Szkolenia coraz częściej przez internet

Nawet pracodawcy, którzy wcześniej stawiali na tradycyjne kursy w sali, przekonują się do nauki online, tym bardziej że nowe technologie pomagają też zdobyć praktyczne umiejętności w wirtualnym świecie.

Publikacja: 16.09.2022 10:15

Rozwiązania Virtual Reality sprawdzają się w postpandemicznej rzeczywistości

Rozwiązania Virtual Reality sprawdzają się w postpandemicznej rzeczywistości

Foto: Fxquadro/AdobeStock

Tysiąc pracowników polskiej fabryki Mercedes-Benz w Jaworze szkoliło się i wdrażało do pracy, zanim jeszcze w nowobudowanym zakładzie stanęły nowoczesne linie produkcyjne i maszyny. Umożliwiły to nowe technologie, a konkretnie rozwiązania Virtual Reality (VR) – bo do wirtualnej rzeczywistości przeniesiono silnik mercedesa, tworząc jego „cyfrowego bliźniaka” w 3D, a potem w cyfrowej przestrzeni odwzorowano kolejne etapy montażu urządzenia.

Pracownicy szkolili się w okularach VR na 110 wirtualnych stacjach roboczych odtworzonych precyzyjnie z linii produkcyjnej fabryki, wraz ze wszystkimi elementami i narzędziami. – Wykorzystujemy je do tej pory, szkoląc pracowników, zanim jeszcze wejdą na prawdziwą linię produkcyjną – zaznacza Thomas Kaiser, dyrektor Produkcji i Utrzymania Ruchu w Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

Kurs jak gra

Technologię do wirtualnych szkoleń w Jaworze dostarczyła polska spółka Aidar, która specjalizuje się m.in. w rozwiązaniach wirtualnej rzeczywistości (VR) do szkolenia pracowników przemysłowych. Tworzy symulatory środowiska pracy, które pozwalają zanurzyć się w tzw. metawersum, czyli trójwymiarowym świecie – sztucznym, ale odczuwanym jak rzeczywisty.

Jak tłumaczy Przemysław Maliszewski, prezes i współzałożyciel Aidar, technologie immersyjne (rzeczywistość wirtualna – VR, rozszerzona – AR, i mieszana) pozwalają na osiągnięcie efektów niedostępnych przy tradycyjnych metodach szkoleniowych. Pozwalają pracownikom przećwiczyć w wirtualnym świecie czynności, z którymi zetkną się w fizycznym środowisku produkcji. – Możemy stworzyć stół roboczy z kompletem narzędzi, można bezpiecznie podejść i obserwować pracujący silnik, można brać do ręki wkrętarkę i za jej pomocą odkręcić lub dokręcić śruby – wylicza Maliszewski.

Dla starszych pracowników, zwłaszcza tych, którzy nie są oswojeni z grami komputerowymi, nauka w wirtualnej rzeczywistości, podobnie jak kursy online, bywa wyzwaniem. Jednak dla młodych pokoleń, które mają coraz większy udział w rynku pracy, jest to całkiem naturalny wybór. – Mamy dosyć młodą załogę. To jest pokolenie wychowane na konsolach do gier, dla których takie szkolenie w VR kojarzy się z zabawą, którą lubią i w której dobrze się odnajdują. Można powiedzieć więc, że VR pozwala nam szkolić poprzez zabawę i to się nam doskonale sprawdza – podkreśla Thomas Kaiser.

Wybór młodych

Według niedawnego badania Randstad prawie co trzeci z pracowników w wieku 18–29 lat preferuje samodzielną naukę online, a 40 proc. też najchętniej uczyłoby się zdalnie, choć w grupie. Zarówno indywidualne, jak i grupowe szkolenia online bardzo zyskały na popularności w czasie pandemii, która bardzo ograniczyła dostęp do tradycyjnej stacjonarnej nauki.

Rozwinęła się też oferta kursów internetowych, szczególnie tych z IT, które pomagają zdobyć bardzo deficytowe w Polsce kompetencje cyfrowe, a wielu osobom ułatwiają też zmianę zawodu. Jak ocenia Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT w internetowej szkole programowania Kodilla.com, kursami online coraz bardziej interesują się ludzie młodzi. O ile wcześniej największą grupą uczestników szkoleń IT były osoby po 30. roku życia, to teraz dokształcają się również studenci, którzy najczęściej wybierają kursy z projektami praktycznymi.

– Obserwujemy wzrost zainteresowania nauką online zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i firm, które inwestują w rozwój swoich pracowników poprzez oferowanie im szkoleń z zakresu kompetencji cyfrowych – podkreśla Beata Jarosz, prezeska i współzałożycielka szkoły programowania i kompetencji cyfrowych Future Collars, która skupia się teraz na rozwinięciu oferty dla firm, która obejmuje kompleksowe programy reskillingowe pracowników do branży IT.

W czasie pandemii wiele firm po raz pierwszy sięgnęło po kursy online, a spora część została przy nich do dziś. Piotr Piasecki, prezes PIFS, mówi o rosnącej popularności nauki hybrydowej (blended learning), gdy teorii uczy się zdalnie, a praktyczne doświadczenie zdobywa się stacjonarnie. I coraz częściej z udziałem VR.

Atut efektywności

Fabryka w Jaworze nie jest jedynym zakładem w Polsce, która w szkoleniach wykorzystuje przemysłowe metawersum. Sięgnął też po nie (również przy wsparciu Aidara) Canpack, znany producent puszek do napojów. – W post-pandemicznych realiach technologie VR/AR stają się obiecujące, gdyż dwa lata lockdownu pokazały, że rozwiązania te mogą być odpowiedzią na wiele palących problemów operacyjnych – twierdzi Waldemar Milewski, menedżer w Canpack, dodając, że szkolenia z wykorzystaniem VR ułatwiają pracownikom produkcyjnym zdobycie praktycznych umiejętności w znacznie krótszym czasie. Nie jest to wprawdzie tanie rozwiązanie, bo jak podkreśla Przemysław Maliszewski, przedsiębiorstwo, które decyduje się na rozwiązania szkoleniowe w rzeczywistości mieszanej, bierze udział w procesie tworzenia własnej gry. Można ją natomiast skalować, dokładając kolejne działy i pozycje. W dużych firmach, które praktycznie stale wdrażają nowych i doszkalają obecnych pracowników, ten koszt się szybko zwraca.

– Pierwsze raporty z wyników pokazują, że efektywność szkoleń podniosła się nawet o 40 proc. Wirtualne wersje szkoleń są też lepiej postrzegane, ludzie je lubią – podkreśla Thomas Kaiser.

Rosnący rynek wart miliardy dolarów

Globalny rynek wirtualnej rzeczywistości w obszarze edukacji, który był wart 6,4 mld USD w zeszłym roku, w tym roku urośnie do 8,7 mld USD, zaś w 2026 roku może osiągnąć prawie 22 mld dolarów. Tak wynika z danych „Virtual Reality In Education Global Market Report 2022, by Component, Deployment, Application”, który przygotowała firma Research And Markets.

Świetlane perspektywy technologii immersyjnych (VR i AR) oraz metawersum dostrzega też IDC, firma badawcza z rynku IT. Zdaniem jej analityków, chociaż technologie immersyjne i metawersum są na razie kojarzone głównie z rozrywką i branżą gamingową, to już niedługo wiodącym komercyjnym zastosowaniem AR i VR będą szkolenia i utrzymanie ruchu w przemyśle. Ich popularność mogą zwiększyć badania potwierdzające efektywność kształcenia w wirtualnej rzeczywistości. Według badań firy PwCm szkolenie VR zajmuje czterokrotnie mniej czasu niż standardowa nauka w klasie, przy identycznych efektach. VR pomaga też skupić się na temacie szkolenia, dzięki czemu nauczana treść jest lepiej zapamiętywana.

Co więcej, VR sprawdza się nie tylko przy zdobywaniu umiejętności praktycznych (m.in. w szkoleniach pilotów na symulatorach lotu czy symulacji pracy w ekstremalnych warunkach), ale też zyskuje na popularności w rozwoju tzw. kompetencji miękkich, w tym skutecznej komunikacji czy zarządzania ludźmi.

Analizy Rzeczpospolitej
Polska na celowniku najemców
Analizy Rzeczpospolitej
Transport i magazyny przeładowane problemami finansowymi
Analizy Rzeczpospolitej
Wielkie pudła? Współczesne magazyny to coś więcej
Analizy Rzeczpospolitej
Inwestorzy garną się nad Wisłę
Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle