KOMENTARZ:
Przewodnicząca powinna zwołać posiedzenie komisji w trybie zdalnym. Ustawa nie określa z jakich konkretnie „środków porozumiewania się na odległość" powinien korzystać organ. Do przeprowadzenia obrad (dyskusji) można wykorzystać wszystkie dostępne dla radnych komunikatory. Dopuszczalne jest chociażby posłużenie się Skypem lub WhatsAppem. Tą drogą możliwe jest także przeprowadzenie głosowania, chociaż przy podejmowaniu rozstrzygnięć alternatywą jest głosowanie korespondencyjne. Co istotne, ustawa nie wskazuje w jaki sposób korespondencja powinna być dostarczona do adresata. Dopuszczalne jest jej dostarczanie przez upoważnionego pracownika urzędu gminy. Same głosy mogą być oddawane do protokołu będącego w dyspozycji takiego pracownika lub na imiennie podpisanych kartach do głosowania.
W razie choroby wójta
Szczególne rozwiązania odnoszące się do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii zostały zawarte w art. 15zzz ustawy. Jeżeli piastun takiego organu będzie niezdolny do pracy z powodu choroby trwającej do 30 dni i przełoży się to na powstanie „przemijającej przeszkody w wykonywaniu zadań i kompetencji" organu, to jego zadania i kompetencje, w okresie tej niezdolności do pracy, przejmuje zastępca (jeżeli liczba zastępców jest większa niż jeden, to przejmuje je pierwszy zastępca).
PRZYKŁAD:
U syna prezydenta miasta G. zdiagnozowano COVID-19. Ponieważ kilka dni przed diagnozą spotkał się on z rodzicami, ci zostali poddani kwarantannie. Następnie podczas kwarantanny wykonano u prezydenta miasta test na COVID-19, którego wynik był ujemny. Jednak prezydent musiał przebywać w kwarantannie do końca okresu wyznaczonego w decyzji administracyjnej. Chcąc usprawnić działanie urzędu miasta prezydent zaproponował swojemu pierwszemu zastępcy, by ten przejął pełnię jego obowiązków na podstawie art. 15zzz ustawy. KOMENTARZ:
Stanowiska prezydenta było nieprawidłowe. Zastępca prezydenta mógłby przejąć zadania i kompetencje prezydenta miasta tylko wtedy jeżeli jego niezdolność do pracy wynikałaby z choroby (np. COVID-19), a nie obowiązku przebywania w kwarantannie. Tym samym urząd i miasto muszą funkcjonować tak jak przy nieobecności w pracy prezydenta miasta np. z tytułu urlopu wypoczynkowego, czy niezdolności do pracy z powodu choroby trwającej poza stanem zagrożenia epidemicznego lub epidemii.
Zarządzenie wojewody
Do wszystkich terenowych organów administracji publicznej znajdują zastosowanie przepisy zawarte w art. 15zzy ustawy. Jeżeli w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii „urząd administracji publicznej lub inny podmiot wykonujący zadania publiczne stanie się niezdolny do wykonywania zadań w całości albo w części", to wojewoda w drodze zarządzenia może powierzyć wykonywanie zadań takiego urzędu lub podmiotu innemu urzędowi lub podmiotowi. Zarządzenie powinno określać zakres spraw, jaki zostaje przekazany (całość lub część kompetencji) oraz czas na jaki następuje takie powierzenie. Ponadto ustawodawca zastrzegł, że czasowe powierzenie zadań i kompetencji może zostać dokonane tylko w grupie takich samych urzędów lub podmiotów.
W praktyce można sobie wyobrazić, że „niezdolność do wykonywania zadań" może nastąpić w dwojaki sposób. W przypadku organów kolegialnych, np. samorządowego kolegium odwoławczego, może zachorować (lub zostać poddana kwarantannie) taka liczba członków organu, która uniemożliwi wykonywanie zadań takiego podmiotu. Przykładowo: nie będzie możliwe zebranie kworum na posiedzeniu lub nie będzie możliwe formowanie składów orzekających przy załatwianiu spraw przez organ.