W prawie Unii Europejskiej definicja know-how zawarta jest w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 316/2014 z 21 marca 2014 r. ws. stosowania art. 101 ust. 3 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień o transferze technologii. Stanowi ona, że know-how to pakiet informacji praktycznych, wynikających z doświadczenia i badań, które są niejawne, istotne oraz zidentyfikowane. Są to praktyczna wiedza lub umiejętności w zakresie technologii produkcji, technik zarządzania lub o charakterze handlowym. Polska ustawa nie definiuje wprost zakresu know-how. Dlatego to pojęcie jest opisowe, często przedstawiane jako tajemnica przedsiębiorstwa. Pojęcia te, mimo wielu cech wspólnych, nie są tożsame.
Czytaj też:
Jak skutecznie chronić firmowe sekrety
Czy dyrektywa ochroni know-how i tajemnice firm w postępowaniach sądowych
Tajemnicze zasoby
Przedsiębiorstwo poza ruchomościami i nieruchomościami może też dysponować pewnymi zasobami niematerialnymi. Jednym z takich zasobów jest wiedza technologiczna wypracowana w określonej dziedzinie – właśnie know-how. Pojęciem tym określa się doświadczenia, osiągnięcia oraz dorobek firmy działającej na rynku, która nie może być chroniona za pomocą indywidualnych narzędzi prawnych, jako np. wzór przemysłowy lub wzór użytkowy. Przyczyną braku takiej ochrony często jest wielość form, w jakiej występuje, lub specyfika rozwiązania. Może się też zdarzyć, że do rejestracji nie doszło, mimo iż dane rozwiązanie know-how posiada zdolność rejestracji. Rejestracja wzoru, zarówno przemysłowego, jak i użytkowego we właściwym urzędzie uprawnia do ochrony przed jego wykorzystaniem przez innych przedsiębiorców. Przedsiębiorca, który zarejestrował wzór, będzie mógł się powoływać na swoje prawo wyłączne do tego określonego wzoru. Warto jednak podkreślić, że są takie „odkrycia", których przedsiębiorcy celowo nie zgłaszają do właściwych urzędów patentowych, gdyż w ich interesie jest zachowanie tej wiedzy wyłącznie dla siebie. Wówczas mamy do czynienia właśnie z know-how. Taka specjalistyczna wiedza sprawia, iż przedsiębiorcy uzyskują swoistą przewagę nad konkurencją. Dobrym przykładem może być sposób obsługi klienta, który sprawia, że wracają oni w określone miejsce, choć konkurencja oferuje podobne lub wręcz takie same produkty.