Czarny piątek rozpoczął sezon szalonych zakupów. Jak nie dać się oszukać

Nie tylko online, ale również w stacjonarnych sklepach tłumy ruszyły na zakupy To dopiero początek prawdziwego festiwalu okazji zakupowych, choć wiele z nich dobrze wygląda tylko i wyłącznie w reklamie.

Aktualizacja: 29.11.2019 13:44 Publikacja: 29.11.2019 12:29

Czarny piątek rozpoczął sezon szalonych zakupów. Jak nie dać się oszukać

Foto: AFP

Black Week, Black Friday, Cyber Monday, a niedługo później Dzień Darmowej Dostawy i w końcu Boxing Day czyli start sezonu wyprzedaży. To istny maraton okazji dla klientów i wszystko rozegra się w miesiąc. To wtedy najczęściej kupujemy ubrania i obuwie czy urządzenia elektroniczne, bo sklepy oferują je w atrakcyjnych cenach. Rośnie więc kreatywność handlowców, ale wraz z nią spada nasza czujność i uwaga.

Czytaj także: Polacy znów idą na zakupowy rekord. Jaką część tortu zgarnie internet?

– W tym czasie na konsumentów czyha wiele pułapek. Jedną z nich jest obniżka cen, która wcale nie jest obniżką. Z badania Dealavo i Deloitte z ubiegłego roku wynika, że w 800 analizowanych sklepach ceny spadły jedynie o 3,5 proc. Handlowcy stosują podwyżki cen na kilka tygodni przed wyprzedażą, aby później przecenić towar, tak by obniżka wyglądała okazale – mówi Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.

- Druga pułapka to fałszywe sklepy internetowe. W 2018 roku NASK odnotował blisko 100 przypadków użycia techniki, w której atakujący posługiwali się fałszywymi portalami sprzedaży. Dlatego w szczycie sezonu wyprzedażowego trzeba zachować wzmożoną czujność, gdyż nie każdy sklep internetowy jest uczciwym sprzedawcą – dodaje.

Czytaj także: Czarny piątek w Polsce wart już miliardy złotych

Bez wątpienia wyprzedaż to złote żniwa dla cyberprzestępców. W czasie zakupowego szaleństwa rośnie skala przestępstw związanych ze wzmożonym ruchem w internecie i zainteresowaniem e-zakupami. Pojawiają się aplikacje wykradające dane, fikcyjne sklepy internetowe czy pseudopromocje, które mają uśpić naszą czujność.

Na początku listopada Rossmann ostrzegał swoich klientów przed fałszywymi wiadomościami SMS, w których była informacja o wygranej.

– Niestety część osób skusiła się, kliknęła w załączony link i rejestrowała się, by odebrać wymarzony telefon. Strona bowiem do złudzenia przypominała oryginalną witrynę znanej drogerii i nic nie wskazywało, że wyłudza dane. Kilka dni później te osoby, zamiast przesyłki, otrzymały SMS z banku, że ktoś próbuje wyciągnąć z ich konta pieniądze – mówi Anna Marcinkowska, ekspert platformy ChronPESEL.pl.

Black Week, Black Friday, Cyber Monday, a niedługo później Dzień Darmowej Dostawy i w końcu Boxing Day czyli start sezonu wyprzedaży. To istny maraton okazji dla klientów i wszystko rozegra się w miesiąc. To wtedy najczęściej kupujemy ubrania i obuwie czy urządzenia elektroniczne, bo sklepy oferują je w atrakcyjnych cenach. Rośnie więc kreatywność handlowców, ale wraz z nią spada nasza czujność i uwaga.

Czytaj także: Polacy znów idą na zakupowy rekord. Jaką część tortu zgarnie internet?

Handel
Polacy tracą wiarę w swój konsumencki wpływ na zrównoważony rozwój
Handel
Embargo na rosyjskie diamenty zaczyna działać. Konkurencja dołącza do planu G7
Handel
Chiny uderzają w USA nowymi restrykcjami. To odpowiedź na decyzję Białego Domu
Handel
Rosyjski biznes Carlsberga sprzedany. Wiele pytań wokół transakcji
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Handel
Chiny stawiają szlaban na eksport do Rosji. Handel wyhamowuje
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska