Czym służba cywilna wyróżnia się spośród pozostałych formacji urzędniczych, takich jak urzędnicy państwowi czy samorządowi?
Przede wszystkim ma umocowanie w konstytucji. Zgodnie z art. 153 Konstytucji RP służba cywilna zawodowo, rzetelnie, bezstronnie i politycznie neutralnie wykonuje zadania państwa w urzędach administracji rządowej. Członkowie i członkinie korpusu są gwarancją realizacji zadań państwa i ciągłości tych zadań niezależnie od zmieniających się rządów. Naszym konstytucyjnym zwierzchnikiem jest prezes Rady Ministrów, a w poszczególnych działach ministrowie, którzy realizują program rządu i wytyczają kierunki w ramach tego programu. My te zadania wykonujemy. Działamy na podstawie i w granicach prawa, na podstawie zasad konstytucyjnych, zasad służby cywilnej oraz zasad etyki korpusu.
Pod koniec 2015 roku Sejm uchwalił nowelizację ustawy o służbie cywilnej, która zmieniła zasady doboru osób do zajmowania wyższych stanowisk w służbie cywilnej. W jej wyniku wyższe stanowiska mogły, ale i nadal mogą piastować osoby z klucza politycznego lub bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Czy planowane są zmiany w tym zakresie?
Sposób, w jaki obsadza się wyższe stanowiska, opiera się teraz na mechanizmie powołania i odwołania. Co prawda powołanie można poprzedzić konkursem, ale nie jest to wymóg prawny. Jestem przeciwniczką rozwiązania wdrożonego w 2016 r. Dlatego też w projekcie strategii zarządzania zasobami ludzkimi, z którym jesteśmy na finiszu, ale też w propozycji nowelizacji ustawy o służbie cywilnej będę proponować zmianę tych przepisów.
Czytaj więcej
Służbie cywilnej potrzeba głębokich zmian. Jawność płac i powiązanie ich wysokości z przeciętnym wynagrodzeniem to tylko część postulatów.