Katalog przesłanek wykluczenia zmieniał się na przełomie ostatnich lat. Obecnie przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych (ustawa PZP) przewidują długą listę obligatoryjnych przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępowania. W przypadku ich wystąpienia, zamawiający musi (niezależnie od tego, czy przewidział taką możliwość w ogłoszeniu o zamówieniu albo w specyfikacji istotnych warunków zamówienia) wykluczyć wykonawcę z dalszego udziału w postępowaniu.
Zwykłe czy rażące niedbalstwo
Każdy wykonawca jest w stanie bez zastanawiania się wymienić takie przesłanki wykluczenia, jak np. karalność członka zarządu, udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia, czy udział w tej samej grupie kapitałowej, co inny, ubiegający się o to samo zamówienie wykonawca.
Mniej więcej rok temu, do listy obligatoryjnych przesłanek wykluczenia dołączono również nowy art. 24 ust. 1 pkt 16) i pkt 17) ustawy PZP. Zgodnie z ich treścią z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się odpowiednio: „wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej „kryteriami selekcji", lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych dokumentów" oraz „wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia".
Ustawodawca bardzo wyraźnie rozróżnił kwestie zaliczanego do poważnych zaniedbań zawodowych umyślnego działania wykonawcy i rażącego niedbalstwa, od lekkomyślności i zwykłego niedbalstwa. Ponieważ w takim kształcie to stosunkowo nowe przesłanki, ich praktyczne zastosowanie może budzić pewne wątpliwości uczestników postępowań przetargowych. Pora więc bliżej przyjrzeć się tym dwóm przypadkom.
Podanie nieprawdziwych informacji
Pierwsza z omawianych podstaw wykluczenia odnosi się do celowego wytworzenia u zamawiającego mylnego przekonania dotyczącego stanu faktycznego związanego z sytuacją wykonawcy (art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy PZP). Nie chodzi więc o przypadkowe wprowadzenie zamawiającego w błąd np. na skutek nieporozumienia, czy złej interpretacji wymagań, a o działanie ukierunkowane na przedstawienie zamawiającemu określonych okoliczności w innym świetle/ oświadczenie nieprawdy. Chodzi wyłącznie o błąd, który dotyczy podania nieprawdziwych informacji na temat wystąpienia przesłanek wykluczenia, spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, lub obiektywnych kryteriów (tzw. kryteriów selekcji), ale także zatajenia takich informacji.