Gotówka znika, płatności za pobraniem spadły o połowę

Firmy obsługujące płatności internetowe czy zbierające zamówienia na posiłki zgodnie potwierdzają: wirus odzwyczaja Polaków od płatności gotówkowych.

Aktualizacja: 21.05.2020 11:59 Publikacja: 20.05.2020 21:00

Gotówka znika, płatności za pobraniem spadły o połowę

Foto: Adobe Stock

Z najnowszych danych firmy Blue Media, obsługującej płatności z niemal 10 tys. sklepów internetowych, wynika, że płatności za pobraniem przestały być najpopularniejszym sposobem regulowania opłat za e-zakupy. O ile jeszcze w 2019 r. odpowiadały za 46 proc. zakupów, to obecnie ich udział spadł do 24 proc. To niejedyna forma z tak mocnym spadkiem: z najpopularniejszych metod straciły też płatności w punkcie odbioru towaru – z 16 proc. rok temu do 9 proc. dziś.

Również z danych serwisu do zamawiania posiłków online – Pizzaportal.pl – wynika, że przed pandemią 30 proc. transakcji opłacane było gotówką. Obecnie ten odsetek spadł do 16 proc. – Zamawiający zdecydowanie wolą płacić za dania bezgotówkowo. W ten sposób ograniczają do minimum kontakt z dostawcą jedzenia. Restauracje, które współpracują z nami, wprowadziły opcję dostawy bezdotykowej, aby zwiększyć bezpieczeństwo – wyjaśnia Piotr Kruszyński, prezes PizzaPortal.pl. – Zaobserwowaliśmy zmiany nie tylko w sposobie płatności za dania, ale też w godzinach zamawiania posiłków. Teraz największy ruch jest pomiędzy godziną 12 a 16. Przed wybuchem pandemii były to zdecydowanie pory wieczorne.

Czytaj także: NBP apeluje o akceptowanie płatności gotówką

Na zmianę wpływają też decyzje samych sprzedawców, np. sklep internetowy Carrefour od początku pandemii płatności gotówkowych nie przyjmuje już wcale, podobnie zdecydował np. home & you – dla bezpieczeństwa klientów i kurierów.

– Przed wybuchem epidemii około połowy klientów wybierało płatność za pobraniem. Wybór płatności online zaczęliśmy sugerować od piątku, 13 marca, czyli tuż po ogłoszeniu decyzji o zamknięciu szkół, ale jeszcze przed wstrzymaniem działalności restauracji i lokali usługowych – mówi Jarosław Ruciński, dyrektor ds. e-commerce w spółce BBK, właścicielu marki home & you.

Handel
WWF: Rosyjskie drewno w dużych ilościach wciąż trafia do Niemiec
Handel
Wielkanoc bez zakupowych szaleństw. Ceny rosną mocniej
Handel
Chiński eksport mocno wzrósł przed nałożeniem ceł
Handel
Unia szuka odpowiedzi na politykę Donalda Trumpa
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Handel
Cła Trumpa już szkodzą Amerykanom. A zakłóceń będzie dużo więcej