Jakie prawa ma pasażer podróżujący pociągiem

Jeśli kurs pociągu został odwołany lub opóźniony o minimum 60 minut pasażer może skorzystać ze zwrotu kosztu biletu bądź z innego zaoferowanego połączenia z punktem docelowym.

Aktualizacja: 27.09.2016 14:12 Publikacja: 27.09.2016 13:29

Jakie prawa ma pasażer podróżujący pociągiem

Foto: 123RF

Poza tym konsumentowi przysługuje prawo do opieki, czyli napoje i posiłki adekwatne do czasu oczekiwania.

W przypadku konieczności pobytu przez jedną lub więcej nocy pasażer ma prawo do zakwaterowania oraz transferu pomiędzy hotelem a stacją, o ile jest to fizycznie możliwe.

Pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania, o ile nie skorzystał z prawa do zwrotu kosztów.

Wysokość odszkodowania uzależniona jest od długości opóźnienia i ceny biletu:

1. 25% ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 min do 119 min

2. 50% ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego powyżej 120 min.

Podstawa prawna

Powyższe prawa przysługują pasażerom na mocy Rozporządzenia (WE) NR 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady. W Polsce Rozporządzenie dotyczy wszystkich pociągów uruchamianych przez spółkę PKP Intercity, tj. TLK, IC, EIC, EIP, EC, EN oraz Przewozy Regionalne, tj. IR, RE, IR BUS z wyjątkiem pociągów REGIO.

Uwaga!

Wyżej wymienione prawa przysługują pasażerom również w sytuacji, w której odwołanie bądź opóźnienie było spowodowane siłą wyższą np. złymi warunkami atmosferycznymi lub klęską żywiołową, potwierdza to wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-509/11 ÖBB-Personenverkehr AG.

Reklamacja

Reklamację należy zgłosić przedsiębiorcy wykonującego dane połączenie kolejowe. Jeżeli przedsiębiorca odrzuci reklamację lub nie odpowie, skargę na polskiego przewoźnika należy zgłosić do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w formie pisemnej.

W przypadku odrzucenia reklamacji bądź nieotrzymania odpowiedzi, skargę na przewoźnika zarejestrowanego na terenie innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii oraz Islandii konsument może przekazać do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Termin przedawnienia

W przypadku zwrotu kosztów całkowicie bądź częściowo niewykorzystanego biletu skargę należy złożyć w terminie 1 roku od daty zdarzenia.

Pamiętaj!

Pasażer powinien poprosić konduktora bądź kierownika pociągu o potwierdzenie opóźnienia na bilecie. Odszkodowanie nie przysługuje pasażerowi, jeżeli został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu.

Poza tym konsumentowi przysługuje prawo do opieki, czyli napoje i posiłki adekwatne do czasu oczekiwania.

W przypadku konieczności pobytu przez jedną lub więcej nocy pasażer ma prawo do zakwaterowania oraz transferu pomiędzy hotelem a stacją, o ile jest to fizycznie możliwe.

Pozostało 86% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów