartości społeczno-kulturowe. W zależności od miejsca kupujących mogą najbardziej interesować np. promocje i specjalne okazje, personalizacja czy zrównoważona dostawa. W Polsce widoczne jest coś jeszcze – a mianowicie chęć wspierania lokalnych marek i sprzedawców. Według badania „Teraz Polska” ponad 84 proc. konsumentów, gdy ma możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia – wyjaśnia Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.

– Jedną z podstawowych zasad, którymi się kierujemy, jest klientocentryczność. Determinuje ona wszystkie nasze działania. Dla nas i dla współpracujących z nami sprzedawców potrzeba klienta jest drogowskazem, za którym zawsze podążamy. Dlatego niedawno na Amazon.pl uruchomiliśmy sklep „Polskie Marki”, promujący produkty lokalnych brandów z wielu branż, w tym wyposażenia domu, kosmetycznej, odzieżowej czy artykułów dla dzieci. Program ma swoje korzenie w najbardziej rozwiniętych sklepach Amazon w Europie, a teraz dostępny jest także w Polsce. To wsparcie nie tylko dla popularnych polskich marek, ale także dla lokalnych rzemieślników oraz małych i średnich przedsiębiorców, którzy dopiero odkrywają potencjał e-commerce – wymienia menedżerka zarządzająca sklepem Amazon.pl.

Wsparcie dla polskich przedsiębiorców…

Jak zauważa Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, rozwój działalności na Amazon.pl dla wielu firm jest doskonałym fundamentem do rozpoczęcia eksportu.

– Obserwujemy, jak przedsiębiorcy z każdym rokiem bardziej interesują się sprzedażą międzynarodową i zwiększaniem swoich umiejętności w obszarze cross-border e-commerce. Polscy sprzedawcy nie są bierni i bardzo zależy im na rozwijaniu kompetencji. Niekiedy brakuje im jednak wiary w siebie – obawiają się np., że e-commerce jest już nasycony i trudno w nim znaleźć niszę dla swojego biznesu – zauważa Katarzyna Ciechanowska-Ciosk. – Dlatego Amazon wciela się w rolę przewodnika, który ma ułatwić początki i prowadzić sprzedawców po świecie e-handlu. Marketplace to miejsce, w którym wszyscy przedsiębiorcy – niezależnie od skali działalności – mają dostęp do tych samych konsumentów. Amazon to przestrzeń, w której każdy gracz ma szansę na sukces – a my chętnie wspieramy ich na tej drodze – podkreśla.

Potwierdzają to opinie samych przedsiębiorców.

– Wejście na Amazon było znaczącym krokiem dla rozwoju Retoo. Nasze produkty są już dostępne w ośmiu europejskich sklepach: w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Szwecji, Włoszech i oczywiście w Polsce, a wszystkie te lokalizacje odpowiadają za ponad 30 proc. sprzedaży Retoo. W 2023 roku zrealizowaliśmy wspólnie ponad 519 tys. zamówień – mówi Mateusz Kacprzak z Retoo. Firma planuje również poszerzenie swojej działalności e-commerce o Wielką Brytanię. Oferuje elektronikę, małe ADG i akcesoria do domu.

Dzięki współpracy z Amazon swoją działalność na terenie Europy, w krajach takich jak Niemcy, Francja, Holandia czy Szwecja, szybko rozszerzyła Kubota. Ekspansja przyniosła nie tylko wzrost sprzedaży, ale także cenne doświadczenia.

– Amazon to możliwość dotarcia tam, gdzie inaczej trudno byłoby nam dotrzeć – przekonuje Paweł Dąbrowski, dyrektor marketingu e-commerce w firmie Kubota. – Można oczywiście zainwestować miliony w ogólnopolską reklamę, ale to jest za drogie i nieefektywne. Chodzi o oddanie pewnych kompetencji, jak zarządzanie sprzedażą, marketingiem w pewnych obszarach, tym, którzy się na tym najlepiej znają. Amazon ma wypracowane procedury, sposoby działania, docierania, prezentacji oferty – tam wszystko już działa, nie trzeba wymyślać koła na nowo.

Na Amazon sprzedawcy mogą realizować obsługę zamówień samodzielnie lub korzystać z międzynarodowej sieci dystrybucji. Program Fulfilment by Amazon (FBA) umożliwia im outsourcing procesów logistycznych, w tym odbiór, przechowywanie, pakowanie i dostarczanie produktów, jak również obsługę klientów w lokalnych językach oraz zwrotów, pozwalając przedsiębiorcom skupić się na swojej głównej działalności i rozwoju oferty.

Co więcej, nowi sprzedawcy na Amazon.pl mogą teraz skorzystać także ze specjalnych zachęt. – Aby sprostać potrzebom MŚP i ułatwić im start działalności na marketplace, Amazon nie pobiera prowizji i opłaty abonamentowej przez pierwsze sześć miesięcy od uruchomienia sprzedaży. Skuteczną zachętą do skorzystania z możliwości rozwoju na marketplace są również oferty specjalne i liczne okazje sprzedażowe – podkreśla Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.

Efekty wsparcia Amazon dla krajowych przedsiębiorców są wymierne. W 2023 r. do rąk klientów serwisu trafiło ponad 30 mln produktów od polskich MŚP. To średnio jeden na sekundę. W 2023 r. na eksport postawiło aż 90 proc. MŚP na Amazon, a wartość ich sprzedaży zagranicznej przekroczyła 4,7 mld zł.

Te działania doceniają także konsumenci. Według raportu aplikacji finansowej Revolut, z której korzystają w Polsce ponad 4 mln użytkowników, podczas Black Friday w 2024 r. Amazon zdominował segment zakupów online dokonywanych za pomocą Revoluta.

…i konsumentów

Oczekiwania konsumentów związane z pozytywnym doświadczeniem zakupowym w e-sklepach oraz bezpieczeństwem są związane także z ich rosnącą wiedzą dotyczącą praw konsumenckich.

Jak wynika z badania Ariadny „(Nie)świadomy konsument”, zrealizowanego na rzecz Fundacji Forum Konsumentów i Amazon, 80 proc. badanych ocenia swój stan wiedzy jako raczej dobry – to aż o 30 pkt proc. więcej niż w 2023 r. W 2024 r. – w porównaniu z 2023 r. – znacznie wzrosła także liczba osób deklarujących chęć poszerzenia swojej wiedzy w tym zakresie, do 57 proc. z 47 proc. przed rokiem.

– Dlatego chętnie dzielimy się sposobami na bezpieczne i udane zakupy, nad czym sami pracujemy każdego dnia. W ramach kampanii „sPRAWA dla konsumenta” podpowiadamy, jakie sklepy wybierać i na co zwracać uwagę, by unikać przykrych niespodzianek podczas zakupów w sieci – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.

Sektor e-commerce w Polsce ma przed sobą dobre perspektywy rozwoju, a serwisy takie jak Amazon pełnią rolę katalizatora tego procesu. Kluczem do sukcesu dla przedsiębiorców będzie umiejętność adaptacji do zmieniających się preferencji konsumentów oraz efektywne wykorzystanie dostępnych narzędzi. Ci, którzy wsłuchują się potrzeby swoich konsumentów i implementują nowe technologie personalizujące doświadczenia zakupowe i optymalizujące procesy operacyjne w ramach wsparcia rozwoju biznesu, mogą uzyskać przewagę nad konkurencją, zdobyć nowych lojalnych klientów, a tym samym zwiększyć sprzedaż.

Handel elektroniczny w Polsce wciąż jest na fali, choć jej siła nieco się ustabilizowała. Wciąż stawia jednak przed przedsiębiorcami nowe wyzwania i możliwości. Według ostatniego raportu „E-commerce w Polsce 2024”, przygotowanego przez Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska, aż 78 proc. z 30 mln polskich internautów deklaruje dokonanie zakupów online. To wskazuje na dojrzałość sektora, ale także na potencjał dalszego rozwoju. Z kolei według wyliczeń Dun & Bradstreet Poland tylko w 2023 roku powstało 8 tys. sklepów internetowych.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Rynek płatności cyfrowych u progu 2025 roku. Co będzie miał z jego rozwoju polski e-commerce?
Analizy Rzeczpospolitej
Odkrywajmy potencjał płynący z cyfryzacji
Analizy Rzeczpospolitej
Jak klienci kupują w internecie i czego oczekują
Analizy Rzeczpospolitej
Rynek e-handlu systematycznie rośnie. Ma dobre perspektywy
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego